בוועדת הכלכלה של הכנסת מתקיים הבוקר (רביעי) דיון סוער על יוקר המחייה בהשתתפות ראשי רשתות השיווק הגדולות, על רקע חקירת החשד לתיאום מחירים.

במהלך הדיון הרחיק יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, את איש העסקים רמי לוי לאחר שהתעמת עם חברי כנסת.

האירוע התרחש כשלוי סיפר כי אם לא היה מייבא לפני שנה עגבניות הן היו נמכרות ב-25 שקלים ולא במחיר של עד ארבעה שקלים לקילו. בתגובה לכך תהו חברי הכנסת, ח"כ רם שפע ואופיר סופר מהי סוגיית הריווחיות.

"אני לא יודע מי אתה. אתה פופוליסט. אל תבוא להגיד לי כלום. לא קידמת מקום עבודה אחד", צעק לוי על ח"כ סופר וביטון הורה להוציאו.

יו״ר סיעת העבודה, ח״כ רם שפע, הגיב לאירוע בחשבון הטוויטר שלו. "רמי לוי פה בוועדת כלכלה צועק עליי ועל ח״כ אופיר סופר אחרי שאמרנו לו שהפער הגדול בפירות והירקות נמצא אצלו ולא אצל החקלאים. ואז הוא ברוב חוצפתו מזדעק שאין אצלו פערי מחירים והוא זה שנלחם ביוקר המחייה ועוד מוסיף שאנחנו פופוליסטים. ‏אין גבול לבושה".

בתחילת הדיון אמר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, "אנחנו בבוקר קשה במדינת ישראל לדעתי אנחנו בטלטלה אנחנו פוגשים פה אירוע שהוא בראשיתו. ועדת הכלכלה בראשותי שבה וטענה כי לא יוזלו המחירים בישראל ויוקר המחייה לא ישתנה אם לא נוכל לטפל בקצה שרשרת המזון".

"עשינו את רפורמת הייבוא, שהקלה גם על היצרנים שיכולים לאמץ תקן אירופאי. נדון בחקלאות, התחלנו לעסוק בכך. לא היבואנים ולא החקלאים ולא היצרנים יקבעו את המחיר במדף הישראלי. לצערי מי שקובע זה רשתות השיווק הגדולות והספקים הגדולים שהריכוזיות בקרבם הולכת וגואה גם לפי המחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת", הוסיף ביטון.

לדבריו, "האירוע הראשון והמשמעותי של אקדח מעשן היה החשיפה של מעיין פרתי של מחירים מוזלים ב20-30 אחוז באתר שופרסל מהדרין. אותה אספקה אותו סל. האירוע הזה חשף שרשתות מזון יכולות להוזיל סל באותם מוצרים ב23% אם הן רוצות. לצערי החשיפה עצרה את האתר ופגעה בכולם. הענשנו את הלקוחות".

"האירוע השני שהחל אתמול הוא מבורך ובו רשות התחרות ביצעה חקירות והחרמה של טלפונים ומחשבים ואולי מעצרים, אבל מאוחר מדי. בשנים האחרונות לא ראינו פעולות נחושות כאלה של רשות התחרות ומשרד הכלכלה והם צריכים להתעורר מידית ולטפל בזה על בסיס שבועי. אם מישהו חושב שזה יגמר בקנס של 50 מיליון וכתב אישום למישהו הוא טועה. הוועדה לא תאפשר, אנחנו נחקור ונציף את זה כל שבוע נצפה מרשות התחרות כל חודש לבדוק ואם צריך להכריז על מישהו כמונופול או קרטל אז להכריז. רשות התחרות ומשרד הכלכלה עומדים פה למבחן וצריכים להפנות זרקור לרשתות השיווק ולספקים", סיכם יו"ר הוועדה.