בז להיסטוריה
בז להיסטוריהצילום: מודן

ספר וסיפור מיוחד על המרכיב החשוב והמרכזי ביותר של מטוסי הקרב של חיל האויר, הה f-15 (בז), יוצא בימים אלו לאור ומתאר במילים בהירות ופשוטות את כל תהליך פיתוחו של ה־15-F, תוך התייחסות לכל רמות המלחמה, כולל התכונות שהקנו למטוס יתרון ביחס למטוסי האויב. ל־15-F חשיבות מיוחדת לישראל, בהיותו עמוד השדרה של עוצמתה האווירית מ־1976.

"ספרו של טל טובי, העוסק בפיתוח המטוס 15-F האמריקני לצורכי עליונות אווירית, מספק לקורא הישראלי הזדמנות להבין תהליך של בניין כוח מורכב, והוא מקור ידע חשוב, בין היתר מכיוון שאין מחקרים דומים שנערכו בישראל" כותב עליו מאיר פינקל, ואכן זו התמונה.

מטוס ה־15-F, שהאב־טיפוס שלו טס לראשונה ב־1972, שינה לחלוטין את פניו של הקרב האווירי בעולם כולו. המטוס הציב רף גבוה למטוסי הקרב בתקופתו ולאלה שפותחו אחריו. הודות לו החזיר לעצמו חיל האוויר האמריקני את השליטה האווירית, והוא ביסס את העליונות האווירית של חיל האוויר הישראלי ביחס ליכולות של חילות האוויר של מדינות ערב.

הספר מתאר בהרחבה ובפעם הראשונה את הפעלתו המבצעית נגד מטוסי חיל האוויר של סוריה שימשה משוב חשוב ליכולותיו למפתחיו האמריקנים.

ה־15-F הוא ציון דרך בכל חיל אוויר שהצטייד בו, וגם כיום יש לו חלק חשוב בהשגת עליונות אווירית. יחס ההפלות של המטוס, 0:104 - יותר ממחציתן על ידי חיל האוויר הישראלי - יצר מורשת מבצעית רבת עוצמה, שמשמעותה היא שאין להתפשר על עליונות אווירית. עד שיופיע מטוס קרב אחר, קטלני יותר, במפגשים עם מטוסי אויב, ימשיך ה־15-F להיות מלך השמיים.

מחבר הספר ד"ר טל טובי הוא מרצה בכיר במחלקה להיסטוריה כללית באוניברסיטת בר־אילן שפרסם שלושה ספרים בעברית בנושאים מלחמתיים.