אבירם זאבי
אבירם זאביצילום: ענבל מסיקה

השבוע נחשפו אזרחי ישראל לידיעה מטרידה במיוחד. ארגון 'עד כאן' יחד עם פורום המשפחות השכולות 'בוחרים בחיים' פרסם בחדשות סוף השבוע בערוץ 13 אצל העיתונאית איילה חסון תחקיר מטלטל, אשר עורר שיח ציבורי סוער בנוגע לסוגיית החברות של מפלגת רע"מ בקואליציה הנוכחית.

התחקיר חשף קשר פיננסי הדוק בין מפלגת רע"מ, המהווה חלק מהפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, ובין עמותת 'סיוע 48' אשר מעבירה תמיכות סעד וצדקה, בין היתר לאלמנות ויתומי מחבלים בעזה וביהודה ושומרון.

התחקיר חשף גם את מנכ"ל העמותה, ע'אזי עיסא, אשר מצוי בקשרים עם גורמים בחמאס בעזה. עיסא תועד כשהוא נפגש עם בכירים בחמאס ברצועת עזה, ובסרטון נוסף נראה בכיר חמאס מודה לעיסא ולעמותת 'סיוע 48' על הסיוע לתושבי רצועת עזה. אם לא די בכך, אותו עיסא היה חלק מרכזי במשא ומתן הקואליציוני, אשר חלקו התרחש לא פחות ולא יותר במשרדי עמותת 'סיוע 48' בכפר קאסם.

התחקיר לא הותיר מקום לספקות. בין עמותת 'סיוע 48' ובין רע"מ יש קשר ארגוני ופרסונלי הדוק, וכספים זורמים באופן קבוע מהעמותה לרצועת עזה ולארגונים אנטי־ישראליים מבית היוצר של האחים המוסלמים - הגוף הדתי־אידיאולוגי שממנו צמחה תנועת החמאס - ברחבי העולם.

אך בזאת הסיפור לא נגמר. מתברר כי יומיים לאחר החתימה על ההסכם הקואליציוניים פתחו אנשי עמותת 'סיוע 48' חברת בת שייתכן ותשמש בעתיד לקליטת כספים קואליציוניים שהובטחו לתנועה האסלאמית. חברה נוספת עם שם סתמי הוקמה באוגוסט האחרון על ידי שלושה מבכירי התנועה האסלאמית. חשוב לציין כי מדובר בהשערה בלבד, אך העיתוי לפתיחת החברות מחייב בקרה על העניין.

המנגנון הפיננסי המשומן והמתפתח בין התנועה האסלאמית ורע"מ ובין ארגוני הסיוע והצדקה של חמאס קיים ופועל, והצנרת הפיננסית מסוגלת להעביר כספים ככל שיידרש לארגונים ברצועת עזה, ברשות הפלשתינית ובטורקיה. בשלב הבא, לאחר העברת התקציב על ידי הקואליציה, לא יהיה מופרך לחשוש שמא כספים קואליציוניים ימצאו את דרכם אל אויבי ישראל בצינורות הללו, ומן הראוי שמישהו יוודא ויפקח שהדבר לא יקרה.

לצערנו, תגובת הקואליציה הייתה שונה לחלוטין מזו שציפינו לה מאלו שרק אתמול שיערו בעצמם את מה שהוכח בתחקיר. שיערנו שמן הראוי שהקואליציה תתבונן בעובדות, תחקור את הנושא ותקפיא את העברת הכספים עד לבירור מעמיק של העניין. שתבדוק כיצד ניתן לגבש נהלים ברורים לדרכי העברת הכספים בצורה השקופה ביותר, ולוודא כי כספי משלם המיסים הישראלי אינם מוצאים את דרכם לרצועת עזה ולמשפחות מחבלים. אך תגובת הקואליציה בפועל הייתה שונה לחלוטין, ונעה בין טענה ש"התחקיר משקר" ובין התירוץ העלוב ש"גם נתניהו העביר כסף לחמאס".

אם להתייחס לשתי הטענות הנ"ל, לפני שצועקים "זה שקר" מן הראוי היה להתמודד עם הממצאים החותכים שהוצגו בתחקיר, ולהוכיח לציבור מה לא נכון בתמונות ובמסמכים שזה עתה הוצגו להם. אבל הטיעון הריק ש"זה שקר" מעיד בעיקר על מי שטוען אותו.

בהקשר לטענה כי "גם נתניהו העביר כסף לחמאס", אני לא חושב שיש אפילו טעם להבהיר עד כמה היא מגוחכת. אבל רק נציין כי העברת הכספים לחמאס הייתה אירוע שלילי ושנוי במחלוקת גם בימי נתניהו, וכי גם בקרב תומכיו הנלהבים ביותר לא נמצאו תומכים למהלך. זאת למרות ההבדל התהומי בין המקרים, שכן בשום העברת כספים אז לא היה מדובר בכסף ישראלי אלא בכספים קטאריים, כספים אשר העברתם לא תיפסק גם בעתיד אלא ייכנסו כסחורות שחמאס ימכור לתושבים ויתורגמו לכסף.

לסיכום, השבוע נוכחנו לדעת כי אם לא ייעשה משהו בנידון ייתכן מאוד שבזמן הקרוב כספי המיסים שלנו ייכנסו למכבסת כספים אשר תחילתה בכפר קאסם וסופה בעזה, בלבנון, בסוריה ובטורקיה. לנו נותר רק לקוות שגופי האכיפה, כמו גם הלחץ הציבורי, יגרמו לקואליציה לעצור את הטירוף הזה לפני שהוא מתחיל.

הכותב הוא יו"ר ארגון עד כאן