טבעת נישואין
טבעת נישואיןצילום: ISTOCK

אברך מהעיר בני ברק ביקש לברר במועצה הדתית תל אביב מה היה שמו של סבו, ולפתע גילה לתדהמתו כי סבו ואביו היו כהנים - וממילא גם הוא.

האברך, הנשוי בשנית לאישה שהתגרשה בסיום נישואיה הראשונים, ביקש לברר את שם הסב באמצעות פתיחת תיק הנישואין של אביו, אך מצא עצמו לפתע בעומקה של שאלה הלכתית הרת גורל.

מסתבר כי בטופס הנישואין של אביו סומן תחילה כי הוא ישראל, אך בהמשך נמחקה המילה ישראל על ידי סימון קו ומעליה נכתב כי הוא כהן.

מתוך ניסיון להבין כיצד עליו לפעול מכאן והלאה, פנו הזוג אל הפוסק הידוע הרב יצחק זילברשטיין, שהורה להם בנתיים להתגורר בנפרד עד שתתברר הסוגיה ההלכתית.

המקרה הנדיר הגיע לפני כשנתיים לידי בית דין פרטי העוסק רבות בדיני אישות. בבית הדין הבינו החשיבות הגדולה במציאת דרך להתיר לבני הזוג להמשיך בחייהם המשותפים והתיישבו לכתוב תשובה הלכתית מנומקת שתיתן פתרון.

מהבירור שנערך על ידי בית הדין עלה כי אביו של האברך, שלא שמר תורה ומצוות, לא טרח לברר את מעמד היוחסין שלו ברבנות הראשית ואף לא סיפר לבניו כי הם כהנים.

בית הדין בחן את המקרה לעומקו, ומצא לזוג פתרון הלכתי להמשיך לחיות יחד. בפסיקתו התייחס לדעותיהם של ארבעה פוסקים מרכזיים בסוגיה: רש''י, רבינו תם, רמב''ם ורמב''ן.

לזוג נפסק כי על פי שלושה מתוך ארבעת הפוסקים לעיל, הטופס לא נחשב ל"עדות" על פי ההלכה, וממילא אין להניח כי האברך ואבותיו אכן כהנים רק על פי הטופס המדובר. בנוסף, גם אם מחשיבים את דעת הפוסק הרביעי - הטופס לא תקין משום שיש בו מחיקות שלא מתקיימות.

כמו כן, לדברי אב בית הדין הרב נועם עמרם, על טופס רישום הנישואין בו נכתב כי אביו של האברך כהן חתם רק עד אחד ויש צורך בשני עדים לפחות. לבסוף ציין כי קיים ספק האם כל הכהנים של זמננו באמת נחשבים לכהנים, שכן לא מצויים ספרי יוחסין.

מתוך כך הצליח בית הדין להתיר לאותו אברך לשוב אל חייו המשותפים עם אשתו וששת ילדיו ופתר את המקרה המסובך.