שביל חדש בכרמל
שביל חדש בכרמלצילום: קובי פינקלר

מתחדשים בשיא העונה: שונה תוואי שביל ישראל באזור חוטם הכרמל

מתוך דאגה לבטיחות המטיילים, לאור הסיכון שבהליכה לאורך כבישים ומסילת הרכבת, שביל ישראל באזור חוטם הכרמל שסמוך לזכרון יעקב, שונה וכעת התוואי עובר ב"מצפה מורן" (אתר לזכרו של סרן מורן ורדי ז"ל, לוחם שייטת 13 ובן בנימינה, שנהרג בקרב עם מחבלים בשכם בשנת 2004) וממשיך בשולי מחצבת בנימינה ההיסטורית. בכך, נמנעה מהמטיילים הליכה של כ-700 בסמיכות קרובה למסילת הרכבת הארצית, בה תנועה בתדירות גבוהה של רכבות נוסעים ומשא.

איציק בן דב, רכז סימון השבילים של החברה להגנת הטבע, מציין כי הוועדה לסימון שבילים של החברה להגנת הטבע עוסקת לאורך השנים במציאת פתרונות לסוגיות בטיחותיות בתוואי שביל ישראל ובשינוי התוואי, היכן שזה נדרש. "שביל ישראל סומן לפני כ-30 שנה, כאשר נפח הטיילות והתנועה היו נמוכים, וכל העת מתבצעים בו שינויים ועדכונים. אנחנו משקיעים משאבים ומאמץ להרחיק שבילים בכלל, ואת שביל ישראל בפרט, משולי כבישים וקרבה לתחבורה שעלולה לסכן אותם", הוא אומר.

בן דב, שעומד בראש צוות סימון שבילים של החברה להגנת הטבע ומסמן כבר שנים רבות את שבילי הטיולים ברחבי ישראל, כדי לאפשר למטיילים את מלוא החוויה של היכרות עם המסלול ועם אוצרות הטבע שלו תוך שמירה מקסימלית על בטיחותם, מספר כי במקביל להחלטה לבצע את השינוי בתוואי, הוא קיבל פניה מארנון רוזמרין, תושב בית חנניה, שהציע להעביר את השביל דרך "מצפה מורן" ולאחר סיור בשטח, התחוור שזה הדבר הנכון לעשות, כיוון שהמטיילים ירוויחו תצפית נוף מרשימה מחוטם הכרמל לעבר בקעת הנדיב וחוף הכרמל.

לדבריו, חוטם הכרמל, 'האף' של הכרמל - הבליטה הדרומית ביותר של הכרמל מעל בנימינה ובקעת הנדיב - מהווה את שער הכניסה הדרומי לכרמל של המטיילים בשביל ישראל. "מהמצפור אפשר לצפות דרומה ומזרחה אל בנימינה ובקעת הנדיב הקרובות ועד רכס אמיר באופק. במערב נראים מושב בית חנניה, אור עקיבא והכפר ג'יסר א-זרקא. השביל יורד מהתצפית דרך מחצבת בנימינה המשוקמת אל גשר מסילת הרכבת שדרכו חוצים המטיילים בביטחה את המסילה לצידה השני במעבר תחתי. מחצבת בנימינה הוקמה בשנות ה-30 של המאה הקודמת במסגרת מאמצי היישוב היהודי לבנות את הארץ על בסיס חומרי גלם מקומיים וכוח עבודה עברי. בשנות ה-90, לאחר מיצוי חומר הגלם וסיום הכריה, עברה המחצבה שיקום על ידי הקרן לשיקום מחצבות. בתהליך השיקום השאירו לצד המחצבה כמה מתקנים תעשייתיים וקטע של מסילת ברזל עם קרון מסע, מזכרת היסטורית מהימים שבהם המחצבה הייתה פעילה", הוא אומר.

במעמד הסימון עצמו, הגיעו למקום מטיילים בשביל והיו לראשונים שהולכים בתוואי החדש. "אנחנו בעיצומה של עונת הטיולים בשביל והמטיילים עושים את דרכם צפונה ודרומה. מזג האוויר בשבועות הקרובים צפוי להיות מושלם להליכה במקטעי השביל בכל רחבי הארץ, ואני ממליץ לכולם לצאת לטבע, להנות מהנופים והייחודית של השבילים שלנו, וכמובן - לשמור על ניקיון ולקחת את הפסולת לפחי הזבל", מוסיף בן דב, ומציין כי השינוי בתוואי השביל נעשה לאחר תיאום עם הנהלת רמת הנדיב, שדאגה להתקין מעבר מטיילים בגדר הבקר שליד מצפור מורן.

שביל ישראל, שנחנך בשנת 1995, הוא יוזמה של החברה להגנת הטבע, ליצירת שביל הליכה רגלי, לאורך מדינת ישראל. אורכו של השביל כיום, הוא כ-1,057 ק"מ והוא עובר בגליל העליון, בגליל התחתון, בכרמל, לאורך החוף, בתל אביב, במרכז הארץ, בפאתי ירושלים, בנגב, בערבה והוא מסתיים בבית ספר שדה אילת של החברה להגנת הטבע. השביל עובר בהרים, יערות, ערים, כפרים, יישובים, נחלים, מעיינות, אתרים היסטוריים ותופעות טבע ייחודיות, שיחד מרכיבים את ההוויה הישראלית מבחינה גאוגרפית ותרבותית, והוא מסומן בשלושה צבעים, במדורג - לבן, כחול וכתום ועל סימון השביל ותחזוקתו, אחראי צוות סימון שבילים, מטעם החברה להגנת הטבע. השביל מחולק ל-56 מקטעים, שאפשר לטייל אותם ברצף כטרק ארוך או לבחור בכל פעם מקטע אחר. כיוון שהשביל מסומן בחלקו על שבילים קיימים המובילים לאתרי טבע מרכזיים בישראל, אפשר גם לטייל בו במסלולים קצרצרים.