יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: אלעד גוטמן

בתום משא ומתן ארוך ואינטנסיבי שנמשך כשנה, הושלם נוסח ההסכם להצטרפות ישראל לתוכנית המו"פ האירופאית 'הורייזון יורופ', תכנית המו"פ הגדולה ביותר עם תקציב כולל של כ-95.5 מיליארד יורו.

השלמת ההסכם מסכמת בהצלחה קמפיין מדיני דיפלומטי רחב היקף בהובלת משרד החוץ ובהשתתפות נציגי משרדים נוספים. עם אישור נוסח ההסכם מתנהל כעת הליך אישור הדדי, בנציבות האירופית ובישראל על מנת שההסכם יכנס לתוקף עוד בשנת העבודה הנוכחית. החתימה על ההסכם צפויה להיערך בדצמבר.

שר החוץ יאיר לפיד אמר כי "הצטרפות ישראל להורייזון מביאה איתה מקומות עבודה איכותיים, קידמה טכנולוגית, עסקים ישראלים חדשים. אנחנו ממשיכים להוביל את ישראל למחוזות חדשים של עסקים וחדשנות טכנולוגית".

לדבריו, "משרד החוץ ממשיך לייצר הזדמנויות כלכליות ומדעיות לישראל. הצטרפות ישראל להורייזן היא צעד נוסף במדינאות החיבורים, בהתקרבות לא רק לאיחוד האירופאי אלא גם למדינות יבשת אירופה וחיבור בין סקטור המדע והטכנולוגיה בארץ לעמיתיו ביבשת. זהו פן נוסף שמציב את ישראל כשחקן מרכזי בתוכנית המו"פ הגדולה והחשובה ביותר בעולם."

שר האוצר, אביגדור ליברמן הוסיף, "תכנית הורייזון היא תכנית מו"פ מהמובילות בעולם, המשלבת בין מחקר מדעי מצוין לבין יזמות וחדשנות טכנולוגית. הצטרפותה של ישראל לתכנית מבטאת את החשיבות שישראל מקנה להשקעה ותמיכה במו"פ כמפתח לצמיחה כלכלית עתידית".

יעל רביע צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אשר הובילה את הקמפיין המדיני-דיפלומטי ציינה כי "השלמת המו"מ על הצטרפות ישראל לתוכנית הורייזון, בתום מאמץ מדיני שנמשך חודשים ארוכים, ובעיקר פתיחת תכניות הקוונטום המתקדמות, היא אבן דרך מדינית ומקצועית משמעותית. זאת בשורה חשובה לקהילת המדע והחדשנות בישראל והיא מציבה אותה בשורה אחת עם מוסדות המחקר והתעשייה המובילים באירופה".

"זוהי הבעת אמון אירופית בנכסיות של המדע, הטכנולוגיה והחדשנות הישראלים, אשר מרחיבה את אפשרויות שתופי הפעולה המחקרים והכלכליים בין ישראל למדינות האיחוד. להישג זה שותפים רבים בראשם רשות החדשנות, משרד החוץ והשגרירויות באירופה, המועצה להשכלה גבוהה, משרדי המשפטים, האוצר , משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה, תוכנית הקוונטום הלאומית והקהילה המדעית הישראלית", דברי רביע צדוק.

פרופ יפה זילברשץ, יו"ר ות"ת היוצאת סיכמה, "אני מברכת את כל העוסקים במלאכה שהובילו לחתימה על הסכם הורייזון יורופ בהמשך לשורת הסכמים עם אירופה שבהם נטלה מדינת ישראל חלק עד כה. התכניות האירופאיות אפשרו לחוקרים ולחוקרות במוסדות המחקר האקדמיים בישראל להיות חלק מקהילת המחקר הבינלאומית. מדינת ישראל דורגה במקומות ראשונים בזכיות של חוקרים במסגרת ה ERC ואני מקווה שבתכנית זו בנוסף לכך יצליחו החוקרים מישראל להשתלב בהצלחה רבה גם בתכנית המאגדים".