המחאה בכניסה לירושליםיאיר קהתי

מאות מוחים הפגינו הערב (חמישי) בכניסה לירושלים סמוך לגשר המיתרים במחאה על הרג אהוביה סנדק ז"ל.

המפגינים חסמו את הכביש והתנועה במקום נעצרה. המשטרה דרשה מהם לפנות את האזור ולאחר מכן הפעילה מכת"זית כדי לפזר את המחאה ולפתוח את הכביש לתנועה.

מהמשטרה נמסר כי "במהלך המחאה, חלק מהמפגינים הפר את הסדר תוך ניסיונות לחסימת הציר, וכמה מפרי סדר ידו אבנים וביצים לעבר השוטרים".

שישה מן המפגינים נעצרו על ידי המשטרה בחשד להפרת הסדר הציבורי.

אתמול קיימה משפחתו של אהוביה משמרת מחאה מול הכנסת בירושלים. במהלך המחאה פגשו בני המשפחה ח"כים רבים אשר יצאו לחזק את בני המשפחה במאבקם.

הח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה שמעו מבני המשפחה את פרטי האירוע הקשה ועל דרישתם להעמדה לדין של השוטרים המעורבים בגרימת מותו של אהוביה. מנכ"ל חוננו שמואל (זנגי) מידד הגיע יחד עם המשפחה לחזק את מאבקם.

אביו של אהוביה, אברהם סנדק, אמר לחברי הכנסת שהגיעו למקום, "הפנייה היחידה אלינו מהמשטרה הייתה במהלך השבעה, כאשר פנו אלינו ואמרו שאנחנו מוזמנים לחקירה. מאז ועד היום לא הייתה שום פנייה".

"כרגע נשאר לנו רק לפנות לחברי כנסת. אנחנו רואים פה סוג של ציפוף שורות, לא נותנים מהמשטרה מידע. התיק מועבר מפרקליט ליועמ"ש ואין שום הסבר כבר שנה שלמה. אנחנו באנו לומר שלא ייתכן שמפגש של נער עם משטרה יסתיים במוות", אמר סנדק.

ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד אמר כי הוא מקווה שההחלטה לא תהיה מעורבות בשיקולים פוליטיים. "אנחנו מחכים לצדק, אנחנו מחכים לחקר האמת. זהו התפקיד של המערכות במדינה. אנחנו מאוד מקווים שההחלטה תהיה אך ורק על פי הצדק והיושר ולא על ידי שום מניעים פוליטיים מפה ומפה, רק חקר האמת חשוב להורים ולעם ישראל".

ח"כ יום טוב כלפון מימינה הוסיף, "ילד יהודי נהרג בישראל לפני כמעט שנה, ואף אחד מאיתנו לא יודע מה קרה שם. אני שומע דברים סותרים עד עכשיו, והמשטרה לא סיפקה נתונים. לא יכול להיות שאחרי שנה לא נדע מה קרה. אני קורא מכאן לשר לביטחון פנים עמר בר-לב לפעול בעניין, זה אינטרס של כולנו ואנחנו צריכים לשמור פה על חיי אדם ועל פעילות המשטרה ביחס לחיי אדם. לא ייתכן שהדברים יישארו באוויר ובגרסאות סותרות. צריך לפעול לחקר האמת", הוסיף חה"כ כלפון להוריו של אהוביה.

יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז ממפלגת הציונות הדתית אמר כי "לחתור לאמת זו המשימה שלנו, להבין מה היה כאן. מדינת ישראל לא יכולה לטייח דברים. האג'נדה שהובילה לאמירות של השר לביטחון פנים זוהי הרוח בממשלה הזאת. לא יתכן שהשר טוען שלא צריך לחקור אירוע שכזה".

מסיעת הליכוד הגיעו לתמוך גם חברי הכנסת מאי גולן, אלי כהן ומיקי זוהר. "במדינה דמוקרטית צריך שתהיה שקיפות מלאה שתביא תחושת ביטחון בממשלה ובכנסת, ובוודאי שבגורמי האכיפה, והנושא הזה חייב להיבדק עד תום בצורה הכי ישרה שיש. אני מתכוון לפנות בנושא למפכ"ל המשטרה שייקח את העניין ויטפל בו. הסיכוי שוועדת חקירה ממלכתית תקום עם הממשלה הנוכחית לא גדול בכלל, הם כנראה ידחו את זה".

מסיעת ש"ס הגיעו לתמוך חברי הכנסת משה ארבל, משה אבוטבול ואוריאל בוסו. ח"כ ארבל אמר כי "הפרשייה הזו חייבת להדהד. משטרת ישראל ומח"ש חייבים להבין שהיעדר חקירות מביא מפחה פחות טובה. כאשר אנחנו נבער את העשבים השוטים מתוך המשטרה, תהיה משטרה טובה יותר, מדינה טובה יותר, וצדק. הדרישה שלנו היא שהצדק יעשה ובמהרה".

ח"כ מיכל וולדיגר ציינה כי המשטרה אינה חושפת פרטים מאירוע התאונה. "המשטרה מגינה על עצמה ולא הכל חשוף. צריך להוציא את הדברים אל אור השמש המחטא ולא לתת להם להישאר במחשכים. אנחנו נעשה הכל שזה לא יקרה".

ח"כ איתמר בן גביר שנכח בעצמו בהפגנות בשבוע שעבר אמר להוריו של אהוביה כי דברי השר בר-לב הם רישיון להרוג. "יש למשטרת ישראל מה להסתיר. הגיע הזמן לחשוף את האמת על מה שקרה שם באותו יום. כל האמצעים בהם משתמשים לפיזור ההפגנות למען אהוביה מעידים על הפחד, שמישהו מעוניין להשתיק ולהסתיר. אני מזדעזע מהשר לביטחון פנים שנתן רישיון להרוג בראיונות שלו. אנחנו חיילים של משפחת סנדק במאבק הצודק הזה".

ח"כ שמחה רוטמן הוסיף, "האמירה של השר לביטחון פנים כי אהוביה אשם במוות שלו ושהמשטרה פעלה כשורה מזעזעת ומקוממת. אני קורא למשפחה להתחזק ולהמשיך במאבק. לא נעצור עד שתהיה חקירה יסודית של האירוע. דם יהודי אינו הפקר".