ידידיה שילה
ידידיה שילהצילום: באדיבות המצולם

עד שנת תשע"ח, שנת השבעים למדינה, היינו במצב המראה חיובי לביסוסה וחיזוקה של המדינה, כמדינת הלאום היהודי. חוק הלאום עבר בכנסת, השגרירות האמריקאית עברה לירושלים, ועוד הישגים חיוביים.

משנת תשע"ט, צוותי הקרקע של המטוס, דהיינו יחידת להב 433 של המשטרה, הפרקליטות, היועמ"ש והבג"ץ, החלו להגביל את המראתו של המטוס, להנמיך את גובה הטיסה, ולנסות לשנות לו את הכיוון. הם פעלו באמצעות הגשה של כתב חשדות ואחר כך כתב אישום נגד הקברניט הוותיק, במטרה לשלול ממנו את הרישיון. הזעזועים בטיסה הובילו להצבעות חוזרות ונשנות על הנהגת המטוס, עד שבפעם הרביעית, הרבה מן הנוסעים במטוס נכנסו לאדישות, והעדיפו לישון בזמן ההצבעה.

לאחר מאבק ממושך בתוך המטוס עצמו, הצליחו להוריד מההגה את הקברניט הוותיק והמנוסה שרוב האזרחים הטסים במטוס ושילמו עבור הכרטיס, בחרו בו. על המטוס השתלט צוות אוויר חדש, ששינה במאה שמונים מעלות את הכיוון של המטוס. חלק נכבד מן התומכים בהשתלטות העוינת, הם אזרחים שלא נטלו חלק בבניית המטוס, ואף התנגדו לבנייתו, ולבסוף עלו עליו מבלי לשלם את מחיר הטיסה.

הנוסעים הנאמנים ששלמו במיטב כספם על בניית המטוס ועל כרטיס הנסיעה, והטיסה נועדה לכיוון שבו הם מאמינים, נעשו שבויים בתוך המטוס ששינה את כיוון הטיסה.

הנוסעים הנאמנים אינם רשאים לשבת בחיבוק ידיים. הם חייבים לטלטל את המטוס, להרעיד אותו, להביא לסילוקו של הצוות המשתלט, ולהחזיר את המטוס למסלול.

אולם, בשביל להצליח, הם צריכים להתאחד. יושבי האגף הדרומי במטוס, רואים בעיניים כלות כיצד הם הולכים ומאבדים את מקומם במטוס. ישנם כאלו שרואים בכאב לב, כיצד הופכים את בית הכנסת של המטוס, להיכל רפורמי, האוכל המוגש במטוס, מאבד את הכשרות, והשירותים במטוס הופכים ל"רב מגדריים". כשכל אחד צועק בתור שלו, זה לא עוצר את הצוות המשתלט. אולם, כשכולם ביחד יתחילו לצעוק, אנשי הצוות המשתלט יבינו שאין להם אפשרות להמשיך להטיס את המטוס, וייאלצו לפנות את מקומם. צריכה לקום תנועה כלל ישראלית לשחרור הנגב.

כל יהודי מחילוני או מסורתי ועד חרדי, צריך להודיע שלא ייתן לבנות רחבה רפורמית בכותל, וכל הציבור צריך להודיע מראש שהוא מחרים את ה"כשרות מטעם" של שר הדתות. אפשר לעשות פעולות משמעותיות. שרשרת אנושית מבאר שבע לכותל המערבי. כיבוי אורות כללי כשינסו להעביר את חוק החשמל, משמרות מחאה במאות צמתים, ועוד פעולות כיד הדמיון הטובה. צוות החוטפים שהשתלט על המטוס, ממש לא סגור על עצמו. הם "רגישים להחריד" מכל ביקורת, וכל אחד מהחוטפים מנסה למשוך את המטוס לכיוון אחר. הסיכוי לעצור את ההשתלטות אפשרי בהחלט. "אם הנוסעים ירצו – אין זו אגדה".

התחבולות הפוליטיות, שהקברניט הוותיק והמנוסה היה אלוף העולם בהם, חדלו לעבוד. כנראה שאבינו שבשמיים, רוצה שאנחנו, הנוסעים השבויים במטוס, נוציא ידיים מהכיסים, ונתחיל לפעול.