מזכ"ל תנועת אריאל, דביר עמיאור
מזכ"ל תנועת אריאל, דביר עמיאורצילום: תנועת הנוער אריאל

השבוע צפיתי באחד מנאומי הצעקות במשכן הכנסת. בסוף הסרטון שאלה אותי בתי תהילה, תלמידת כיתה א': "אבא, למה הם צועקים כל כך הרבה? למה הם לא נותנים לו לדבר?"

מה לא ראינו בתקופה האחרונה בהנהגה הפוליטית בישראל - הפרת הבטחות, סיבובי פרסה אידיאולוגיים, התבטאויות חריפות, שנאה ריב ומדון. חרמות מכאן ומכאן על רקע אידיאולוגי ועל רקע אישי, חצאי אמת ושקרים. והשאלה החינוכית שאיתה כולנו מתמודדים מול ילדינו, בבית, בבתי הספר ובתנועות הנוער, היא: האם אין דרך אחרת? האם כך נגזר שתיראה ההנהגה שלנו? ובעיקר כיצד עלינו לחנך את הילדים ובני הנוער, דור ההנהגה הבא, שבעזרת ה' יבחרו לפעול טוב יותר?

הנצי"ב מוולוז'ין בהקדמה המפורסמת לספר בראשית שואל מדוע נקרא ספר בראשית ספר הישר, ומדוע מכל הכינויים בחר בלעם לכנות את אבות האומה בתואר ישרים? לכאורה, כשרוצים להספיד אדם מהשורה אומרים עליו שהוא היה ישר. אך את אבות האומה היה ראוי לשבח לפי מידת צדקותם, אמונתם בה' ומסירות הנפש על דבר ה', מידות החסד וכדומה.

משיב הנצי"ב דרך התבוננות על מצבו של עם ישראל בימי בית שני בדור החורבן - "שהיו צדיקים וחסידים ועמלים בתורה. אך לא היו ישרים בהליכות עולמים". לפעמים דווקא במרוץ לתיקון העולם והחברה מתוך הלהט והמחויבות לדרך אנחנו עלולים לחשוב שמי שלא חושב כמוני הוא אויב, או לפגוע בחבר אפילו מחוסר תשומת לב. דוגמה קטנה לכך ראינו השבוע בוועידת האקלים העולמית שלא השכילה לתת פתרון מונגש לשרת האנרגיה.

החובה שלנו כמחנכים בדור הזה היא לתרגל עם הילדים שלנו את הנושא של עבודת המידות. במציאות שבה ככל שאדם בוטה יותר, פרובוקטור ומוחצן יותר כך הוא זוכה להכרה, פרגון ולייקים, במציאות שבה השאיפה של כל ילד היא להיות כוכב, נדרש מאיתנו לחנך לעבודה, לעמל, להיות במקום של ענווה – להכיר בערכנו ובכישרונותינו אבל לזכור שהם מתנה מריבונו של עולם ותפקידנו להשתמש בכלים הללו להוסיף טוב וקודש בעולם. לדעת שעל אף המחלוקת הנוקבת בסוגיות שנוגעות בציפור נפשנו, אחים אנחנו.

החינוך בתנועת הנוער מתבצע באמצעות המעגל החברתי, והדרך לתיקון החברה דורשת שנצמיח בקרבנו חברה בריאה. לכן בחרנו השנה בתנועת אריאל לעסוק בנושא תיקון המידות. "מעשה אבות סימן לבנים", מתוך ההליכה בדרכם של אבותינו - שנהגו בנועם וביושר אפילו לעובדי אלילים - נזכה כולנו לתיקון חטאם של אנשי הבית השני ולבניין בית המקדש, בניין אריאל, בקרוב.

הכותב הוא מזכ"ל תנועת הנוער אריאל