חברון
חברוןצילום: דובר צה"ל

כתבת תחקיר רחבה המתפרסמת היום בוושינגטון פוסט טוענת כי ישראל מנהלת מבצע מעקב טכנולוגי נרחב שמטרתו הקמת מאגר מידע דיגיטלי על פלסטינים תושבי יו"ש.

בתחקיר נטען כי אחת מהמשימות החדשות שמקבלים חיילים החל מאמצע 2020 נקראת "הצמדות", ומטרתה היא לצלם באפליקציה ייעודית פנים של פלסטינים, במהלך הסיורים השגרתיים שמבצעים חיילי צה"ל. מעדויות החיילים עולה כי מתקיימות תחרויות צילום של פלסטינים בין היחידות השונות, וכי מעודדים חיילים לצלם כמה שיותר פלסטינים במהלך המשימות. לאחר הצילום, האפליקציה מעניקה למשתמשים מידע על הפלסטיני המצולם.

עוד נטען בתחקיר כי צה"ל הקים בחברון מערכת הנקראת "חברון עיר חכמה". המערכת, שעל פי אתר צה"ל משתמשת במצלמות מתוחכמות, וחיישנים, משמשת ככלי ניטור ומעקב חודר פרטיות בכל רחבי העיר חברון. "לא הייתי מסכימה שיציבו מערכת כזאת בקניון ליד הבית שלי," לדבריה של אחת החיילות שהתראיינו לכתבה.

מנכ"ל שוברים שתיקה אבנר גבריהו הגיב "ישראל הפכה דווקא שם נרדף לטכנולוגיות מעקב ורדיפה שמשמשות עריצויות ברחבי העולם. בושה שאנחנו שולחים חיילים לשטחים כדי להתחרות על הכנסת פנים של פלסטינים למאגר מידע דיגיטלי בשם הביטחון", אמר, "הסיפור הזה חורג הרבה מעבר לדיון על כלי טכנולוגי נוסף. הוא חושף עד כמה חשופות זכויות הפרט של פלסטינים בשטחים, ומהווה עוד ציון דרך במדרון החלקלק של הכיבוש".

חברי הכנסת מוסי רז, גבי לסקי, מיכל רוזין וג'ידא רינאווי זועבי פנו לשר הבטחון "הטכנולוגיות שהוצגו בכתבה חודרות לפרטיותם של הפלסטינים, לבתיהם ולחדרי השינה שלהם. אנחנו שולחים את חיילינו לצלם ילדים ברחוב על מנת לעקוב אחריהם. השימוש בטכנולוגיות מעקב באופן בלתי שקוף ובלתי מנוטר ללא כל ביקורת ציבורית, הוא מסוכן ופסול", כתבו במכתב.