נדב העצני
נדב העצניצילום: מתוך הפייסבוק

במאמר שפרסם ב'מעריב' קובע עורך הדין נדב העצני כי למרות כל הביקורת, הממשלה הנוכחית, זו המוגדרת כממשלת שמאל בפי רבים בימין, אכן מתפקדת עשר מעלות ימינה מממשלת נתניהו. בראיון לערוץ 7 הוא פורס את עמדתו בסוגיה.

"לצערי הרב נתניהו כבר לא בימין הרבה שנים והממשלה הנוכחית היא אמנם ממשלה מעובדת אבל יש בה גורמים שהיו ונותרו באופן מובהק ימינה ממנו", אומר עו"ד העצני ומתייחס לנתונים שהעלה במאמרו:

"בשבוע שעבר היה שבוע חשוב ביותר על מנת לראות את ההוכחות. ראשית, ביום רביעי התכנסה סוף סוף מת"ע, הגוף שבאמצעותו הפוליטיקאים עשו שימוש במשך שנים כדי לבלום את יישום זכויותיהם הטבעיות של יהודי יו"ש. זה הגוף שנותן היתרים תכנוניים. בכל מקום ברחבי הקו הירוק זה הליך תכנוני ולא פוליטי, אבל ביהודה ושומרון הדרג הפוליטי מדיני מעוות ומכמת את האישורים הללו כדי להשליט מדיניות פוליטית".

על כינוס המועצה אומר העצני ש"אחרי התערבות מאסיבית של ראש הממשלה ושר האוצר אושרו 3144 הליכים תכנוניים שונים. כשאני משווה את הנתון הזה שמגיע בסיכום ארבעה חודשי הממשלה הנוכחית לקצב של ממשלות נתניהו, אני רואה שבחמש השנים האחרונות הקצב של אישורי מת"ע היה בממוצע בכל שנה 7404, והנה בארבעה חודשים ממשלת השמאל הקיצוני של בנט ושקד אישרה 3144, כך שבקצב הזה מהר מאוד הם יעברו את ממשלות הימין החזק של ביבי".

ממשיך העצני אל הנושא הבא: "לפני כשבוע פורסמו בהוראת שר השיכון אלקין הודעות דבר מכרזים ביו"ש, כ-1300 הודעות, לאחר ארבעה חודשים של כהונה ובדקתי את הקצב השנתי בחמש השנים האחרונות של ממשלת נתניהו, הקצב הזה עמד על כ-3000 כלומר שהקצב כאן לא ייפול מזה של נתניהו".

"כל אלה מתרחשים בתוך ממשלה שעדיין לא אושר בה תקציב שאינו קשור כי הדברים תלויים בשר ביטחון וראש ממשלה. זה תלוי רק בכך שראש ממשלה מטיל את כל כובד משקלו כדי שלא יהיו אישורים, כדי שתכניות שמוגשות באופן טבעי על ידי מועצות או על ידי גופים תכנוניים ייחסמו. נתניהו באופן שיטתי חנק את הבניה ביו"ש ובירושלים", אומר העצני ומזכיר אודות ירושלים את תחילת עבודות התשתית בשכונת גבעת המטוס, שההליך התכנוני בה הסתיים לפני כעשר שנים, ובהקשר זה הוא מגלה:

"ההליך התכנוני הסתיים כבר לפני עשור. ונתניהו מנע את הוצאת המכרזים למרות שניתן היה להתחיל לבנות שם. אמר לי מי שהיה שר השיכון, יואב גלנט, שנתניהו לא מאפשר זאת. ככל הנראה כי הוא הבטיח לאירופים ולאנגלה מרקל שהוא מונע בניה בגבעת המטוס. הפלשתינים והאירופים רוצים להשתמש בשטח הזה כמעבר להר הבית ולרמאללה ולכן הוא מנע את התקדמות הבניה שם. את הדברים האלה אמר לי יואב גלנט בשיחה. יומיים לפני הבחירות שכנע אותו מיקי זוהר אחרי לחץ כבד ביותר שכדי לקושש עוד 2-3 מנדטים כדאי לו לשחרר את המכרזים".

"בצד השני של ירושלים ישנה שכונה ירושלמית חשובה מאוד בעטרות, שם היה עד לאינתיפאדה הראשונה שדה תעופה. מדובר שם בקרקע פרטית של הישוב היהודי שהיה עד 48', ושם לא ניתן לחסום כי לא צריך מכרזים. אז מה עשה נתניהו, מי שמוגדר כמנהיג הבלתי מעורער של העם היהודי? מנע יחד עם אריה דרעי את כינוס הועדה המחוזית לתכנון ובניה כדי למנוע את הבניה בעטרות. מה קרה בממשלת הבוגדים והשמאלנים האיומה הזו? לא ביצעו את פעולת החסימה והועדה המחוזית תתכנס כדי לאשר את בניית השכונה היהודית בעטרות".


מוסיף העצני ומזכיר דיונים שמתקיימים על הבנייה בשטחי E-1 שבין ירושלים למעלה אדומים, כך גם את המענה הראוי שניתן על ידי משרד הביטחון לבג"ץ בסוגיית משק אחיה. "בדקתי את הנתונים. אני לא אוהב את מה שבני גנץ עושה מול הרש"פ ואני חושב שצריך להיאבק בזה, אבל כשמגיע לו קרדיט אני נותן לו. השאלה הייתה אם לתת דחייה נוספת של שנה וחצי עד שניתן יהיה להעתיק את המשק לקרקעות חליפיות והוא הסכים להציג את העמדה הזו בבג"ץ שקיבל את זה. כך גם משרד המשפטים הגן בבג"ץ נגד עתירות של פלשתינים וארגוני שמאל נגד בניה בחברון".

"כשאני בוחן את הסך הכול, ואני אומר את זה בצורה מאוד זהירה, נכון לעכשיו ביצועי הממשלה הזו בתחום ההתיישבות טובים מממשלות נתניהו לדורותיהן". עוד הוא מזכיר את תכנית טראמפ שבעיניו אינה אלא תכנית נתניהו שלימד את אנשי טראמפ את פרטיה הכוללים הקמת מדינה פלשתינית, בעוד אישורי הבנייה הנוכחיים נוגעים גם לעומק השטח.

כאשר אנחנו שואלים את העצני אודות שורת מהלכים המתרחשים בתקופת ממשלה זו ובהם בין השאר, שתיקת בנט בסוגיית הקונסוליה, אישורי הבניה לפלשתינים בשטחי C, מפגשי השרים עם אבו מאזן, חיבור הבניה הבלתי חוקית של הבדואים לחשמל, ההלוואה של מאות מיליונים לאבו מאזן ועוד, הוא משיב וקובע כי מדובר בעירבוב והסתה של שלוחיו המורעלים של נתניהו, ומבקש להשיב על הפרטים אחד לאחד:

"לגבי הקונסוליה, העמדה של בנט ונאמר לי שגם של לפיד, שנאמרה לביידן ולבלינקן, היא שישראל מתנגדת להקמת הקונסוליה. כשהאמריקאים אומרים שהם בתהליך זה כמו שהם בתהליך השלום. אי אפשר להקים קונסוליה בלי הסכמה של המדינה המארחת. אני מקווה ומעריך שהאמריקאים לא ייכנסו לעימות בעניין הזה. זה לא כדאי להם. העמדה של ממשלת בנט בנושא הזה היא חד משמעית וטוב שהיא כזו והיא נאמרת בחדרי חדרים. יש כאן ניסיון מכוון של הביביסטים והסמוטריצ'ים להשחיר".

על היחס לבנייה הבדואית אומר העצני: "יש מהלך נרחב של הסדרה של בניה בלתי חוקית של ערבים ובדואים, ואין מהלך של הסדרה של מה שמכונה בזדון המאחזים לא חוקיים ביו"ש. העובדות הן שבתקופת נתניהו המאחזים, ההתיישבות הצעירה, לא אושרו. לא נעשה דבר. נתניהו הוא זה שניסה להעביר הקמת שלושה ישובים לבדואים בנגב כדי לשחד את מנסור עבאס. הוא זה שהמציא את הקשר עם רע"ם. כשעבאס אומר את דבריו על הנאום של יואב קיש הוא זה שאומר אמת. אכן, צריך להסדיר את ההתיישבות הצעירה ואכן יש בעיה באפליה לרעה של היהודים לעומת הערבים".

"לגבי החיבור לחשמל, יש בעיה שצריך להסדיר בצורה הגיונית ולתעל לפעולה חוקית. המגזר הערבי לא קיבל תקציבים במשך הרבה שנים, ומי שנאמן לישראל צריך ליישר אתו קו, ובמי שלא נאמן כמו גורמים מסוימים ברשימה המשותפת, צריך להיכנס בהם, וראוי לשים לב לשיתוף פעולה בין נתניהו לרשימה המשותפת בנוגע להצבעות על התקציב".

באשר לבנייה הערבית המקבלת אישורים בשטחי C, אומר העצני כי כאשר מדובר בבנייה בתוך ישובים פלשתיניים הוא אינו רואה בכך בעיה. "אני רואה בעייתיות כשלא בולמים את הבניה הבלתי חוקית בשטחים הללו, ואיפה היה נתניהו בסוגיה הזו? על זה צריך בהחלט ללחוץ על הממשלה שתאכוף ותפעל בניגוד לממשלות נתניהו". לטעמו יש לאשר בנייה בתוך הישובים הערביים בשטחי C ובמקביל להרוס את הבניה הבלתי חוקית. "זה דבר שאין טבעי ממנו".

על מפגשי השרים עם אבו מאזן נשאל העצני אם אינו חושש ממהלכים דמויי מהלכי יוסי ביילין שידע לתפור צעדים מדיניים מאחורי גבם של שרים וראש ממשלה. "אני לא מנסה ליפות את הדברים. הממשלה הזו היא לא חלום חיי. יש בה כמה דברים טובים כמו רפורמות מסוימות, העלאת גיל הפרישה לנשים, הרפורמה בכשרות, הוצאת השליטה בחיים הדתיים בישראל מידי החרדים, אבל זו לא ממשלת חלומות אלא ממשלת אין ברירה, כי חלק ממחנה הימין מוכה בסנוורים שקוראים להם נתניהו ובשיקולים פוליטיים פסולים של סמוטריץ'. הסנוורים הלו גורמים לכך שמחנה הימין שיכול היה להקים ממשלת חלומות, ממשלת ימין מלא על מלא, מה שנתניהו לא עשה, הביביזם גרם לכך שאנשים לא רואים את המציאות ואת העובדות עד כמה הוא לא ימין".

"אני מקווה שכאשר תחלוף הרוח הרעה מהחיים הפוליטיים שלנו ניתן יהיה לכונן מחדש את מחנה הימין ולבנות מדיניות שעולה בקנה אחד עם השקפות מחנה הימין על חלקיו השונים. הדבר הזה לא מתאפשר בגלל נתניהו ותומכיו", דברי עו"ד העצני.