הרב חיים נבון
הרב חיים נבוןצילום: אורן ברקאי

הסופר והפובליציסט הרב חיים נבון תומך ברפורמת הכשרות שמוביל שר הדתות מתן כהנא, לפתיחת שוק הכשרות לתחרות בפיקוח הרבנות הראשית.

בדף בפייסבוק שלו כתב הרב נבון: "אני בעד הרפורמה, משום שאני מאמין שהיא תוביל לכשרות טובה יותר. מצב הכשרות היום ברוב ערי הארץ הוא בעייתי מאוד - לדברי כל העוסקים בתחום.

לצד זאת הוסיף הרב נבון כי הרפורמה לא תוריד את מחיר הכשרות כפי שמצהירים תומכיה. "ההשמצות כנגד הרבנות הן מכל הבא ליד, ועל הדרך אומרים גם שהמחירים גבוהים. למעשה, מחירי הכשרות בדרך כלל וברוב המקומות נמוכים למדי. כלומר, הם גבוהים פעמים רבות ביחס לרמת ההשגחה המסופקת, אבל נמוכים ביחס לרמת ההשגחה הנחוצה.

''הבעיה בדרך כלל אינה במחיר, אלא באיכות; וגם התחרות תהיה בעיקר על איכות הכשרות. שאלתי לא מעט מומחים האם הם מסוגלים לספק כשרות טובה לאורך זמן במחיר נמוך יותר ממה שגובה הרבנות. עד עכשיו, לא ענו לי בחיוב''.

הרב נבון מתח ביקורת על ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) שמקדמת את רפורמת הכשרות כיו"ר ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים. "העובדה שאת הטיפול הפרלמנטרי ברפורמה מובילה ח"כ יוליה מלינובסקי היא מבישה. נראה שאין לה שום עניין בכשרות, והיא מתבטאת בגסות רוח בנושא הרגיש והחשוב הזה.

''אחרי שאמרה בתקשורת 'ניכנס באמא של הרבנות' היה ראוי להפקיע מיד את התחום מטיפולה. את הרפורמה הזו צריך להוביל מתוך אהבת הכשרות, ולא מתוך שנאת הרבנות'', הדגיש הרב חיים נבון.

הסרטון של ח"כ יוליה מלינובסקי מעורר סערהמהטיקטוק

כאמור, ח"כ מלינובסקי אמרה היום לרדיו 103FM כי "הרפורמה לכשרות חשובה ליבוא, למועצות הדתיות, היא חשובה למשגיחים. הרבנות צורחת 'געוואלד' כי הזיזו להם את הגבינה, והם לא רגילים שהמדינה מתעסקת איתם. נלך רחוק, אני לא פוחדת מזה".

"כל המעשיות האלו שאנחנו שומעים מטעם גופים אינטרסנטים זה כי יש שם הר של כסף והם לא אוהבים שמישהו נכנס לתחום הזה. אז ניכנס, וניכנס באמ אמא שלהם".

ח"כ מלינובסקי ציינה לטובה את אנשי ש"ס ויהדות התורה, אך טענה כי "אני לא יכולה לומר את זה על הליכוד. הם ירדו מהפסים ועברו כל קו אפשרי. הם מתנהגים כמו מכורים לסמים. הם מכורים לשלטון. זה כואב להם בבטן. גם כשאתה לא מסכים למשהו בכנסת אתה צריך לדעת איך להתנהל".

דבריה של מלינובסקי בנוגע לרבנות הושמעו בוועדה לשירותי דת על ידי חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) ועוררו סערה. "בושה וחרפה", זעמו חברי כנסת מהאופוזיציה.