המדליה
המדליהצילום: אבנר אברהם

חג הסיגד מצוין היום ברחבי הארץ ועם איש המוסד לשעבר אבנר אברהם שוחחנו על מדליה מיוחדת שהפיק לציון לכבוד היום המיוחד ובו איזכורים ורמזים למבצעים השונים שהביאו להעלאת יהודי אתיופיה לארץ ישראל.

"יש בלבול בין מבצע שלמה, מבצע משה ומבצע אחים", אומר אברהם. "איגדנו במדליה את המבצעים השונים". המבצעים כולם החלו במבצע הברחת העולים דרך הים, ועל כך מספר אברהם:

"למוסד היה כפר נופש וצלילה בסודן. הגיעו לשם קבוצות תיירים ומבחינת הרשויות המקום פעל על ידי חברה פרטית לכאורה. מדריכי הצלילה היו לוחמי שייטת 13 וכשלא היו שם תיירים הובאו לשם היהודים שבסירות הועברו לאניית חיל הים שהגיעה מאילת וכך החלה העברה הלוך ושוב". התקופה המדוברת הייתה אמצע שנות השמונים".

מאוחר יותר, מזכיר אברהם את האירועים, "המקום "נשרף" ונאלצו לעבור לדרכים אחרות. הבאת העולים הצריכה דרך ארוכה ומעבר דרך מחסומים ולכן חשבו שאולי נכון יותר להביא אותם לנקודה קרובה יותר בלב המדבר ומטוס שיגיע לשם וינחת לשבע דקות יועמס בעולים וימריא לישראל".

במדליה שאותה הפיק יחד עם המעצב רועי שגב משולבים פרטים שונים המספרים את סיפורה של העלייה, החל מהג'יפים בהם הגיעו העולים אל נקודות האיסוף, דרך מחנות האוהלים, המטוסים, האניות, מפות האזור והנוף המדברי ועד דרכונים מזוייפים שהוחתמו שוב ושוב על מנת להבריח מאות ילדים יהודים שהוצמדו להורים בדרכם לטיסה.

עוד מספר אברהם כי בין הסימבולים המשולבים במדליה גם ראשי התיבות של שמום של הרב עובדיה יוסף, מי שטס לאתיופיה על מנת לוודא את יהדותם של העולים ואכן הכריע הלכתית שמדובר ביהודים. כך גם משולב איזכור שמו של נח פטלוביץ', מי שלמעשה גילה את קיומה של יהדות אתיופיה והחל להניע את המהלך להבאתם ארצה.

על זנב מטוס המוטבע במדליה מופיע צמד האותיות GG רמז לשמו של ג'ורג' גוטלמן, יהודי ניצול שואה בעל חברת תעופה שתרם מטוסים למבצע ואף מימן את הדלק לביצוע המבצע. המעשה שעשה עלה לו במחיר יקר כאשר בעקבות פרסום מעורבותו במבצע העלייה הוחרמה חברת התעופה שלו על ידי מוסלמים, ומאחר ומטוסיו הם שהביאו מוסלמים למכה נגרם לו נזק כלכלי כבד שהסתיים בפשיטת רגל.

בהפקת המדליה רואה אברהם מקור ללימוד הפרשה כולה על ידי סקרנים ומנתחי רמזים שיעמיקו בה ויבחנו בה כל פרט. על קהל היעד למדליות מסוג זה הוא מספר כי "השרה פנינה תמנו שטה היא הראשונה שקיבלה את המדליה. המדליות מגיעות למוזיאונים, אספנים, קהילות יהודיות, אנשים שקשורים לנושא ואנשים שפים למבצעים".

המדליה
המדליהצילום: אבנר אברהם