זירת האסון במירון
זירת האסון במירוןצילום: דוד כהן, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק סיוע לנפגעי אסונות לאומיים אזרחיים. 39 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת העבודה והרווחה.

ברגע האחרון החליטו חברי הכנסת החרדים לתמוך בחוק לאחר שהובטח להם שבוועדות הם יחתרו לשילוב אסון מירון בו.

במסגרת החוק, מוצע להסמיך את הממשלה להכריז על אסון לאומי אזרחי בהודעה שתפורסם ברשומות. מי שנפגע באסון לאומי אזרחי יהיה זכאי לדמי סיוע שישולמו מאוצר המדינה על ידי הביטוח הלאומי, וזאת מעבר לזכאות המגיעה לפי כל דין. עוד מוצע למנות גורם מלווה לנפגעי האסון מטעם שר הרווחה והביטחון החברתי.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "למרבה הצער, אסונות אזרחים בנסיבות חריגות, אשר מקורם אינו בפעילות צבאית או בפעולת איבה, התרחשו לא אחת במדינת ישראל ויש בהם כדי להשפיע באופן עמוק על כלל אזרחי המדינה. במקרים מסוימים בעקבות אסונות מעין אלו, הכריזה ממשלת ישראל על יום אבל לאומי כדוגמת יום האבל הלאומי שהוכרז לאחר אסון הילולת מירון, שצוין ביום 2.5.2021.

עד היום לא נקבע בחוק כי אסונות מעין אלו יוכרזו כאסון לאומי אזרחי. כתוצאה מאי הסדרת הנושא בדין חשים הנפגעים ומשפחותיהם, בימי האבל ותקופת ההתמודדות הקשה עם השלכות האסון על חייהם, שהופקרו לנפשם, בהעדר ליווי מוסדר ואחיד מטעם המדינה".

ח"כ רייטן מרום אמרה, "יש חוקים שנולדו מדם ויש חוקים שנולדו מכאב ומדמעות. יש חוקים שהלוואי שלא היינו צריכים אותם בכלל ויש חוקים שאנחנו מתפללים שלעולם לא נצטרך לעשות בהם שימוש. מדובר כאן בעשרות צעירים, מבוגרים, נשים, ילדים וגברים שכתובו את החוק הזה. הם כולם כבר לא איתנו, הם כולם נספו במיני אסונות שנקרים נקראים אסונות אזרחים, לא במלחמה, לא באסון טבע, לא בתאונות דרכים. אסונות שבדרך כלל יד אדם הייתה בהם ולא ניתן לטעון שמדובר בהעדר אחריות של המדינה. אסון ורסאי, אסון צפית, אסון מירון, אסונות אזרחים שזעזעו את המדינה".