הרב גדעון פרל
הרב גדעון פרלצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

לרדוף אחר הצדקה

ברכות למפעל הצדקה הגדול 'מקימי' בעשור להקמתו על ידי איש החסד ישראל ליבמן, אשר יוזם ופועל ללא הרף לקיים ולקומם הנזקקים לסיוע כלכלי ונפשי בהצלחה רבה.

להלן על ערך הצדקה ממקורות הקודש. יבורכו כל התורמים והמשתתפים לחזק את המפעל הזה.

ספר המצוות לרמב"ם: "והמצווה הקצ"ה היא שציוונו לעשות צדקה ולחזק החלשים ולהרחיב עליהם. וכבר בא הציווי במצווה זו במילות מתחלפות. אמר יתעלה 'פתוח תפתח את ידך' וכו' ואמר 'והחזקת בו גר ותושב' וכו' ואמר 'וחי אחיך עמך'. והכוונה באלו הלשונות כולם אחת והיא שנעזור עניינו ונחזקם די ספקם".

ספר החינוך: "מצוה תע"ח, שלא נמנע החסד והצדקה מאחינו בני ישראל, וכל שכן מן הקרובים. ועל זה נאמר 'לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך מאחיך האביון', כלומר אל תשליט עליך מידת הכילות והנבלה, אבל הכן לבבך על כל פנים במידת הנדיבות והחמלה. ואל תחשוב שיהיה לך בדבר חסרון ממונך, כי בגלל הדבר ההוא יברכך ה' ויפה לך ברכתו רגע קטן מכמה אוצרות של זהב וכסף".

נתיבות עולם, נתיב הצדקה פרק א': "בספר משלי 'רודף צדקה וחסד ימצא חיים צדקה וכבוד'. אמר לשון רודף, כי יש לאדם לרדוף אחר הצדקה והחסד... ורוצה לומר מפני כי העני מתבייש לקבל צדקה ויש לנותן לרדוף אחריו עד שיקבל ולכך כתיב רודף. ועוד כי כבר התבאר למעלה כי שכר הצדקה לפי גמילות חסד שבה, היינו שייתן הנותן מצד הטוב שבו שהוא נפש טובה, ולכך אמר רודף צדקה כי כאשר רודף אחר הצדקה מורה דבר זה שהוא בעל נפש טובה שהרי הוא רודף אחר הטוב. ובפרק קמא דבתרא: 'אמר רבי יצחק מאי דכתיב 'רודף צדקה וחסד ימצא חיים צדקה וכבוד' אלא מי שרודף לעשות צדקה הקב"ה ממציא לו מעות לעשות מהן צדקה. ר' יהושע בן לוי אומר: זוכה לבנים בעלי חוכמה, בעלי עושר, בעלי אגדה' וכו'. הדבר הזה יש לך להבין כי מיוחד הצדקה בדבר זה כי הצדקה שהוא משפיע לאחרים, כל אשר נכנס במידה זאת ה' יתברך מסייע מלמעלה, ובמה מסייע אליו הקב"ה? בממון שיוכל להשפיע, וזה כי המשפיע דומה למעין כי כאשר המעיין משלח מימיו למרחקים כן המשפיע לאחרים, לכך ה' יתברך אשר הוא מקור המשפיע על הכול משפיע עליו כדי שיוכל להשפיע".

הרב גדעון פרל

רב היישוב אלון שבות לשעבר, אב"ד לממונות בגוש עציון