הרכבת הקלה
הרכבת הקלה צילום: פלאש 90

ראש עיריית תל־אביב יפו רון חולדאי סבור שהרכבת הקלה בגוש דן חייבת לפעול גם בשבתות ומועדי ישראל.

חולדאי אמר לידיעות אחרונות: "פרויקט של 18 מיליארד ש"ח, בוודאי שצריך לאפשר לנוסעיו להשתמש בו בכל ימות השבוע, אין פה שום ספק שזה הכרחי".

ראש העיר תל אביב חושב שהרכבת הקלה צריכה להתארגן ולהיחשב כ"מעלית שבת אופקית, שעוצרת בכל תחנה" ולכן לשיטתו לא צריכה להיות בעיה, בפרט לא בחלק התת־קרקעי, שהוא שחוצה את רוב גוש דן ותל־אביב.

במכון צומת להלכה וטכנולוגיה מבהירים כי קיים הבדל משמעותי בין מעלית לרכבת, ולכן לא ניתן ליצור ''פיקוד שבת'' בעבור הרכבת הקלה.

ראש מכון צומת הרב מנחם פרל אמר כי "קיים הבדל בין מעלית שבת לרכבת, בין אנכי לאופקי. המעלית שבת משאירה את האדם באותו מקום מבחינה גאוגרפית והרכבת לא, וזו אחת מהלכת שבת – 'אל ייצא איש ממקומו'. ברכבת, לעומת זאת, האדם עובר ממקום אחד למקום אחר מבחינה גאוגרפית. כמו כן, קיימות בעיות הלכתיות נוספות כגון תשלום על כרטיס הנסיעה שנאסר מאחר ומדובר באיסור "מקח וממכר", נושא הדפסת הכרטיס, יציאה מתחום שבת ועוד".

באשר לאפשרות שעלתה על נסיעה באמצעות נהגים שאינם יהודים אמר הרב פרל כי "זה לא רלוונטי. גוי של שבת זו לא מילת קסם שאפשר להשתמש בה מתי שרוצים. הדבר נועד למקרי חולי ודברים דומים לכך, ולא לשגרה".

מעבר לכך, הרב פרל מוסיף כי ההתייחסות לנושא הינה רחבה יותר מאיסור הלכתי, "יותר מאשר ישראל שמרו את השבת, השבת שמרה על ישראל. השבת היא הרבה מעבר למלאכות האסורות, וגם אם מצליחים לעקוף אותם ברמה ההלכתית, העיקרון בשבת הוא מנוחה. נסיעה בשבת היא לא מנוחה".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו