יעקב אשר
יעקב אשרצילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביום שני הקרוב יתקיים דיון דחוף בוועדת הכספים שבראשה עומד ח"כ אלכס קושניר מישראל ביתנו, על המסים שהטיל משרד האוצר.

קביעת המועד לדיון באה לאחר שיו"ר הכנסת מיקי לוי פנה במכתב ליו"ר ועדת הכספים והבהיר לו כי עליו להיענות לדרישת ח"כ יעקב אשר ולקיים את הדיון בהקדם, זאת לאור העובדה כי המסים נכנסו לתוקף כצו ממשלתי בחתימת שר האוצר וללא דיון מקדים בכנסת.

היועהמ"ש של הכנסת, שגית אפיק, הוציאה לקראת הדיון מכתב הנחיות מיוחד בו הבהירה את כללי הבקרה הפרלמנטרית הנדרשים מול צוים ממשלתיים שכאלה. במכתבה לחברי ועדת הכספים הבהירה כי חברי הכנסת יכולים בהחלט לקבוע כי אין צורך במסים אלה ולהצביע על ביטולם.

בתוך כך, ביום רביעי קיימה מליאת הכנסת דיון דחוף לבקשת ח"כ יעקב אשר וחכי"ם נוספים ובו דנה ב"גל הצונאמי של עליות המחירים במשק".

אשר ציטט את עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שהזהיר כי הממשלה מטילה עכשיו 8 מיסים חדשים, חלקם על הצרכנים וחלקם על המגזר העסקי וכי הדבר מהווה מצפן רע למשק. "ככה לא מורידים את יוקר המחיה, ככה מעלים את יוקר המחיה" אמר אשר.

הוא הוסיף כי "גם כשיש עליית מחירים בעולם, היבואנים או המפעלים לא ממהרים להעלות מחירים וגם כשהם מעלים הם סופגים חלק מעליית המחירים על חשבון הרווחים, מתי השוק עובר זעזוע ועליית מחירים גבוהה? כשהרגולטור מעלה מסים זה פותח את הפתח לשנות מחירים.

"ראינו את זה בחד פעמי, המס על החד פעמי היה אמור לייקר חבילת כוסות בשקל וחצי אבל בחסות המס הממשלתי שמייקר את המוצר מחיר הכוסות עלה בכפול. בחודש ינואר נראה את ייקור המוצרים על בקבוקי השתייה, כשבקבוק קוקה קולה יעלה 9 שקלים, כי בחסות המס על שתיה מתוקה יבוצע העלאת מחירים כוללת של המשקאות".

בדבריו הסביר כי הגם שהממשלה לא תמיד יכולה להילחם בעליית מחירים עולמית, אבל הכי גרוע שהיא גורמת שהצרכנים ישלמו כפול. "הממשלה מהווה קטר לעליית מחירים במשק, זה טעות כואבת להטלת מס על מוצרים בסיסיים בימים של עליית מחירים עולמית, טעות שכל אזרח ואזרח במדינה כאן ישלם עליה", חתם אשר את נאומו הנוקב.