שדרים בארה"ב
שדרים בארה"בצילום: אוהד קב

הרב חיים מרקוביץ', מנהל 'שדרים' בארגון רבני הקהילות ורב קהילה במעלה אדומים, השתתף בכנס הנדל"ן של ערוץ 7 וחברת IMP בברוקלין, ניו יורק.

בראיון לאתר סיפר על המציאות המטרידה של קהילות יהודיות שנבוכות מול עתידן המפוקפק בארה"ב.

"פגשנו רב קהילה בפלורידה שמספר על ההבנה שם שעתיד יהדות ארה"ב הוא בארץ. הם מודאגים מאוד מאוד מביצוע המעבר הזה, ההגעה לישראל ומציאת המקום שלהם כקהילה וכקבוצה באופן שבו ירגישו הכי נוח", אמר הרב מרקוביץ'.

בדבריו חידד הרב מרקוביץ' כי "משפחה שרוצה לעלות לארץ מרגישה די אבודה. היא מגיעה למקום שבו לא מכירים אותה והיא לא מכירה את הסביבה, והיא מחפשת משהו שיתן לה את התחושה של בית".

הסיבות למבוכה אודות עתיד הקהילות נוגעת לשורת נסיבות ובהן העלייה המתמדת בתופעת ההתבוללות. "הם מרגישים שהקרקע בוערת להם מתחת לרגליים, ולכן ההתבוללות היא סכנה מאוד משמעותית שניצבת לפתחם, גם אצל האורתודוקסים. אצלם זה אמנם נמצא בהיקפים פחותים, אבל גם בהם יש נגיעה מסויימת,. לזאת הוא מוסיף ומציין כי הדאגה בקהילות אינה נובעת מהחשש לכל אדם או לכל משפחה בהיבט הפרטי אלא למבט הכולל של למעלה מחמישה מיליון יהודים החיים בארה"ב.

"יהדות ארה"ב עומדת לעבור תהליך משמעותי מאוד בשנים הקרובות, והם מבינים שאם הם רוצים לשמור על עצמם הם צריכים לעלות לארץ", אמר הרב מרקוביץ' שמיזם 'שדרים' שהוא מוביל קושר בין המבקשים לעלות לישראל לבין הארץ ואזרחיה.

"אנחנו מדברים עם הזוגות, מנסים להבין את המאפיינים של המשפחה, עבודה, גילאים, מספר ילדים, רמה סוציואקונומית, רמה דתית וכו', ובהתאם אנחנו מנסים להתאים להם את הקהילה המתאימה להם. יש לנו שמונים קהילות ברחבי הארץ ואנחנו מכירים את המאפיינים של כל קהילה וקהילה. יש לנו גם קהילות חסידיות ביניהן ובהתאם למשפחה אנחנו מציעים אופציות ופתרונות".

הרב מרקוביץ' ציין כי בקהילה עצמה יש גם רב וגם רכז שמתחברים למשפחה ומסייעים להם להיקלט במוסדות, בבית הכנסת, בקהילה, בתנועות הנוער ועוד, "כדי לתת להם תחושה שהם הגיעו הביתה".