איציק תורג'מן
איציק תורג'מןצילום: דובר צה"ל

דבריו של ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל, האלוף יצחק (איציק) תורג'מן, ולפיהם צה"ל יעדיף לעקוף את וואדי ערה וריכוזים ערביים בישראל בזמן לחימה בעקבות התפרעויות ערבים, ממשיכים לעורר הדים.

סגן ניצב בדימוס ד', מפקד יחידה מיוחדת בעברו ומומחה וחוקר טרור כיום, רואה בדברי האלוף תורג'מן, ובשתיקת הממונים עליו שבר ערכי ומבצעי הטעון תיקון ומענה יסודי.

"יש למערכת הבטחון ניסיון והיסטוריה גזרתית עם ואדי ערה. באוקטובר 2000 התחככנו עם הטרור, בדמות אינתיפאדת אל-אקצה, תוך הפעלת צלפים והריגת 13 מתפרעים. במבחן התוצאה, המודל המבצעי הוכיח את עצמו. המהומות חדלו באחת, הציר נפתח הופסקו האירועים. המודל הזה מורכב פי כמה ממודל החסימות של ראש אט"ל שהתבטא בהקשר לסיטואציה דומה אך בעת מלחמה. מודל פשוט וברור שחור-לבן בו אין מחאה דמוקרטית לגיטימית, ואין הפגנה עממית. יש טרור, יש סיוע לאויב. יש כאן אויב וזו שפה שהצבא מבין".

ד', שגם מייעץ בשנה האחרונה לארגון תורת לחימה בגיבוש מדיניות ערכית ומנצחת בלחימה מול טרור, מזכיר כי למדינת ישראל, כמו לכל מדינה חפצת חיים, יש חוקי חירום מאד ברורים: "סעיף 99 (א) לחוק העונשין, תשל"ז-1977, קובע חד משמעית - 'מי שעשה, בכוונה לסייע לאויב במלחמתו נגד ישראל, מעשה שיש בו כדי לסייעו לכך, דינו-מיתה או מאסר עולם'.

''ראינו בפרעות שחוללו הערבים רק לפני חודשים ספורים שהם מגיעים אליך, לא מחכים שתגיע אליהם. תמצא ציר חלופי? הם יבואו אליך. עוד ציר חלופי? תעצור את השיירה כדי לא להתעמת? הרי גם כביש 6 ייחסם על ידי אותם פורעים, הוא מצטלב עם ואדי ערה. המלצתי לעת כזו, אין צורך לתקוף. יש לנקוט במספר פעולות מקדימות הכוללות הסברה, שיתוף מנהיגים מקומיים ובעיקר נחישות לבצע.

''ראשית, להכריז מצב חירום, להכריז שוואדי ערה ציר תגבור מרכזי של צה"ל. במקביל, להזרים כוחות שיטור, יחידות מיוחדות משטרתיות ועוד. להבהיר לראשי המגזר את המשמעויות של חסימת הציר ולשתף את מנהיגי הציבור הערבי באחריות לאירוע. פעולות משולבות אלו עם נחישות לבצע כל שלב בתוכנית, ייצרו את המשוואה הנכונה עם מינימום מגע. כל גמגום, נסיגה מהתוכנית הסדורה תשדר חולשה ותעצים את הפורעים. ואז, כל התנגדות או ניסיון לעצור את השיירות תסתיים בגביית מחיר כבד לצד הפורע."

ד' מתייחס להתבטאות האלוף תורג'מן בראיון כי נהגים ערבים ישראלים, אולי אלה שמפניהם הוא חושש בואדי ערה, יובילו משאיות עם טנקים, וכלי רק"מ (רכב קרבי משוריין) אחרים: "בתכניות האופרטיביות, ראש אט"ל חשף לציבור, כמה קריטי מערך התובלה לשעון הלחימה ולחוסן הפנימי של מדינת ישראל. בנושא כה קריטי משקיעים. במקום לקבל תירוצים הזויים של אי-התיצבות נהגים מוסלמים בגלל עיד אל פיטר, צריך להבין שכל המשתמטים פעלו אידיאולוגית אותם נהגים שלא התייצבו חייבים להיגרע ממצבת הכוחות.

''במקומם תיערך לגייס אזרחים נאמנים, תיצור עתודות. התבטאויות האלוף מבליטות את הרצון לא להתעמת, לא להסתבך, להשקיע בצירים עוקפים תרתי-משמע''.

'לדברי תורג'מן 'הוקמו חוליות אבטחה שיעסקו באבטחת שיירות, ויהיו מצוידים באמצעים לפיזור הפגנות'. מי מצייד בזמן מלחמה כוח אבטחה עם אלפ"ה להתמודד עם סייעני אויב שמונעים מכוחות ואמצעים להגיע לזירת לחימה? הצטיידות והכשרה פיזית ומנטלית של כוח המאבטח שיירות בעת מלחמה, לפזר הפגנות, הינו תקלה מבצעית ביסודה".

ד' קובל על שתיקת הממונים על ראש אט"ל: "אף לא אחד במערכת סותר את דבריו וזה חמור לכשעצמו. שתיקה כהסכמה. יותר חשוב להם לגבות אותו מאשר לעמוד על הערכים של צה"ל, על הבעיה בתפיסה המבצעית של פתרון המעקף, ועל הכנה לא נכונה של הכוח למשימה. השתיקה וחוסר תגובה מצד הפיקוד להתבטאות האלוף, מבליטים את הקושי של דרגי קצונת הביניים ודרגי הלוחם להתמודד עם האתגרים בשטח."

ד' מתייחס גם לידיעה שפורסמה לראשונה בערוץ 7 מפי גורמי מודיעין בצה"ל, כי חמאס מנהל תאי טרור ערבי בתוככי ישראל, והוא הפעיל אותם בזמן הפרעות אשתקד, ומסכם: "אכן, הדבר מוכיח שמדובר בטרור דומיננטי שאיננו מחאה עממית. אלו אויבים הקשורים לאחים המוסלמים ומחזיקים בתעודת זהות כחולה. ההתייחסות אליהם חייבת להיות כאל אויב.

''יש מובילים אידיאולוגית, יש מנהיגי דת ויש אופרציה מבצעית חמושה. מודל חמאסי קלאסי בלב האורבני הישראלי, מבית היוצר של האחים המוסלמים. אפשר וחייבים להגיע אליהם בשגרה ובחרום. האפקט הפוליטי של רע"מ והמשחק הכפול של אותם גורמים איסלאמיסטים יצופו בבוא היום מעל פני השטח, בדיוק כפי שאירע בנסיגה מעזה, שם התפכחנו, חלקנו, סופית מאשליית השלום והבנו שמטרור לא בורחים. כך גם כעת, אני מכנה זאת 'להתאכזב לטובה', יש אנשים עם ציפייה שהשותפות הקואליציונית תניב שינוי, שותפות, הסרת מסיכות ויושר. בפועל כציבור, לא נראה דבר משלל הציפיות, אלא אכזבות. נקווה שגם כאן תגיע ההתפכחות ונקווה שבמחירים נמוכים", הוא חותם.

כזכור, האלוף איציק תורג'מן, ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל, אשר פורש בימים אלו משירות קבע ארוך התראיין בסוף השבוע האחרון לעיתון מעריב והתייחס לבעיית הגיס החמישי הערבי בתוככי מדינת ישראל והתמודדות צה"ל עם פרעות נגד כוחותיו בזמן לחימה.

תורג'מן הודה כי פרעות התשפ"א הדליקו נורות אדומות בצמרת הצבא, וחוזה "הפרות סדר אלימות על בטחון הפנים ותנועת שיירות המובילים של צה"ל. נתון בעל פוטנציאל משמעותי לעכב את היכולת לרכז את סדרי הכוחות של צה"ל." כאשר נשאל האלוף על ידי הכתב הצבאי טל לב רם מה בכוונתו לעשות עם נתון זה, השיב: "זה אומר לגבי חלק מצירי התנועה, שבעבר תכננו לנסוע עליהם – שלא נעשה בהם שימוש. כן, אני חושב שוואדי ערה זה ציר תנועה שלא נכון להתבסס עליו או להתעמת איתו."

בארגון תורת לחימה ביקרו בחריפות את ההחלטה לסגת מראש מוואדי ערה: "מה המסר שמקבלים פורעים ערבים 'ישראלים', או צבאות הטרור חיזבאללה וחמאס מהאלוף תורג'מן? שצה"ל בורח מצוותי קרב של הגיס החמישי הערבי בתוככי המדינה. זה רק מתדלק את התיאום והניהול של חזית זו שוודאי תתקוף את הקצין שיסע ברכבו למילואים בפיקוד הצפון, ואת השיירה שתעלה מהימ"חים לגבול לבנון."