הקורס לגברים של מכון פוע"ה
הקורס לגברים של מכון פוע"הצילום: מכון פוע"ה

רבני קהילות וישובים, נתקלים מידי יום בשאלות המגיעות מתחום הרפואה שלהן השלכות הלכתיות.

על מנת לתת מענה הלכתי חייבים להבין את העולם הרפואי. מי שנמצאים בחזית הרפואית ומקבלים עדכונים לכל אורך הדרך, הם נבחרת רבני פוע"ה.

המעורים בעולם ההלכה ובעולם הרפואה וצועדים באומץ על מנת לתת מענה רפואי הלכתי לשאלות העולות תוך כדי התייצות עם רופאים ועיון בסוגיות עם גדולי ישראל.

הם נדרשים להכריע בסוגיות שונות ולקבל החלטות בזמן אמת בדבר טיפולים כאלו ואחרים ולהורות הלכה ליחידים ולרבים בענין.

כעת משיקים במכון קורס חדש לרבנים מכהנים - המתחדשים כל הזמן. הקורס יפתח ביום רביעי יח' טבת. להרשמה לחצו כאן >>

"ממש לאחרונה נחשפנו לטכנולוגיה חדשה שנקראת celocentesis היכולה לזהות שינויים גנטיים לפני יום הארבעים של ההריון. יש לענין משמעות מרחיקת לכת שבמצבים מסויימים מאפשרת הפסקת הריון" מסביר הרב דב פופר, רב יועץ ופוסק במכון פוע"ה, מתמחה בגנטיקה קלינית במרכז הרפואי הדסה ומי שמרכז את התחום הרפואי-הלכתי בקורס "רפואה והלכה לרבנים".

"אנו עדים להתפתחות מדעית בכל התחומים - אמצעי מניעה, גנטיקה, פוריות ועוד. ההתפתחות המדעית מייצרת שאלות הלכתיות- למשל- אמצעי מניעה חדש בשוק. האם הוא קביל מבחינה הלכתית והאם הוא מותאם לחברה שומרת תורה ומצוות? בימים אלה אנו עובדים על מחקר מהפכני שמוביל הרב ליאור שגב (רב יועץ ופוסק במכון) שמטרתו לייצר את הפתרון הטוב ביותר למניעת כתמים בנשים הנוטלות גלולות מותאמות להנקה. עלינו לתת מענה לכל חידוש בתחום, להציע פתרונות ולבחון את המציאות. מאחר ומכון פוע"ה הוא מורה הוראה לרבים, פתחנו קורס לרבנים העונה לשם "רפואה והלכה לרבנים".

הקורס כולל ידע הלכתי ורפואי רב בשיתוף רופאים מהמרכז הרפואי הדסה – ומיועד לרבנים מכהנים. הביקוש לידע הוא רב ואנו מרגישים שמחובתנו להעביר את הידע הזה הלאה לכל רב, בכל קהילה שהיא".

רבני אירופה יטעמו מהחידושים בעוד שבועיים בכנס של ועידת רבני אירופה במינכן שם ירצה הרב דב פופר כנציג רבני מכון פוע"ה.

הדר פלג, מנהלת מרכז לימוד פוע"ה, מוסיפה על דבריו: "רבנים מכל העולם פונים למכון ומבקשים לקבל ידע וכלים עדכניים כך שיוכלו להשיב לשאלות מחברי קהילתם המגיעות לפתחם. מכון פוע"ה נמצא בחזית וממשיך ללמוד ולהתמלא בידע והבנה. עם התפתחות הלמידה המקוונת אנו זוכים להשתתפות פעילה של רבנים מכל רחבי הארץ והעולם. בעבר היה מורכב להנגיש את הידע של רבני המכון המתמחים בנושאים רפואיים ורבני המכון היו טסים להרצות בכנסים בעולם כולו. ואילו היום המרצים – הרבנים והרופאים מופיעים בסלון של רב הקהילה, על גבי המסך".

"באמצעות קורס מקוון הוא לומד ידע רב המשמש אותו כבר למחרת בשאלה שמגיעה אליו. רבנים מכהנים הם כתובת משמעותית לייעוץ ופסיקה בשאלות בתחומי הרפואה וההלכה העוסקות ברצף חיי המשפחה ולשם כך יוכשרו בתכנית "רפואה והלכה לרבנים".

התכנית נבנתה מתוך הכרות עם השאלות בשטח והידע הרפואי המתקדם ביותר מניסיונם של רבני המכון. נושאי הלימוד: בדיקות סקר גנטיות, בדיקות בהריון, הפלות חוזרות, הריון בסיכון, דילמות ברפואה והלכה בסוף החיים, ברור פוריות וטיפולי פוריות, אמצעי מניעה ותכנון המשפחה ועוד.

הרב משה קליין רב המרכז הרפואי הדסה עין כרם: "כאשר חוברים כוחות המטפלים באדם ומשלבים בין הרוח לחומר, יכולים להביא ברכה זה לזה כמאמר דוד המלך האומר לבאים לשאול אותו 'צאו והתפרנסון זה מזה' ככה אני רואה את החיבור בין עמיתיי הרופאים לעמיתיי הרבנים. הם ממלאים האחד את חסרונו של זולתו וכך נוצר השלם היותר גדול ועל זה אמרו חכמינו צאו והתפרנסו זה מזה. אשרי המרכז הרפואי הדסה שזכה לשותפות עם מכון פוע"ה".

"אנו עובדים בצוותא למלא את עולמו של הבורא יתברך בדברים הנצרכים לו לעולם. שיתוף הפעולה מרתק ומעורר השתאות, העשרת עולם הרופאים בעולם הרבנים וכן להפך זכינו שהדברים בטבעיות ובנאמנות מוחלטת. ברכות למכון פוע"ה ובראשו לרב מנחם בורשטין על שהדבר מתאפשר בהרמוניית אין קץ".

קורס רפואה והלכה לרבנים, יפתח ביום רביעי יח' טבת לפרטים והרשמה>>

קורס נוסף חדש למחנכים - צומחים באהבה

מתוך ראיה הוליסטית של חיי המשפחה היהודית, ראו לנכון במרכז הלימוד פוע"ה לפתוח קורס נוסף לגברים החשוב ונצרך לכל מחנך, אבא למתבגרים, ר"מ או רב הנפגש עם צעירים. מהות הקורס 'צומחים באהבה' הינו הכשרת מחנכים ואבות לשיח עם בנים בשלבי ההתבגרות. "אנחנו רוצים לתת ידע וכח למחנכים" מסבירה פלג.

"אין מעלה גדולה יותר מנער שסומך על מחנכיו. המחנך צריך להיות רלוונטי עבור הנער על מנת שיוכל להיות כתובת עבורו. יש כאן תכנית שמהותה העצמת המחנכים ונתינת כח עבורם- שיצליחו להתקדם ולקדם את הנוער בתוך המציאות הקיימת. יש היום אתגרים רבים למחנכים. כל בן נוער עובר טלטלה רגשית ונפשית בשנות התבגרותו, בודאי בתוך סערות התרבות הנוכחית. צפות שאלות רבות- איך מלמדים את הנער הזה להיות קשוב לעצמו, לערכים עליהם הוא מחונך? איך נשארים רלוונטיים לחייהם של בני נוער היום? בקורס נעסוק בחינוך בחינוך לערכים, להבנה מה תפקיד היצר המתפתח בגיל ההתבגרות וכיצד יוכלו בני הנוער לנווט את כוחותיהם.

הקורס שלנו מעניק התבוננות דרך עיניים של תורה ופסיכולוגיה על התהליך שהנער עובר. מה עובר עליו מבחינה נפשית, כיצד מחנכים מלכתחילה ליחס בריא אל ההתבגרות והיצרים המתפתחים בגיל ההתבגרות, וכיצד מתמודדים עם אתגרי השעה- שתיה, סמים, מדיה, פורנו, משיכה תוך מגדרית. התרבות מגיעה לכל חברה. ויש צורך לתת מענה ולברר את הזהות האישית שלי.

בעזרת אנשי מקצוע, פסיכולוגים, אנשי חינוך ורבנים נברר יחד את הסוגיות ונעצים בכך מחנכים והורים רבים. בין המרצים: הרב מנחם בורשטין, הרב ד"ר יונה גודמן, שניאור וולקר, הרב אלי שיינפלד, הרב יוני לביא ועוד.

הפתיחה ביום ראשון הקרוב, י' כסליו, 14 מפגשים, תכנית מקוונת – ללמידה מכל מקום, נותרו מקומות אחרונים. לפרטים והרשמה לחצו כאן

מרכז הלימוד פוע"ה, מוביל כבר עשרות שנים עם קורסים מקצועיים ואיכותיים הפונים לנשים. הקורסים נפתחו השבוע ונותרו בחלק מהם מקומות בודדים. בין הקורסים: וביניהם יועצות לרפואה והלכה, ייעוץ לחיי אישות, מדריכות כלה, בודקות טהרה, פסיכותרפיה בפוריות ועוד.

להרשמה לקורסי הנשים לחצו כאן