יעקב אשר
יעקב אשרצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בניגוד להבטחת שר המשפטים: ועדת השרים דחתה את הצעת חוק הגזענות של ח"כ יעקב אשר שביקשה לקבוע כי גם הסתה נגד חרדים תיחשב לעבירה פלילית.

דחיית ועדת השרים את הצעת החוק שבאה לתקן את חוק הגזענות ובכך לסגור את הפירצה החוקית שלא אפשרה לקבוע כי הסתה נגד חרדים תיחשב להסתה, באה למרות התחייבות שר המשפטים גדעון סער מעל בימת הכנסת לח"כ יעקב אשר לפני שלושה חודשים, כי יקים צוות מקצועי שיבחן את הנושא ויגיש המלצות מיד בכנס החורף של הכנסת.

בסיכום עליו הצהיר שר המשפטים גדעון סער בשעתו מעל בימת הכנסת בעת שהוגשה הצעת החוק בפעם הקודמת, נטען כי נדרשת עבודה משפטית מקיפה לבחון את הנושא מכל היבטיו החוקיים והמשפטיים, וכי יוקם צוות שיגבש המלצות לתיקוני החקיקה הנדרשים.

בדברי ההסבר להצעת החוק של ח"כ אשר נכתב כי לאחרונה אנו עדים לתופעה מתרחבת של הסתה לגזענות כלפי האוכלוסייה החרדית. בפרט חמורים המקרים בהם ההסתה מתבצעת ע"י נבחרי ציבור מתוך מטרה לפלג את העם ובכך להשיג רווח פוליטי. כתוצאה מכך משתרשת בחברה הישראלית תופעה של הסתה גזענית נגד הציבור החרדי.

צויין עוד כי בתשובתה לתלונה שהוגשה בנושא טענה פרקליטות המדינה כי על פי הגדרות חוק העונשין יסודות העבירה של ההסתה לגזענות אינם מתקיימים ביחס להתבטאויות כלפי האוכלוסייה החרדית, שכן הגדרות החוק קובעות כגזענות רק מקרים בהם הגזענות היא בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי אתני, והאוכלוסייה החרדית אינה נבדלת בצבעה, גזעה או במוצאה הלאומי-אתני. בעניין זה יצוין שהאוכלוסייה החרדית אמנם אינה נבדלת בשל צבע עורה וכו' אך היא נבדלת בלבושה ובאורחות חייה כך שאין רציונל להחריגה מהוראות החוק.

ח"כ אשר טען כי מעבר לכך שחוק העונשין בנוסחו כיום (בהתאם לפרשנות פרקליטות המדינה) מאפשר הסתה לגזענות כלפי האוכלוסייה החרדית, עולה החשש שתשובת הפרקליטות תעודד מקרים נוספים של הסתה לגזענות כלפי האוכלוסייה החרדית, מאחר שהמסיתים יודעים שהם לא יתנו על כך את הדין.

בהצעת החוק שיזם ח"כ אשר ושהוגשה על ידו גם בכנסות קודמות הוצע להרחיב את הגדרת הגזענות כך שתכלול איסור הסתה לגזענות כלפי האוכלוסייה החרדית. בכך יושלם החסר בחוק וימנעו מקרי גזענות כלפי אוכלוסייה זו.

ח"כ יעקב אשר מסר בתגובה: "אם אין ענישה אין הרתעה, ואם אין הרתעה יש הסתה. הגיע הזמן לעשות סוף להסתה הנוראית שמשתוללת בתקשורת וברשתות נגד חרדים, בחסותם של פוליטיקאים ציניים שבחוסר אחריות מנסים לקושש קולות על גלי השנאה הזו".

כמו כן מתח ביקורת על גדעון סער ואמר כי "שר המשפטים לא יכול לשבת כצופה מן הצד, אין סמכות ללא אחריות וזה רשום על שמו. נכון שזו ממשלה שמתעלמת מצרכי החרדים אבל חוק הגזענות חייב להגן על כל אדם באשר הוא ובכלל זה גם חרדים. לא נוכל לסבול דחיות אין קץ בנושא חשוב וקריטי שכזה".