יוסף חדאד, יו"ר עמותת 'ביחד ערבים זה לזה', חזר מביקור בתערוכת 'אקספו 2020' בדובאי. השהות בביתן הפלשתיני עוררה בו כמה מחשבות ותובנות עליהן סיפר בראיון לערוץ 7.
חדאד, ערבי-ישראלי, מתאר: "הגעתי ל'אקספו' והתערוכה אכן מעולה. הביתן הישראלי נראה טוב, מעבר לכמה טעויות שצריך לשפר", הוא מעיר ובהמשך השיחה אנחנו מבקשים ממנו שיפרט מעט גם על כך, אך ראשית הוא מתייחס לביתן הפלשתיני שהוקם למרות הצהרה של ממשלת הרש"פ שהיא מתכוונת להחרים את התערוכה בשל הסכמי אברהם.
"זה אחד הביתנים הגדולים ואי אפשר לפספס אותו. כבר בכניסה כשנכנסים עוברים במסדרון שכולו תמונות של העיר ירושלים, מזרחית ומערבית. בחלק העליון של הביתן פוגשים מסך של מפת פלשתין שכוללת את חיפה, עכו, נצרת, תל אביב, אשדוד ולמעשה כל ערי ישראל", הוא אומר ומציין כי למעשה מדינת ישראל אינה קיימת במפת הביתן, ובמקומה מופיעה ארץ ישראל כולה כמפת פלשתין.
"ככל שממשיכים יותר פנימה נחשפים לעוד ועוד אלמנטים שמבקשים למחוק כל איזכור למדינת ישראל והאמירה היא ש'זה שלנו, זו פלשתין'. בסוף התערוכה מקרינים סרטון על הערים והכפרים הפלשתיניים. העיר הראשונה היא יריחו ומיד אחריה רמאללה, ואז נצרת, ואני אומר רגע אני מנצרת ולא זכור לי שיש לי דרכון פלשתיני. אני ישראלי... בסרטון מופיעות כפלשתיניות גם הערים עכו, חיפה ועוד ואז מבינים את המסר הפלשתיני".
חדאד מדגיש כי הרעיון מאחורי התערוכה הוא שכל מדינה תציג את חזונה לעתיד, ובהצבת כל ערי ישראל כפלשתיניות מבהירים הפלשתינים כיצד הם רואים את העתיד. "לעשה הפלשתינים החליטו שהם לא מסתכלים על שיפור המצב, אלא הם תקועים חזק בעבר. מבחינתם אין מקום לישראל, אין מקום לשלום אמתי".
לדבריו מדובר במהלך ברור של הינדוס תודעה שכן "מיליוני מבקרים רואים את הדבר הזה. הם לא יודעים מה קורה באמת, ומבחינתם הם עכשיו ראו את פלשתין. אדם ללא מושג שביקר בביתן משוכנע שנצרת היא חלק מפלשתין וגם אם יתווכחו אתו הוא יאמר בוודאות שהוא ראה בביתן הפלשתיני את נצרת".
על הביתן הפלשתיני המרשים הוא קובע כי מדובר בהשקעה של מיליונים רבים של דולרים שככל הנראה הגיעו מהתקציב הפלשתיני, כפי שנדרש מכל מדינה לממן את הביתן שלה.
"ההבדל הגדול ביותר בין הביתן הפלשתיני לשאר הביתנים הוא שהם הציעו טכנולוגיה, הייטק ותרבות לצד חזון", אומר חדאד ומספר גם על ייחודו של הביתן הישראלי: "הביתן הישראלי הוא מהיחידים שהקהל בסוף מוחה כפיים. כשנכנסים נעמדים באמצע מעגל ומסך של 360 מעלות ולוסי איוב מקריינת ועושה עבודה מצוינת. מוחאים כפיים בגלל המעורבות שמאפשרת לקהל להיות חלק ממה שקורה בזמן ההקרנה של הסרטון. בעמדת הדי.ג'יי. אדם אמתי מפעיל את הקהל והמסר החזק הוא 'אל המחר' כפי שנכתב בגדול על שלט בעברית ובערבית והנושא הוא הזדמנויות שמגיעות מהסכמי אברהם".
עם זאת, כאמור, לחדאד נקודת ביקורת מסוימת על הביתן הישראלי, ועל כך הוא מפרט: "רוב הביתנים העסיקו אנשים לא מקומיים אלא אנשים מהמדינה המציגה. בביתן הישראלי היו מקומיים לא אמירתיים אלא זרים, במקום שאנשים יבואו במגע עם יהודים וערבים ישראלים שחיים ביומיום ביחד. זה יכול היה לעשות אפקט גדול", הוא אומר ומספר על מפגש עם מספר נערים שסירבו להיכנס לביתן הישראלי 'כי ישראל הורגת ערבים'. הוא עצמו ניגש אליהם ושאל אם הם יודעים שהערבים הרגו ישראלים הרבה יותר. הנערים התבלבלו מהנתון הלא מוכר להם ולאחר שיח קצר בחרו שכן להיכנס לביתן.