חוקר פרטי. אילוסטרציה
חוקר פרטי. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

"שירותיו של החוקר הפרטי נפוצים יותר מכפי שנהוג לחשוב. הוא עומד לרשות עסקים קטנים וחברות גדולות והמידע שהוא מספק יכול לסייע לצורך קבלת החלטות חשובות. לחוקר יש כלים ויכולת להגיע למידע משמעותי, כזה שגורמים שונים מנסים להסתיר. עבודתו ותוצאותיה עשויות להשפיע על עתיד הארגון", מספר לנו ברק ג'רבי מנכ"ל עוגן: משרד חקירות פרטיות ומודיעין עסקי. ברק ג'רבי ממשיך ומספר על סוגי חקירות המתבצעות ע"י חוקרים פרטיים.

סוגי חקירות המתבצעות על ידי חוקר פרטי

כל חקירה שונה ומיוחדת. הסיבה להזמנת שירות החקירות יכולה להיות חשד בדבר מה והיא יכולה להיות לצורך זיהוי נקודות החולשה בארגון. בתחילת הדרך החוקר יבין את המשימה העומדת מולו, יכין אסטרטגיה לאיסוף המידע ולבסוף יצא לבצע את עבודתו. החוקר ישתמש באמצעים חוקיים בלבד אשר יהיו קבילים בבית המשפט, אם יהיה צורך בכך.

התפקיד של החוקר הפרטי הוא להשיג את המידע האמין ביותר עבור המזמין, בהתאם לציפיות הראשוניות והגדרת המשימה. המידע יכול להיות פנימי, בנוגע למה שמתרחש בתוך העסק או הארגון והוא יכול להיות מידע חיצוני המתייחס למתחרים או שותפים עתידיים. החוקר הפרטי יכול לאסוף את המידע דרך שיחות עם גורמים שונים, ביצוע מעקבים ללא ידיעת הצד הנחקר וכל זאת במסגרת החוק.

כאשר עסק, ארגון או חברה מבקשים מידע והחקירה מתרחבת אל מחוץ לגבולות המדינה, החוקר ישתף פעולה עם גורמים מקצועיים ודיסקרטיים בחו"ל. את כל היכולות הללו ניתן לנצל למגוון רחב של משימות:

חקירות כלכליות

חקירות כלכליות מתבצעות במספר מצבים: לקראת מיזוג או רכישה, לפני מתן אשראי ללקוח, במקרה של סכסוך בין השותפים או בעלי המניות, אם ישנו חשד למקרה הונאה ולקראת הליך משפטי הדורש הוכחות להתנהלות כלכלית פסולה. במקרים מסוימים יש צורך בחקירת "מנהל בעלים" שמשמעותו היא בחינה של בעל חברה שהכריזה על פשיטת רגל במטרה לגלות האם הבעלים נהנה מהרכוש והנכסים בזמן שהוא חייב כספים לנושים.

מודיעין עסקי

מודיעין נדרש לעתים קרובות כשהמטרה היא לאסוף מידע כדי למנוע או לטפל בבעיות בשלבים מוקדמים ככל האפשר. את המידע יש לאסוף לפני כניסתו של מותג חדש לשוק, כזה שכניסתו עלולה לפגוע במותג הנוכחי ועליו לדעת כיצד להכין עצמו לתחרות. חשוב לאסוף מידע לפני רכישה או מיזוג ולפני משא ומתן כדי להגיע לעסקה חכמים יותר. חשוב לאסוף מידע גם לפני פיתוח מוצר חדש כדי לדעת האם המתחרים כבר מפתחים אחד דומה או האם יש להם טכנולוגיה טובה יותר.

מעקבים

חקירות הכוללות מעקב מתאימות למגוון עסקים וארגונים, בין אם ישנו חשד בנוגע לעובד מסוים או שיש צורך להרגיע את החששות. המעקבים יכולים לאסוף מידע בנוגע לעובדים שלא מבצעים את המוטל עליהם, גניבת מידע והעברתו לגורמים מתחרים ופעולות הונאה. המעקבים יכולים להתבצע על ידי תצפית מרחוק והם יכולים להתבצע כשהחוקר נטמע בארגון ומצליח להוציא מידע על הנעשה בו מבפנים, כשהעובדים האחרים נחשפים בפניו, אם בכוונה ואם בטעות.

מעילות בארגון

מעילות בכספים הן בעיה של ממש אשר גורמת להפסדים רבים ולבעיית מוניטין בארגון. המעילה לא רק פוגעת ברמה הכלכלית אלא לא פעם מקשה על הארגון להתאושש וליצור אמון מחדש. לא פעם מבצעי המעילה הם אנשים שצברו ותק בארגון ואשר מסיבות שונות החלו לפגוע בו. החקירה יכולה להתבצע לאחר שישנו חשד מבוסס אך נדרשות הוכחות לפעולה והיא יכולה להתבצע כשהמידע הראשוני מעורפל והארגון רוצה לשמור על עצמו.

בדיקת נאותות

בדיקת נאותות מתבצעת לפני חתימה על חוזה מול עסק, חברה או ארגון. החקירה מתבצעת בעקבות בקשה של משקיע כשהמטרה היא לספק תשקיף על הצד הנבחן. המטרה היא לספק מידע מהימן לפני חתימה על חוזה ולבחון כי ישנה התאמה בין מה שנאמר בעל פה לבין מה שקיים בפועל. הבדיקה רלוונטית לפני רכישה, מיזוג, השקעה והנפקת החברה לציבור.

סקר סיכונים

קל יותר למנוע בעיה מאשר לפתור אותה. כל פגיעה בארגון או בעסק עלולים לעלות בכספים, זמן ומוניטין. סקר סיכונים בא לאתר את נקודות החולשה השונות כדי שהארגון יוכל להחליט כיצד לפעול לחזק אותן. הסקר כולל פעולות רבות ובהן הכרת הארגון, שיחה עם העובדים, עיבוד הנתונים והצגתם. הארגון יוכל לדעת מה ומי עלול לסכן אותו ולקבוע פעולות חד פעמיות או קבועות שימנעו את הפגיעה.

בחירת חוקר פרטי המתאים למשימה

בכל מקרה של הזמנת שירותי חקירה יש להקפיד על כך שהחוקר יהיה כשיר לבצע את המשימה שהוטלה עליו. עליו להביא ניסיון בתחום המדובר ובעל רישיון לעסוק בחקירות מטעם משרד המשפטים (למידע נוסף ראה במדור משפט). החוקר צריך להקשיב למשימה העומדת מולו ולהציע את אסטרטגיית השגת המידע כשלאורך כל הדרך הוא שומר על דיסקרטיות מלאה ומשרת רק צד אחד.

חשוב לשים לב כי החוקר מתמחה בתחום העסקי וכי כבר ביצע עבודות דומות בעבר. כמו כן, יש לוודא מראש כיצד נעשה תהליך האיסוף המידע וכי במקרה הצורך אפשר יהיה להשתמש בו בבית המשפט. אמנם לרוב הצורך הוא במידע מהימן, אך עליו להיאסף בצורה חוקית בלבד. לשם כך נדרש חוקר מנוסה, בעל אמצעי חקירה מתקדמים וגישה יצירתית וחכמה.