כנס "עד כאן"
כנס "עד כאן"צילום: דוברות

ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה) יחד עם ארגון "עד כאן" ערכו היום (ב') כנס חירום בעקבות החשיפות השונות סביב מחדלי המנהל האזרחי.

כזכור, עובד בכיר במנהל האזרחי - פלסטיני האחראי על כל רישום הקרקעות ביו"ש, נחטף בפעם השנייה על ידי רשות הפלסטינית ועד כה הוא לא חזר לעבודתו. לאותו עובד ניתנה הרשות על ידי קמ"ט משפטים במנהל האזרחי לקחת מסמכים רגישים המכילים את רישום המקרקעין של עשרות אלפי דונמים ביו"ש. אותם מסמכים נעלמו כלא היו.

ח"כ שיקלי אמר בכנס שנערך במשכן הכנסת: "בשטחים הפתוחים ביהודה ושומרון מתנהלת מלחמה של ממש. מהצד האחד הרשות הפלסטינית משופעת תקציבי עתק ממדינות אירופה שנחושה לקבע עובדות בקרקע, תוך צפצוף מוחלט על הסכמי אוסלו ובנייה פרועה בשטחי C, פגיעה אנושה באתרי מורשת ייחודיים, פריצת דרכים והקמת מחצבות כמעט באין מפריע.

''מהצד השני, מדינת ישראל שלא השכילה לשנס מותניים ולהתמודד עם האתגר", הוסיף שיקלי ותקף את המנהל האזרחי. ''בתווך נמצא גוף שלעיתים נראה שהוא כאילו מהאו״ם, גוף שיודע לנקוט ביד קשה נגד הפרות בנייה של מתיישבים יהודיים ביהודה ושומרון, ובוחר להתעלם, במקרים רבים מדי, מהבנייה הפלסטינית המשתוללת. גוף שיש עליו פיקוח ממשלתי רופף".

ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) אמרה: "המנהל האזרחי הוא גוף מלא כשלים, חסרונות ובעיות. מה שקובע בסוף זו הדירקטיבה. השאלה אם המלחמה על השטח קוראת במעמד צד אחד בלבד. המטרה שלנו היא לשנות את הדירקטיבה ככה שאנחנו נרצה לנצח וישנו את דפוסי הפעולה. מאז שגנץ שר הביטחון יש רצון להפסיד והמנהל האזרחי הפך להיות הרגל המסיימת של הרשות הפלסטינית".

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אמר בכנס: ''הסיפור האמיתי הוא שיתוף פעולה מלא בין הרשויות שאמורות להיות בשליטת ישראל לרשות הפלסטינית. בתחום האזרחי הפכנו להיות אסקופה נדרסת. קבלנו החלטה שאנחנו לא נאבקים. מדינה פלסטינית כבר קמה".

ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) אמר: "מתסכל שאנחנו עובדים מול גוף כמו המנהל האזרחי. המנהל האזרחי צריך לסייע ולחזק את המדינה היהודית".

עוד נכחו בכנס: חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ', מיכל וולדיגר ואופיר סופר.

גלעד אך, מנכ"ל ארגון "עד כאן" שיזם את הכנס, אמר כי "בעקבות הכשלים החוזרים ונשנים של המנהל האזרחי בנושאי הליבה שלו וחוסר האונים המשווע בטיפול בהשתלטות על קרקעות ביו"ש ורציחות של אלה אשר כל עוונם היה שמכרו אדמה ליהודים, יזמנו בארגון 'עד כאן' יחד עם ח"כ עמיחי שיקלי את כנס חשוב זה. יש לתת פתרון מערכתי לתופעת המנהל האזרחי ולבחון את השליטה הבלעדית שלו תוך חוסר שקיפות מוחלט על כלל המתרחש ביו"ש".

קובי אלירז לשעבר יועץ שר הביטחון לענייני התיישבות העיד כי "יש הרבה עסקאות שנעשות בין פלסטינים. העסקאות לא נעשות במחשב אלא ביד. כל עיסקה שהיא בקרבת ישוב יהודי או מובלעת יהודית מדליקה נורה אדומה אצל הפלסטינים".