עולים מאתיופיה (למצולמים אין קשר לכתבה)
עולים מאתיופיה (למצולמים אין קשר לכתבה)צילום: תומר נאוברג, פלאש 90

אלפים מבני העדה האתיופית הפגינו השבוע (ראשון) מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים בקריאה להעלות מאתיופיה את קרוביהם מדרגה ראשונה. המחאה מתקיימת על רקע המצב הביטחוני החמור באתיופיה והדיווחים שמגיעים מהמדינה על סכנה לממתינים שם.

במטה לביטחון לאומי קיימו לאחרונה דיון בעניין העלאת הממתינים באתיופיה בעקבות הלחימה שם. במסמך מסכם מטעמם נכתב כי "אין איום על האוכלוסייה המדוברת", ובנוסף לכך "כלל לא בטוח שיש צורך להעלות את הממתינים". עוד קובעים במטה כי הבאת הממתינים לישראל בלי לברר את יהדותם תהיה טעות.

לאור הדברים הללו הוציא מרכז ליב"ה דו"ח ונייר עמדה העוסקים בהעלאת בני הפלשמורה לישראל. על פי הדו"ח של מרכז ליב"ה, כל בני הפלשמורה שהוכרו כ"זרע ישראל" מצד אמם כבר עלו על פי החלטות הממשלה הקודמות. הניסיונות החוזרים להביא לעוד עליות יגרמו לעליית גויים גמורים שהם קרובי משפחה של עולים קודמים מכוח איחוד משפחות, או אנשים שהם צאצאי "זרע ישראל" מצד אביהם בלבד.

בשיחה עם מרכז ליב"ה אישר הרב מנחם ולדמן, רבם של בני קהילות הממתינים באתיופיה: "העלייה הנוכחית הם אינם יהודים על פי ההלכה, אף על פי כן צריך להעלות אותם כדי לא ליצור קריעת משפחות וכדי להתנהג בהגינות יהודית כלפי אלו שהם בעלי זהות יהודית חזקה".

הדו"ח של מרכז ליב"ה מציג את החשש מפני לחצים נוספים שיובילו להעלאות חוזרות ונשנות של לא יהודים. חשש זה הובא גם בדו"ח מבקר המדינה 2008: "יש חשש שיופעלו לחצים כבדים לאיחוד משפחות, ועקב כך יעלו בני המשפחה המורחבת לישראל בזה אחר זה, לרבות אלה שאינם מזרע ישראל מצד אמותיהם".

עוד מביא הדו"ח של מרכז ליב"ה את עמדותיהם של מנהיגים רוחניים שונים מהעדה האתיופית, אשר מתריעים מפני עליות נוספות שיביאו מאתיופיה "עשרות מיליוני נוצרים מהגרים" אשר "מעוניינים לבוא לגן עדן הזה רק מסיבות כלכליות". למרות זאת מדינת ישראל מחליטה להעלות אליה בכל פעם עוד קבוצה חדשה.

בנייר העמדה מציג מרכז ליב"ה את נתוני הלמ"ס שמלמדים כי כמעט מחצית מהמגיעים לארץ במסגרת החלטת הממשלה האחרונה הם נוצרים. לאור נתונים אלו, ולנוכח והדפוס החוזר של החלטות הממשלה להעלאת "אחרוני הממתינים" והתמלאות מחנות הממתינים מחדש, בארגון ליב"ה קוראים לוועדה לבחון היטב את הקריטריונים לעלייה ולמנוע את כניסתם של נוצרים נוספים לארץ בתואנה של העלאת "שארית יהדות אתיופיה".

האחרונים עלו ב־1992

חרף המסמך שנכתב מטעם המל"ל, בממשלה משדרים עסקים כרגיל. שר התפוצות נחמן שי קרא יחד עם שרת הקליטה פנינה תמנו־שטה לפעול בנושא ואמר כי "מוטלת עלינו חובה מוסרית והיסטורית לדאוג ליהודים ברחבי העולם". השרה תמנו־שטה אף תקפה את מסקנות המסמך ואמרה: "זה לא מכתב הערכה ביטחונית אלא עמדה פוליטית גרידא מטעם גורמים פוליטיים שמנסים לטרפד חילוץ שארית יהודי אתיופיה וחדירה לשאלות מדיניות של מקבלי החלטות". לדבריה, "המסמך ראוי להיזרק לפח האשפה ההיסטורי של מדינת ישראל. מסמך מביש שמבזה את תפקיד המל"ל. נכנסים לשאלות מדיניות, מגלים בורות לגבי הפלשמורה ושורשיהם, מתעלמים מהעובדה שאלה ממתינים זה עשורים לעלייה וקרובי משפחה מדרגה ראשונה כאן בישראל, שעשו שיבה ליהדות מזמן והופרדו באופן ברוטאלי מבני משפחותיהם בזמן העלייה.

"לא ברור באיזו סמכות המל"ל כתב חוות דעת בנוגע לזהותם ויהדותם של הממתינים, מה שמוטל על כתפי רבנים וקייסים. זה לא מסמך הערכה ביטחונית אלא מסמך מוטה מטעם מישהו שמנסה להפקיר את שארית יהודי אתיופיה. כבר ב־2015 הוחלט בממשלת ישראל להעלותם, המדינה שגררה רגליים אז, עכשיו מנסה להפקיר את חייהם", סיכמה השרה.

השבוע (שני) המשיכה תמנו־שטה את הקו התקיף בהשקת שדולת העם היהודי בכנסת וטענה לאפליית אתיופים על רקע צבע עורם. "אם אנחנו מדברים על סולידריות בעם ישראל, לא ייתכן שבעניין עלייה של שארית הפליטה של יהודי אתיופיה ובני המנשה הבית הזה בדממה, והכול בגלל שהם שחורים. יש פה בשדולה את כל העדות וזה הכוח שלנו".

בקרב העדה האתיופית ישנו כעס על השימוש שהשרה עושה בצבע העור. "פנינה פוגעת במשמעות המילה של גזענות, כי בנושא הזה יש גזענות הפוכה. לא מרוסיה, אסיה או אירופה – מאף מדינה לא מגיע בן אדם לישראל בגלל חוק הכניסה (איחוד משפחות – ד"ע), אלא יהודי עולה רק על פי חוק השבות, נקודה", אומר הפעיל החברתי והפובליציסט איינאו אוריאל סנבטו. "פנינה מבזה את ההורים שלה ואת אבותיה. בחורה שמחללת את פועלם ומסירותם של המנהיגים הרוחניים הגדולים בשביל הישרדות פוליטית ופעולות שבכלל לא בטוח שיביאו לה מצביעים. אנחנו מחפשים יהודים, ומי שיהודי לא צריך אותה, לא את הממשלה ולא את הכנסת. יותר מכך, פנינה תמנו־שטה הייתה עד לפני שנתיים נגד ההעלאה, ועכשיו זה משרת אותה פוליטית אז היא מנסה לעוות את ההיסטוריה כדי לצבור כוח פוליטי. היא חושבת שאם היא תביא עוד כמה שחורים יהיה לה כוח פוליטי. אני לא מאמין בצבע. אנחנו באנו כי אנחנו יהודים, לא באנו כי אנחנו שחורים. כל מי שרוצה להיות שחור שיחזור לאתיופיה. אנחנו יהודים שחורים גאים".

לדברי סנבטו אם הממשלה לא תעצור את העליות של אתיופים שאינם יהודים לא יהיה לכך סוף. "גם אם הממשלה תעלה עוד שלושה או ארבעה מיליון לא יהיה לכך סוף. אני קורא לממשלת ישראל לגלות מנהיגות, לצאת מהבועה שהם נמצאים בה ולעצור את הסכנה המתדפקת על דלתנו. באנו להיות יהודים ולא להיות נוצרים. כל קהילת ביתא ישראל עלו עד שנת 1992 מתוקף חוק השבות. מדינת ישראל והרבנות הראשית שלחו את הרב מנחם ולדמן לבדוק אם מי שנשאר הוא זרע ישראל, והרב ולדמן כתב דו"ח: הקשר - השקר, המציאו זהות בדויה ואין להם שום קשר לקהילת ביתא ישראל".

לדברי סנבטו, העניין הפך למסחרי. "כל אחד מהאזור שלו מכין רשימה כדי להביא נוצרים שכנים שלו. מתקשרים מהכפרים אחד לשני: למה אתם לא באים? בקהילה מסתובבות הרבה קלטות שבהן אפשר לשמוע איך משפחות שאין להן קשר לעם היהודי שיחדו ונתנו כסף. לבוא מאתיופיה לישראל זה מוציא אנשים מגיהינום לגן עדן ולכן אנשים מוכנים לשלם המון כסף. אחד התורמים הגדולים לכך הוא המיסיון שמגדיל את הכוח שלו בישראל. בניגוד לעבר, בריכוזים גבוהים של יוצאי אתיופיה יש יותר ויותר כנסיות. קהילת ביתא ישראל התגאו באמונה שלנו, והיום הנוצרים מנסים לשבש לנו את ההיסטוריה. אנשים רואים אותם הולכים לכנסיות במקום לבית כנסת וחושבים שהם חלק מאיתנו. הציבור שואל אותנו: מה קרה לכם? הרי באתיופיה הייתם עטופים בציציות ובטליתות".

הפתרון הקלאסי לעצירת העלייה הוא סגירת הקמפטאון, מחנות המעבר. "אין לכך פתרון מיוחד, העצה היא להפסיק להעלות אותם", אומר ל'בשבע' אורן הניג, מנכ"ל מרכז ליב"ה. "לעולם לא תסיים את איחוד המשפחות כי הם מתחתנים עם כמה נשים ויש להם כמה בני דודים. זה בדיוק מה שנתוני הלמ"ס מעידים, על כמויות הנוצרים שמעלים לארץ. מתברר שהמדינה סגרה את הקמפטאון אלא שיש גורמים אינטרסנטיים שפתחו מחדש".

איינאו אוריאל סנבטו, פעיל חברתי
איינאו אוריאל סנבטו, פעיל חברתיצילום: לירון מולדובן

"דרעי ושקד התחבאו"

לפני כשבועיים חשף רביב דרוקר במהדורה המרכזית של חדשות 13 שהממשלה הקודמת ניהלה מבצע העלאה חשאי, אך מסמך רשמי של משרד הפנים גילה כי 77 מהעולים לא היו כלל באזורי הלחימה באתיופיה, וחלקם אף הצהירו כי הגיעו כדי לשפר את חייהם ושהם בכלל נוצרים ואין להם כל קשר ליהדות או לישראל. מתברר שאחרי שהקבוצה הגיעה לארץ אנשי משרד הפנים ראיינו אותה. הראיונות הנפיקו דו"ח נפיץ במיוחד, שנחשף לראשונה בחדשות 13: "המרואיינים דקלמו את שמות 'קרובי המשפחה' שיש להם בישראל מבלי שידעו להסביר את הקשר המשפחתי... לטענת חלקם לא נשקפה להם סכנת חיים, אלא רק החשש שהמלחמה תגיע לאזור זה... חלקם טוענים כי הגיעו למדינה ממנה הובאו לארץ למטרת חיפוש עבודה או השגת תנאי מחייה טובים יותר".

סנבטו אינו מופתע מהממצאים. "אני מופתע מכך שהציבור מופתע בכלל. אנחנו זועקים על כך יותר מעשרים שנה", אומר סנבטו. "ישראל השקיעה וסיכנה את אנשי הביטחון שלה בשביל אנשים נוצרים שאין להם שום קשר לישראל. בשנת 1997, במעמד ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, התקיים הטקס האחרון למי שמכונים פלשמורה, שהם לא היו יהודים, אשר טוענים שהמירו את דתם במאה ה־19, טענה שלא נבדקה ולא הוכחה על ידי זקני העדה. אך לצערנו מאז היו טקסים רבים. הטקס האחרון היה בשנת 2010, הסכם בין המדינה לארגונים שמדובר במכסה האחרונה. מדובר על לוחמה פסיכולוגית, הם כבר יותר מעשרים שנה מציינים בכל מקום שנשארו 8,000. למה זאת לוחמה פסיכולוגית? כדי שהציבור יחשוב שהם אלו שהמתינו לפני עשרים שנה, כאילו אף אחד לא עלה עד היום. בפועל בקרוב לשלושה עשורים הביאו לארץ יותר מ־70 אלף אתיופים, אנשים שלא קשורים לא ליהדות אתיופיה ולא ליהדות בכלל".

מה הטענה של שרי הממשלה לאורך השנים?

"כל שר או חבר כנסת מפחד להגיד את האמת שמא יואשם בגזענות, למעט שני שרים אמיצים. שרת הקליטה ציפי לבני לא הייתה מוכנה להעלות אותם ועשו נגדה הפגנה. היא טענה ובצדק: מי שיהודי, שיעלה על פי חוק השבות כמו שעולים מכל העולם. גם שר הפנים לשעבר מאיר שטרית אמר שכל מי שטוען שהוא יהודי יבוא כיהודי, הוא לא צריך אותי. לעומתם, שרת הפנים הנוכחית איילת שקד מתחבאת ולא רוצה להגיד את דעתה, אין לי מושג למה. אריה דרעי לאורך שנים נחבא אל הכלים, ופתאום בשבוע שעבר התראיין אצל ברדוגו בגל"צ והצהיר כי הם לא יהודים ולא שום דבר ועשינו להם טובה שהבאנו אותם. זו הפעם הראשונה שהוא מתבטא בנושא. כשהיה שר הפנים אפילו לא רצה לפגוש את זקני העדה".

והיכן הרבנות הראשית?

"בפגישה אצל הראשון לציון הרב יצחק יוסף בשנת 2018 אמר לו אברהם ירדאי: ביקשתי ממו"ר אביך מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל שיעלה את קהילת ביתא ישראל. היום אני בא אליך, בנו, כדי לבקש שתעצור את העלייה הנוצרית. הרב הראשי היה המום מהנתונים שהצגנו לו. ברגע שהם עולים הם מקבלים מעמד של תושב ארעי, אבל כדי לקבל אזרחות הם צריכים לעבור גיור מלא ולהביא תעודת המרה מבית הדין לגיור. על כך אמר הרב הראשי הרב יצחק יוסף בדברים שפורסמו בערוץ 20: הגיור מותנה בדבר, ובשל כך - בטל. הם מתגיירים בשביל אזרחות, הם לא עושים זאת כי בפנימיות שלהם הם רוצים להיות יהודים. ואכן, הנתונים מ'יד לאחים' מדאיגים מאוד: רוב מי שהתגיירו בסיטונאות חזרו לנצרות. מדינת ישראל שמדברת על הצביון היהודי מביאה בשעריה נוצרים שאין להם שום קשר לעם ישראל".

פניית 'בשבע' לשרת הקליטה פנינה תמנו־שטה, כמו גם לשרת הפנים איילת שקד, להתראיין לכתבה או להגיב לטענות נענתה בסירוב. מי שכן הסכים לדבר הוא הפעיל החברתי דני לימור, איש מוסד בעברו ומקורב לשרת הקליטה פנינה תמנו־שטה.

"אני יהודי ישראלי שקשור לקהילה האתיופית כבר 45 שנים, ופעלתי בעניין העלייה שלהם בשנות השמונים כמפקד מבצע אחים מטעם המוסד", מספר דני לימור. "אני פעיל בכל מיני עמותות חינוך שקשורות לקהילה, כך שאת האינפורמציה שיש לי אני שואב מאנשי הקהילה עצמם שיש להם קרובים. לצערי נוצר מעין מסע שרוצה לאיין את שארית הפליטה באזור טיגרה בצפון אתיופיה. לא מדובר ביהודים שלמים, אולי חלק כן. חשוב לציין: מתוך סקר שנעשה לפני שנתיים וחצי על ידי רבנים וקייסים של העדה, נמצאו יהודים מביתא ישראל ממש שלפני ארבעים שנה לא עלו, והם המשיכו לקיים את היהדות שקיימו במשך 2,500 שנה. כאזרח ישראלי ותיק אני חושב שאנחנו צריכים לטפל בכל מי שיש להם קרובים בארץ, כמובן מי שצריך שיעבור תהליך של גיור, אם משרד הפנים או הרבנות יסכימו לגייר אותם - גופים שאני לא סומך עליהם לצערי, כי אצלם שחורים או צאצאי אנוסים מברזיל מקבלים יחס אחר".

לימור חושש ממלחמת האזרחים שמתרחשת בימים אלו. "באופן טבעי חלק מהאנשים שבורחים מאזורי הקרבות הם יהודים. אלו שיש להם זיקה ליהדות ויש להם קרובים בישראל - מבחינתי כאזרח זה מספיק, אבל לפקידים כנראה שלא. לא כל כך פשוט לבן אדם מאתיופיה לעלות לארץ, הם לא יכולים לקנות כרטיס כמו באמריקה ובקנדה, כי לא ייתנו להם להיכנס לארץ. התהליך שמתבצע כיום, שקוראים לו בדיקת אימות, נעשה על ידי פקידים שההבנה שלהם מאוד מוגבלת והם עושים סלקציה. אני טוען דבר פשוט: מבחינתי מי שמוסמך לקבוע מיהו יהודי הם רק הקייסים והרבנים בני העדה, ויש ברוך ה' עשרות קייסים רבנים בוגרי ישיבות עם סמיכה, אלא אם כן הסמיכה בעיני הרבנות נחשבת לפחות, כי הם לא בצבע הנכון".