ריבית. אילוסטרציה
ריבית. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

את המושג ריבית אין צורך להסביר. ריבוי החשיפה לריביות השונות המקובלות בשוק, הפכו את הדבר למשהו לגיטימי ומקובל, ורבים לא רואים בכך בעיה כלשהיא.

בתת-מודע האנושי הריבית הבעייתית נתפסת כמשהו רחוק, ששייך לשוק האפור או לסתם אדם המלווה בריבית בשאט נפש, אך, למעשה, בעולם הפיננסי כיום, הריבית קיימת כמעט בכל מקום.

הרעיון של איסור הריבית הוא רעיון חברתי, שאפשר להבין אותו ולהזדהות איתו גם בלי להיות דתי. האיסור הוא לנצל את מצוקתו של האחר הזקוק לאשראי, אדם כזה עלול להגיע למצב שהריבית תכניס אותו לסחרור של חובות שהוא לא יצליח לצאת ממנו.

ולכן ההלכה היהודית אוסרת עלינו את כל סוגי הלוואת בריבית. הלוואה ללא ריבית היא מצווה מרכזית ומשמעותית, והיא מביאה לידי ביטוי מרשים את ערך העזרה הדדית ואהבת האדם.

ליעוץ חינם ובדיקה הלכתית האם העסק או העמותה שלך צריכה היתר עסקה לחצן כאן

חשוב להבין שהלוואה על פי ההגדרות של התורה איננה דווקא בכסף. גם בעסקאות ברטר עלול להיות איסור ריבית. וכן גם הנחה עבור תשלום מוקדם או תוספת עבור פריסת תשלומים או שוטף פלוס נחשבת כריבית.

ניקח לדוגמא מאוד פשוטה חנות רהיטים, אתם בוודאי מרימים גבה' איך בדיוק נכנס עניין הריבית בתוך השולחן, אז כך! כמעט בכל עסק הריבית נמצאת ברוב החוזים עסקיים. היא קיימת ביחסי עובד-מעביד מכח חוקי עבודה שונים. וכאמור היא קיימת במערכת היחסים הן עם הלקוחות והן עם הספקים בעיקר סביב הקדמה ודחיה של תשלומים. אבל לא רק. בהתאם לאופי הפעילות הספציפית של כל עסק הריבית יכולה לצוץ מכיוונים שונים.

אז מה הפיתרון?

עקרונית, אפשר לנהל עסק כיום ללא ריבית בכלל. זה דורש לימוד והתאמות עסקיות, אך במציאות הפיננסית כיום לא כל אחד מסוגל לכך, ולא תמיד זה תלוי רק בכם. הפיתרון הרווח והמקובל כיום הוא שימוש ב'היתר עיסקא'.

ליעוץ חינם ובדיקה הלכתית האם העסק או העמותה שלך צריכה היתר עסקה לחצן כאן

מה זה היתר עיסקא?

כאמור איסור הריבית הוא איסור על ניצול מצוקה לגריפת רווח. לכן בפעילות עסקית טובה ורגילה, ששני הצדדים מרוויחים ממנה, ואין בה ניצול, לא אמורה להיות בעיה מהותית. מה שנדרש הוא להגדיר ולהבהיר שהאשראי העסקי הוא לא הלוואה בריבית אלא שותפות עסקית, הכוללת שותפות ברווחים. זה עובד בדיוק כמו כל פרוצדורה משפטית אחרת, המסדירה ומתירה את הפעילות העסקית מול הרשות הרלוונטית.

כשאתם שוקלים אם לקום מכורסת המנהלים הנוחה, ולעשות את התהליך, כדאי שתהיו מודעים לזה שכל הגופים הפיננסיים הגדולים בישראל כבר הסדירו לעצמם את היתר עסקה, ושגם כ80% מהחברות הנסחרות בבורסה בתל-אביב כבר עשו את התהליך. ומעבר להם עוד מאות רבות של חברות ועסקים בישראל, עברו כבר את התהליך, והם כלולים כיום ברשימת החברות הכשרות המפורסמת בריכוזים דתיים וחרדיים.

יש היום מגמה הולכת ומתרחבת של לקוחות שמודעים לנושא, ומשתדלים ואף מקפידים להתקשר רק עם עסקים שעברו תהליך רציני ולמדו לשלב את ההיתר העסקה בצורה המתאימה והמועילה לפעילות העסקית שלהם.

נשמח ללוות אתכם בעלי עסקים, חברות ועמותות. בתהליך ההלכתי-משפטי של הסדרת היתר עסקה. תהליך שתצטרכו להקדיש לו כמה שעות, אבל יסדיר את הפעילות העסקית שלכם. ותמנעו מחשש איסור ריבית בעסק לכם.

ליעוץ חינם ובדיקה הלכתית האם העסק או העמותה שלך צריכה היתר עסקה לחצן כאן