התאבדות, אילוסטרציה
התאבדות, אילוסטרציהצילום: iStock

האם סיוע לאנשים שסובלים ומבקשים לסיים את חייהם בצורה יזומה הוא מעשה מוסרי או לא? זו השאלה אותה ביקש ווים ואן דייק, פסיכולוג הולנדי בן 78, להעלות לדיון ציבורי.

במהלך ראיון שהעניק לעיתון "דה וולקסקארנט" הוא סיפר כי נתן למאה ממטופליו "כדור התאבדות" שמסייע לסיים חיים, על מנת לסייע להם לסיים את היסורים בהם חיו בשנים האחרונות.

ואן דייק הודה כי הוא עלול להיעצר ולהיכלא בעקבות ההודאה, אך הוסיף כי אינו מצטער ואינו חושש מכך, מאחר ומטרתו היתה להעלות לדיון ציבורי את נושא "סיום החיים מרצון" השנוי במחלוקת בהולנד.

על פי החוק ההולנדי, רופא יכול לסייע לאנשים לסיים את חייהם מרצונם החופשי רק אם הם ביקשו זאת במחשבה צלולה ומרצונם החופשי "במקרים של סבל בלתי נסבל שאינו ניתן לשיפור ואין תרופה שעשויה לסייע נגדו".

בראיון לעיתון ההולנדי אמר ואן דייק כי "אני מודע להשלכות של הסיפור שלי. לא אכפת לי. אני רוצה שהתסיסה החברתית תהיה כה גדולה עד שהמערכת המשפטית לא תוכל להתעלם ממנה. לא ממש אכפת לי אם יעצרו אותי או יכניסו אותי לכלא. אני רוצה שיקרה משהו".

ואן דייק הוא חבר באגודה שנקראת "הצוואה האחרונה" שמנסה לקדם חקיקה שתאפשר סיום חיים מרצון ללא קשיים מיוחדים, ומסייעת לאנשים המבקשים לשים קץ לחייהם. ואן דייק סיפר כי הוא מכר את כדורי ההתאבדות ללקוחותיו במחיר של 50 יורו לכדור. "סיפקתי את הכדור לאנשים שרוצים לשמור על השליטה על סוף החיים שלהם בידיהם, ולסיים את חייהם בזמן שהם יבחרו בעתיד". סיפקתי את הכדור שנקרא "סוכן X" ליותר מ-100 אנשים", סיפר הפסיכולוג ההולנדי.