בנות שירות לאומי. למצולמות אין קשר לידיעה
בנות שירות לאומי. למצולמות אין קשר לידיעהצילום: באדיבות הרשות לשירות לאומי-אזרחי

אלפי בנות שירות לאומי חתמו על עצומה בדרישה להשוואת דמי הקיום שלהם לדמי הקיום שיקבלו החיילים, זאת לאחר הפרסום על העלאת שכר החיילים בשנה הבאה.

העצומה הופצה לחתימה אתמול (שלישי) וכבר חתמו עליה למעלה מ-5,000 בנות ובנים המתנדבים בשירות הלאומי אזרחי.

"אנו, בנות ובני השירות הלאומי המשרתים את המדינה מתוך רצון אמיתי לתרום במגוון התחומים השונים בשלל מוסדות המדינה הן בתחומים החברתיים התורמים לקהילה והן בתחומים הרישמיים התורמים למוסדות הממשלה כגון, משרד המשפטים, משרד החוץ, משרדי ראש הממשלה, סייבר, מד"א, נוער בסיכון, ילדים משכונות מוחלשות ועוד", נכתב בעצומה.

לדבריהם, "כיום, המשכורת החודשית של בני ובנות השירות הלאומי עומדת על כ-750 ש"ח בממוצע כאשר חצי ממשרתי השירות הלאומי מתגוררים בדירות וצריכים לדאוג לעצמם למחייה. יש לציין שהרוב נכנסים למינוס ולא מצליחים לסגור את החודש. לאור העלאת שכר החיילים בשירות חובה לכ-1,235 ש"ח אנו חושבים שיש צורך ליצור שיוויון ולא להפחית מתרומתנו למדינה".

שיראל בן ברוך סיפרה בשיחה עם ערוץ 7 מה הוביל אותה ואת חברתה לנסח את העצומה. "ביום שלישי בבוקר התפרסמה הידיעה על העלאת שכר החיילים", אמרה. "אני וחברתי נעם שקד, שתי בנות שירות במשרד החוץ באגף הקונסולרי, שמחנו בשביל החיילים אך התקשינו להבין מדוע בנות השירות שמשרתות בהיקף עבודה זהה ותורמות לא פחות מחיילים עורפיים ולפעמים אף יותר - לא מקבלות את אותה התמיכה והדאגה לכלכלתן".

"לאור הידיעה פתחנו בעצומה על מנת לחתור לשיוויון שכר בין החיילים העורפיים למשרתי השירות הלאומי", ציינה. "מבחינתנו, תרומה למדינה היא תרומה למדינה - ללא תלות בלבוש או השתייכות לגוף מסויים".

אלישבע דוצמינר הסבירה מדוע חשוב להעלות את שכר המתנדבות חרף העובדה שהן לא חייבות לשרת בשנת שירות לאומי. "נכון, אין חוק שמחייב לעשות שירות לאומי, אבל כל עניין השירות הלאומי הוא לתת אפשרות לבחור/ה שלא יכולים לשרת את המדינה במסגרת הצבאית מסיבות דתיות רפואיות וכדומה", אמרה.

"בני השירות מפוזרים בתקנים מגוונים", הוסיפה. "מדינת ישראל לא תוכל להפעיל הרבה מוסדות בלי מתנדבי השירות הלאומי".

דוצמינר הצביעה על כך שבחוזה עליו חתמה בתחילת שנת השירות עם עמותת "בת עמי", מצוין אופן התשלום תוך הוספת המשפט כי דמי הכיס לא יעלו "על דמי קיום של חייל בשירות סדיר". לדבריה, "בחוזה ישנה השוואה בין שכר בני השירות לחיילים סדירים. מן הראוי, שההשוואה הזו תמשיך גם כשמעלים את השכר לחיילים".