ראש הממשלה בנט במליאה
ראש הממשלה בנט במליאהצילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק דמי אבטלה לעצמאים.

החוק מציע להקים ענף ביטוח נפרד לתשלום דמי אבטלה לעצמאים שישולמו להם במצבים של חדילת פעילות מוחלטת או בהתקיים תנאים שיקבעו בתקנות, ולחייב עצמאים בתשלום דמי ביטוח אבטלה בשיעורים שייקבעו בתקנות.

מוצע כי דמי אבטלה לעצמאים יחושבו לפי הכנסה ממוצעת של העצמאי שבעדה שילם דמי ביטוח אבטלה בשנתיים שקדמו למועד האבטלה, וקבלתם תוגבל לשלוש תקופות תשלום מירביות במצטבר במשך חייו של עצמאי, ותותנה בכך שחלפו שלוש שנים מפרק הזמן הקודם בו שולמו לו דמי אבטלה.

ראש הממשלה נפתלי בנט בירך על אישור החוק בקריאה טרומית: "כמי שהגיע מהמגזר העסקי אני מבין עד כמה חשוב לאפשר לעצמאים, היזמים, ליטול סיכונים, לייצר ולצמוח. בזמן סגרי הקורונה הממושכים והקשים פגשתי עצמאים רבים שנפגעו ולא היתה להם רשת בטחון בסיסית שתאפשר להם לישון בלילה בשקט ולחזור למסלול של צמיחה עם תום המשבר. הבטחתי לאביר כשהצטרף אלינו, לנבחרת ימינה - שנעביר רפורמות אדירות להקלה על עצמאים ולפריסת רשת בטחון עבורם.

''את הרפורמות העברנו בחוק ההסדרים ובתקציב המדינה ואת רשת הבטחון העברנו היום בקריאה ראשונה. אני מודה לסגן השר במשרד רה"מ אביר קארה ולשר האוצר על העבודה החשובה שתאפשר להרבה בעלי עסקים לישון בלילה עם קצת פחות דאגות", כך בנט.

ח"כ קארה במליאה היום - "יום חג לעצמאים"ערוץ כנסת

שר החוץ יאיר לפיד: "הרגע הזה הוא ניצחון ההתמדה, מפני ששנים על שנים באופוזיציה עמדנו פה וניסינו להעביר דמי אבטלה לעצמאיים כי לעצמאיים מגיע. מגיע לעצמאיים, הם לא מבקשים שום דבר ולא ביקשו מעולם שום דבר שלא מגיע להם, מגיע להם מה שמקבלים השכירים, שזה ההזדמנות לדאוג לעצמם בימים הקשים יותר.

''זה יום גדול ליש עתיד, זה יום גדול לעצמאיים, זה יום משמח. אנחנו עושים היום סוף את הצעד הראשון למען העצמאיים מפני שמישהו היה צריך לדאוג להם, ובשביל זה קמה ממשלה טובה, ממשלת שינוי שהעבירה תקציב ודואגת לעצמאיים. אני מברך את כל העושים במלאכה, על זה שהיום אנחנו סוף סוף עושים את הצעד הראשון למען העצמאיים במדינת ישראל", כך לפיד.

ח"כ אלי כהן מהליכוד התנגד: "כמה מוקצה בתקציב לטובת דמי אבטלה לעצמאים? אפס עגול. רק לפני שבוע הביאו כאן תקציב ואחרי שמאשרים את התקציב וקובעים שהעצמאים יקבלו אפס תקציב, מביאים את הצעת החוק הזו. בתור רו"ח אני אגלה לכם שגם היום עצמאים יכולים לחסוך כמו שכירים, כלומר אין כאן שום הטבה".