השקעות, אילוסטרציה
השקעות, אילוסטרציהצילום: אייסטוק

הבעיה הכי גדולה של כל המשקיעים בבורסה היא המרכיב הפסיכולוגי, אומר צביקה ברגמן, והבעיה היותר גדולה היא שרוב המשקיעים לא מודעים בכלל שיש בעיה, אז הם לא מבינים שצריך לפתור אותה.

בפודקאסט של צביקה ברגמן "בורסה והשקעות" מדבר צביקה לא פעם על הפסיכולוגיה של המשקיעים ועל הטעויות וההטיות הקוגנטיביות שגורמות למשקיע להפסיד כסף פעם אחר פעם.

"בתהליך קבלת ההחלטות שלנו במצב רגיל אנחנו מקבלים החלטה אשר 50 אחוז ממנה רגש ו-50 אחוז ממנה שכל. כאשר אנחנו נכנסים למצב של פחד, חרדה, דיכאון, עצב, חוסר אונים וחוסר ודאות החלק של השכל יורד והחלק של הרגש עולה. ואז כשהבורסה יורדת והתיק שלנו קטן, בדיוק אז כשאנחנו זקוקים לכל השכל שלנו דווקא אז הרגש הוא שמנהל אותנו וגורם לנו להפסיד. כדי שזה לא יקרה עלינו ללמוד איך המוח שלנו עובד ואיך לנהל את הפסיכולוגיה של המשקיע", אומר צביקה ברגמן

צביקה ברגמן המכונה גם 'המוח', ומי שחיבר את רוב ספרי ההשקעות בארץ ( עד היום כתב והוציא צביקה ברגמן כמעט 70 ספרים שתורגמו לאנגלית, סינית וטאייונית) אומר כי ההשקעה בשוק ההון מבחינה טכנית מאד פשוטה. תקנו את מדד הs&p500 אומר צביקה ברגמן ותחזרו עוד 20 שנה ותהיו עשירים.

"אבל", ממשיך צביקה ברגמן ואומר, "שוק ההון לא בנוי לאופי האנושי. המשקיעים פועלים בשוק המניות כאשר בכל הזמן הזה משהו קורה ברקע אצלם במוח, והם לא מבינים מה הוא. מערכות העצבים שלנו רגישות מאד ומגיבות מהר ובלי שנבין לדברים שקורים. העיבוד הרגשי תופס פיקוד ואין מקום או זמן לשיקולים לוגיים. בנוסף על אלה ההטיות שמנהלות אותנו ברקע בלי שנדע בכלל לא מאפשרות למשקיע להרוויח לאורך זמן. המוח שלנו מתמודד עם בעיות מודרניות, בעוד שהוא תוכנת מלכתחילה לפתור בעיות שעימן התמודדו אבותינו הקדומים".

"התחושה הנפלאה הזו, שמגיעים לשוק ההון בתחילת הדרך ואיתה ההתגלות שאפשר להרוויח כסף בלי לעבוד קשה בעבודה מסורתית שם בחוץ, שאפשר להרוויח כסף מהבית או מהמשרד הממוזג כהכנסה קבועה או צדדית, מאירה באור גדול את החיים שלנו פתאום. יש כאן רגע התגלות. אבל די מהר לאחר תקופה קצרה של השקעה בשוק ההון אנחנו מגלים שמשהו לא מסתר", הוא מסביר.

לדבריו, "אנחנו מתקדמים אבל יחד עם זה אנחנו מחליקים לאחור פעם אחר פעם, כאילו שיש משהו שלא ממש נותן לנו להגשים את החלום בבורסה, להרוויח סכומי כסף קבועים לאורך זמן למרות שאנחנו מבינים שאפשרות ישנה, קיימת, אפשרית - אבל בכל זאת משהו לא ברור לנו. משהו לא מסתדר לנו, כאילו דוחפים אותנו החוצה. משהוא קורה ואנחנו לא מצליחים לממש את האפשרות כמו שהיינו רוצים".

"ממש כמו סינדרלה שכבר הכל מסתדר לה: השמלה, הנעליים, התסרוקת, הריקוד, ההרגשה - אבל ב-12 בלילה שוב נגמרת המסיבה... זה קורה למשקיעים שנמצאים שנה בשוק, חמש שנים, עשר שנים בשוק ויותר".

ברגמן ממשיך ומפרט, "תחשבו על זה, בני האדם חיים על הכדור הזה כמעט 200 אלף שנה. המוח שלנו חווט כל השנים הללו לשרוד. אנחנו בנויים ככה. אנחנו שומעים חריקת בלמים אנחנו בורחים או קופאים, אנחנו מפחדים אנחנו בורחים. אנחנו מפחדים להפסיד ומתרכזים בהפסד הרבה יותר מהאפשרות להרוויח. בני האדם מונעים מעונג וכאב. הם יעשו פעולות רק אם הן יגרמו להם לעונג או ימנעו מהם כאב".

"ככה בני אדם פועלים וזה קורה גם השוק ההון. משקיעים למשל נמנעים מלמכור מניה מפסידה כי לתפיסתם ( המוטעית) כל זמן שלא מכרו הם לא באמת הפסידו".

"כאמור אלפי שנים חווט המוח האנושי לפעול בצורה מסוימת ואנחנו מנסים להצליח בשוק ההון שהחוקים בו להצלחה הם הפוכים לחלוטין ממה שעזר ל אבותינו הקדומים לשרוד בעבר. זה גורם לרבים מאיתנו לא להצליח בשוק ההון או להצליח הרבה פחות. זה לא קשור לחֲבָרוֹת, זה לא קשור לשיטת המסחר, זה לא קשור למצב השוק או לידע שלנו בניתוח טכני. זה קשור לדרך שהמוח שלנו גורם לנו לקבל החלטות. אנחנו חושבים שאנחנו פועלים בצורה הגיונית לוגית אבל זה רחוק לחלוטין מהאמת".

ברגמן אומר כי "המערכת המנטלית שלנו פועלת ברקע כל הזמן וגורמת לנו לבצע פעולות. הפעולות לא כלכליות. המערכת הזו גורמת לנו לקנות ולמכור מניות משיקולים אחרים לגמרי, לא כלכליים. השיקולים לא קשורים למערכת חשבונאית, הם לא מחוברים לבינה מלאכותית. זו מערכת שנמצאת אצלנו מהימים בהם יָשַׁנּוּ במערות וצדנו בעלי חיים".

"אנחנו גם לא מצליחים להבין את זה כי ככה כל בני האדם פועלים וזה נראה לנו הגיוני וטבעי לפעול ככה ו... להפסיד עם כולם או להרוויח כשולם מרוויחים".

"תפקיד המערכת שמנהלת אותנו לעורר בנו רצון לברוח מאריה זועם או אדם אלים ברחוב חשוך. תפקידה לגרום לנו לרצות עוד ממשהו שעושה לנו טוב. המערכת הזו מתרגמת את מה שאנחנו מרגישים בעת השקעה בשוק ההון ומפעילה בנו מערכות 'הישאר' או 'ברח' במצבים שאינם קשורים והפוכים למה שנכון לעשות על-מנת לקבל תוצאות נכונות. בסופו של יום, כשמשקיע לוחץ על קניה או מכירה, לא פעם מי ששולח את האצבע לבצע את הפעולה, זו מערכת הפעלה שאנחנו לא מודעים לכוח שלה".

כלומר חלק לא קטן מהפעולות שאנחנו עושים בשוק ההון נובע מאינסטינקטים שנועדו להגן עלינו במצבים אחרים לחלוטין. אנחנו עושים שימוש לא מודע במערכות שאנחנו חייבים ללמוד לנטרל. אנחנו מנסים לנסוע ישר, אבל יש לידינו מערכת שכל הזמן מושכת את ההגה הצידה, ואנחנו עושים תאונות.

משתתף איתנו בתהליך ההשקעות משהו שאנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים, והוא כל הזמן משבש לנו את התוצאה. בנוסף, הזיכרון שלנו מעלה ומציב בפנינו בְכֹל פעם שאנחנו נתקלים בסיטואציה מסוימת מצב דומה מֵהֶעָבָר, ונותן לנו כלים שעזרו לנו בֶּעבר.

"שרשרת המחשבות הזו של סיטואציה, זיכרון ותגובה, גורמים לנו לפעול בשוק ההון כפי שפעלנו במצבים אחרים בֶּעבר, ופה מדובר בכשל נוסף: מה שכל-כך עוזר לנו ברוב המצבים בחיים - פוגע בנו אנושות בפעילות בשוק ההון".

"כעת, כשאנחנו יודעים שיש משהו שקורה שאנחנו לא יודעים מה הוא – זו כבר התקדמות. כשמשקיע מבין את החלק הפסיכולוגי של המסחר הוא יכול לנצח הבעיה אומר צביקה ברגמן שהמשקיעים לא מבינים בכלל שיש בעיה".

"אנחנו לא יכולים לשנות את התופעות בשוק ההון אבל אנחנו יכולים ללמוד להגיב אחרת. אחד המשקיעים הגדולים בעולם וורן באפט יודע את זה כנראה. אין לו מחשב במשרד, הוא לא עוסק בניתוח טכני, הוא לא עובד עם אופציות, הוא לא יושב מול גרפים צבעוניים אלא רק לומד על מצב החברות ומנתח מה יעשו המשקיעים שפועלים בצורה לא הגיונית. בדרך הזו הוא אסף כבר 100 מיליארד דולר".

צביקה ברגמן עוקב אחרי השווקים כבר 40 שנה כמשקיע פעיל וכמי שמחובר לאורך השנים לעשרות אלפי משקיעים. צביקה חקר את התחום והבין מה גורם לכם להפסיד יותר מאשר להרוויח. בימים אלה מוציא צביקה קורס בשוק ההון ששמו הפסיכולוגיה של המשקיעים ומביא בפעם הראשונה בצורה מעוררת השתאות הצצה לעולם שמפעיל אותנו מאחורי הקלעים ומונע מאיתנו למקסם רווחים ולצמצם הפסדים.

לפרטים נוספים על הקורס ניתן ולקבלת שיעור חינם לחצו כאן