השר להגנת המולדת עם השגריר ארדן
השר להגנת המולדת עם השגריר ארדןצילום: דוברות

השר האמריקני לביטחון המולדת, אלחנדרו מיורקאס, אמר הלילה (רביעי) כי ארה"ב שוקלת להוסיף את ישראל, כמו גם את קפריסין, רומניה ובולגריה לתוכנית ההחרגה מויזות. כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס.

משמעות המהלך היא שאזרחי מדינות אלה יוכלו להיכנס לאמריקה ללא אשרת כניסה למשך 90 יום.

"יש לנו ארבעה מועמדים בצנרת: ישראל, קפריסין, בולגריה ורומניה. אנחנו מאוד מתמקדים בתוכנית", אמר מאיורקס.

שגריר ישראל לארה״ב ולאו״ם גלעד ארדן, בירך על ההצהרה. "אנחנו ממשיכים לפעול בכל הכוח כדי שאזרחי ישראל יוכלו להכנס לארה״ב באופן חופשי וללא צורך בויזה, כפי שראוי שיהיה עם בת בריתנו הקרובה ביותר. האמירה הברורה של השר לבטחון המולדת מיורקס, שמופקד מקצועית על הנושא ושאיתו נפגשתי מספר פעמים כדי לדון בכך, היא התקדמות משמעותית מאד בדרך להשגת היעד".

כזכור, בחודש אוגוסט האחרון אמר דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס, כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן וראש הממשלה נפתלי בנט דנו במהלך פגישתם בוושינגטון על הכנסתה של ישראל לרשימת המדינות שתושביהן אינם זקוקים לויזה כדי להכנס לארה"ב.

בהודעה מטעמו של פרייס נמסר אז כי "בלינקן ובנט הסכימו לפעול למען הכללת ישראל בתוכנית הפטור מוויזה, כדי להועיל הן לאזרחי ארה"ב והן לאזרחי ישראל".

הכללתה של ישראל בתוכנית הפטור מוויזות היא מהלך שאותו קידם שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם, גלעד ארדן, בחודשים האחרונים.

ארדן נפגש לפני כחודשיים עם מיורקס, שאמר לאחר מכן כי "ארה"ב מחויבת להמשיך לתמוך בישראל במאמציה לעמוד בכל דרישות הזכאות לתוכנית הפטור מוויזות".

לאחר הפגישה כתב ארדן בחשבון הפייסבוק שלו כי הוא מקווה לראות בקרוב התקדמות בנושא.

"ידעתם שרוב גדול מאד מהישראלים שמבקשים ויזה לארה״ב ומסורבים- הם חיילים משוחררים? גם השר לביטחון המולדת של ארה״ב, מיורקס, הופתע מהנתונים שחשפתי בפניו בפגישתנו בסוף השבוע, בה המשכתי לקדם את הפטור לישראלים מהצורך בויזה בכניסה לארצות הברית", כתב ארדן.

"לכם אני לא צריך להסביר למה אין סיבה למנוע מכל כך הרבה חבר׳ה נפלאים לטייל בארה״ב: אנחנו הרי יודעים שאצלנו, לאחר השירות הצבאי, הלימודים והעבודה הקבועה- מתחילים בגיל מאוחר מברוב מדינות העולם. הצעירים שלנו רוצים 'לנקות את הראש' ולטייל קצת בעולם, הם ממש לא מחפשים להשתקע בשום מדינה אחרת", הוסיף השגריר.

לדבריו, "חוסר ההבנה הזה הוליד סירובים רבים לבקשות לויזה, שבעצם מנעו מאיתנו להתקבל לתכנית 'הפטור מויזה' של הממשל האמריקני. כשגריר לארצות הברית, לקחתי על עצמי להפוך כל אבן כדי לפתור את הבעיה ארוכת השנים הזו ולקדם כניסה חופשית של ישראלים לארה"ב. הגיע הזמן שאזרחי ישראל ירגישו את הקירבה והקשר ההדוק עם בת בריתנו החשובה ביותר, גם כשהם רוצים לבקר בה".

"אני מאמין שבקרוב נראה התקדמות משמעותית לכיוון פתרון הנושא ואני אמשיך לעשות הכל כדי שזה יקרה", סיכם ארדן.