עו"ד טלי גוטליב
עו"ד טלי גוטליבאלירן אהרון

במה שנראה כמו תחילתו של קמפיין שעשוי לקבל תאוצה, פרסם ה'דה מרקר' בשבוע שעבר את מאמרו של הפרשן והעורך המשפטי עידו באום, ובו הוא קורא לבחור באישה כיועצת המשפטית הבאה לממשלה. עורכת הדין טלי גוטליב מבקרת את היוזמה.

"אל תעשו לי טובות", פותחת עו"ד גוטליב, "או שאצליח לפתוח דלתות לגמרי או שלא, או שיש לי מה לומר או שאין לי מה לומר, או שיש לי מה לתרום לשיח או שלא. אל תשים אותי בשום פוזיציה ואל תבקש שיבחרו בי בגלל שאני אישה".

גוטליב מזכירה את התמודדותה שלה על תפקיד יו"ר לשכת עורכי הדין ומספרת כי גם אז שאלו אותה, כמתמודדת אישה ראשונה לתפקיד, על נושא המגדר אך היא סירבה לענות. או שאני מתאימה להיות ראש לשכת עורכי הדין או שאני לא. מספיק עם הגיחוך הזה", היא אומרת וקובעת כי מכל המערכות דווקא מערכת המשפט אינה סובלת מאפליית נשים, ובהקשר זה היא מזכירה את נשיאת בית המשפט העליון, את נשיאות בתי המשפט המחוזיים וכך גם בערכאות האחרות. "לכן זה נראה לי כמו ניסיון נואש ואולי פתטי למנות בדלת האחורית את דינה זילבר לתפקיד".

על דבריה אלה שאלנו אם היא לא חשה שכותב המאמר מבקש לקדם לתפקיד דווקא את עו"ד ליאת בן ארי, והיא משיבה מיידית ש"זו לא מתאימה וזו לא מתאימה. לא בגלל שהן לא מקצועיות", והיא מרחיבה מעט את עמדתה על השתיים:

"להיות עורך דין זו משימה מורכבת אבל היא לגמרי נרכשת. המקצועיות אינה השאלה. מה שעומד על הפרק זה תפיסות עולם, מחויבות אמתית למתן שירות לציבור, להבין באמת שפרקליטות היא לא קבלנית הרשעות או כתבי אישום ובוודאי היא לא תרדוף איש. היא תקרא את עצמה לסדר ותקרא את עצמה לבדק בית, והיא מבינה שהיא מחויבת לביקורת עניינית ומהותית, והיא יודעת שהיא צריכה לבדוק את עצמה ולחשב מסלול מחדש. דינה זילבר הוכיחה לנו שכאשר היא הייתה בכירה בפרקליטות היא העזה לקרוא לנתניהו 'פייק מנהיג' כשהיא עדיין בתפקידה כפקידת שלטון בכירה".

"מי את שאת מנצלת את הבמה שאת נמצאת בה כדי לומר את דעתך הפוליטית?", שואלת עו"ד גוטליב. "את בוודאי שלא מתאימה להיות יועמ"שית. אני רואה בך רודפת ומי שחותרת תחת עקרונות של שלטון ממשל וריבונות אזרחית, כי היא חושבת שלא משנה מה הבוחר בוחר, מה שקובע זו הפקידות שהיא זו שצריכה להתוות דרך. אז הוד רוממותך, אני יודעת במי אני בוחרת ותני לנו לבחור את מי שנכון בעינינו ואל תתערבי".

על עו"ד ליאת בן ארי שהוגדרה במאמרו של עידו באום כדמות המזוהה ביותר כיום בפרקליטות עם המלחמה בשחיתות הציבורית, אומרת גוטליב שאינה מתרשמת מסיסמאות שכאלה. "להגיש כתב אישום זה לא חכמה. זה קל מאוד. לסגת מכתב אישום כשאתה רואה שהראיות שלך מתמוססות זו גבורה, וביום שאראה את זה אוכל לישון בשקט. הגברת ליאת בן ארי, כשעורכים שימוע לראש ממשלה נוסעת לחו"ל, אז מילא שהיא מפגינה חוסר היגיון בהתנהגות הזו, אבל היא מוכיחה בהתנהגות שלה בתיק הזה גם חוסר מקצועיות, חומרים שלא נבדקו, אישור של יועמ"ש שלא היה לפתיחת החקירה נגד ראש המשלה, כל מבנה כתב האישום הזוי, אז לא מעניין אותי אם את אישה או גבר, את לא מתאימה".

"אני רוצה במשרת היועמ"ש משפטן הגון, הוגן, מקצועי, חומל, לוחם ואמיץ ובוודאי מי שיצא מהשורה. אני לא מחפשת אומרי הן. אנשים שעומדים על שתי רגליים ואומרים את מה שנכון יותר גם אם זה לא מרצה את דעת השומע. אל תעשו לי טובה בגלל שאני אישה. זה משפיל אותי ומקטין אותי. מספיק עם הסימון האינפנטילי הזה של גבר או אישה".

"אני מכבדת אנשים על מה שיש להם לתרום לשיח ומי שמתאים מתאים ומי שמתאימה מתאימה ואל תעשו לי טובה. אל תפתחו לי שום דלת, אני יודעת לפתוח אותה בעצמי", אומרת גוטליב. כולנו אנשים שצריכים להשתדל ולהוכיח את עצמנו מחדש. גם יועמ"ש צריך לקום כל בוקר ולזכור מי הוא, ולהיזהר מגאווה ויהירות ולהיזכר בענווה ובמה שעומד בבסיס הכוח והסמכות שלו, להשתמש בכוח במשורה ובענווה גמורה, וממש לא משנה לי מי הוא ומה הוא. יש אנשים כאלה, אבל לצערי התפקידים האלה מאוישים בדילים, בין אם נאמר זאת בזכר או בנקבה, אנחנו בתקופה שגדעון סער הוא שר המשפטים והשיקולים שלו הם אחרים. אנחנו יודעים שמה שהוביל אותו לממשלת שמאל הם שיקולים זרים ובלתי נסבלים ופחות לטובת הציבור".

"אני לא מוכנה לקבל את השיח הזה במאה ה-21, כשבבית המשפט העליון יש נשיאה ויש נציבת שירות בתי הסוהר, נשים בתפקידים בכירים, ואני מתביישת לשמוע שמישהו יקדם אותי רק כי אני אישה. בלי טובות. או שאני ראויה או שאני לא".