הרב יובל יוסף
הרב יובל יוסףצילום: ללא

בחודשים האחרונים, מאז הוקמה הממשלה החדשה, אנו נחשפים לכרסום מתמשך והולך בכל ערך שמבטא את הצביון היהודי של המדינה – בכשרות, בגיור, מוסד הנישואין ובכלל זה גם פגיעה בשכבות החלשות שחלק בלתי נפרד ממנו הוא השירות הלאומי.

אמנם הממשלות הקודמות שידרגו את מנהלת השירות הלאומי ונתנו לה מעמד של רשות רשמית וממלכתית, אך בפועל הזניחו את המערך הזה, לא בוצע בו שום טיפול עומק הדרוש לו כגון תהליך איתור הגיוס והשיבוץ, מערכת ליווי ומעטפת התומכת בבנות השירות, אטרקטיביות השירות, שיפור תנאי השירות ועוד.

וכאשר כבר מדברים על השירות הלאומי, אז מתמקדים רק באוכלוסיות השייכות לשיח הרב תרבותי של תרבות הפי.סי. כגון חרדים, ערבים, דרוזים וכד'. זה בסדר לרצות גם לשלב את החרדים והערבים בשירות הלאומי, אך בנות השירות מהוות לפחות 50% מהמערך הזה והן לא מקבלות את היחס הראוי לאחוז שלהם בשירות.

עם הקמת הממשלה החדשה נדמה כי השימוש הפרוגרסיבי והליברלי שנעשה בשירות הלאומי הולך לתפוס תאוצה ולעלות הילוך, כי לפי התקציב המסתמן נראה שהממשלה הנוכחית בחרה שלא לעסוק כלל בסוגיית השירות הלאומי, למרות בעיות רבות שקיימות בו וטעונות טיפול עומק רציני.

הזנחה של תחום כל כך מרכזי במדינה מעידה כי הממשלה החדשה מתעלמת מכל ערך יהודי-לאומי - מתנכרת לערכי הלאום, לזהות היהודית שלנו ורומסת כל סממן וצביון יהודי של המדינה. נושא השירות הלאומי בכלל לא מעניין, הוא אפילו לא נושא לדיון סביב התקציב ויעדי הממשלה.

נדמה שהשירות הלאומי הפך מערך מרכזי שמחזק את הצביון היהודי של המדינה לכלי שמשרת את ערכי השמאל והליברליזם, מנצלים את המערך היקר הזה לטשטוש הזהות שלנו ובסופו של דבר להתבוללות. מי שרוצה לראות איך מתממש חזון מדינת כל אזרחיה של השמאל יכול לראות בעיניו מה קורה בשירות הלאומי, איך מתעדפים את הערבים, איזה יחס חם הם מקבלים, והדבר הכי נורא שזה לא פוליטקלי קורקט לומר שאסור לשבץ בנות שירות במקומות עבודה עם ערבים עד כדי תשלום מחיר יקר של לא מעט בנות שיוצרות קשרים עם ערבים.

ולסיום, בפרשה האחרונה קראנו על סדום ועמורה ששנאו את החסד, הם חיו בתפיסת עולם חברתית שלא מאמינה שאפשר לקיים חברה ומדינה על החסד, זה לא כלכלי ולא רווחי. אך אברהם אבינו הוא עמוד החסד, והבשורה הגדולה היא עם ישראל שעתיד לצאת ממנו שמראה לעולם איך אפשר לקיים מדינה שכל כולה מושתתת על חסד, התנדבות ועזרה לזולת, ודווקא מכאן באה הברכה לכלכלה ולרווחיות. מדינה יהודית אמיתית שקוראת בשם ה' מושתתת על חסד חברתי.

העובדה שהמטען הערכי שבנות השירות הדתיות מביאות למדינה לא מקבל שום ביטוי בממשלה הזו מעיד על סולם הערכים שלה, הערכים היהודיים והרוח הגדולה של התנדבות לאומית, חסד ואהבת ישראל הם כנראה מילות גנאי בלקסיקון של הממשלה הזו.

הממשלה הזו לוקחת את השירות הלאומי ועושה בו שימוש אנטי לאומי. כבניו של אברהם אבינו, עמוד החסד, כדאי מאד שנתעורר ונאמר לממשלת המיעוט הזו שאין לה מנדט לשנות את הצביון היהודי של המדינה, אין לה מנדט לפגוע בשירות הלאומי.