"המסע לירושלים"
"המסע לירושלים"צילום: קובי פינקלר

ימי הסתיו הקרירים ובעיקר הלא צפופים הם סיבה טובה לעלות לירושלים ובמיוחד לעיר העתיקה. קל להגיע, נוח לחנות (עשינו זאת בחניון הר ציון), יש מרחבים ויש מה לראות, לצפות וללמוד.

בימים אלו של פרשות ספר בראשית טוב נעשה אם נלך לשרשרת הדורות מימי אברהם ועד ימינו, נשקיף בחזיונות בתי המקדש, נעבור בסמטאות שעכשיו מתקיים בהם הפסוק "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים... ורחובות העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים ברחובותיה".

בסמוך לרחבת הכותל, ארבע הצעות מרתקות שאסור להחמיץ אף אחת מהן.

מבט אל העבר

חוויית מציאות מדומה של סיור וירטואלי בבית המקדש. במסגרת יוזמה חדשנית הוקם בכותל חדר חוויה ייעודי המציג חוויית מציאות מדומה של בית המקדש ב־360 מעלות. החוויה הראשונה מסוגה מאפשרת למבקר להיכנס לתוך העולם הווירטואלי על כל חושיו ולהרגיש כאילו הוא עומד בבית המקדש. האתר לוקח את המבקר למסע אחורה בזמן אל תקופת בית שני ומאפשר לו לעמוד במרכז ההתרחשות ולחוות את הר הבית ובית המקדש במלוא הדרו.

החוויה מכילה תוכן עשיר ומקיף אשר מחבר את המבקר לבית המקדש ומאפשר לו לחוות את העיר ירושלים ובית המקדש בפרט תוך חיבור למקום והעצמת הקשר לכותל המערבי.

המבקר המגיע לחוויה חובש קסדת מציאות מדומה ונשאב לתוך עולם מקראי שקם לתחייה לנגד עיניו. שם הוא פוגש דמויות כגון הכהנים והכהן הגדול ומבקר בכל הנקודות המרכזיות בהר הבית, מקשת רובינסון המרשימה דרך הסטיו המלכותי, עזרות בית המקדש והדובדבן שבקצפת - היכל בית המקדש השני.

המסע לירושלים

אתר ראשון מסוגו אשר מספר את סיפור נדודי העם היהודי, מכל קצוות תבל, עד שובו לירושלים, בזווית אישית לכל אחד לפי מוצאו. כל מבקר מוזמן לצאת למסלול אישי על פי ארץ מוצאו, שבו יוכל לעמוד בצומתי ההכרעה הדרמטיים של התפוצה היהודית שממנה הגיע ולקבל בעצמו את ההחלטות שקיבלו אבות אבותיו במהלך שנות הגלות הארוכה.

"המסע לירושלים" עושה שימוש בטכנולוגיה אינטראקטיבית מתקדמת המשלבת בין יותר ממאה סצנות דרמטיות וסרטי מידע אנימטיביים אשר יוצרים הזדהות והבנה עם סיפורו המופלא של העם היהודי.

מרכז שרשרת הדורות

זהו אחד האתרים המרתקים בירושלים, אשר מספר את סיפורו של העם היהודי לדורותיו באופן שאי אפשר להישאר אדישים כלפיו. חוויה תת־קרקעית ייחודית בשישה חללים מרכזיים, שבהם עוברים המבקרים מסע מרגש ומחבר באמצעות טכנולוגיה מתקדמת המוצגת על ידי הזמר והיוצר אביתר בנאי עם עיבודים מוזיקליים של אסף אמדורסקי.

המוטיבים העיקריים המלווים את החוויה הם אמונה, אחריות, תקווה וזיכרון, אשר ליוו את העם היהודי לאורך ההיסטוריה ושמרו עליו בתהפוכות גורלו. בחדר הראשון נפגוש את אברהם אבינו, אב האומה, אשר העניק לנו את האמונה. את האחריות העניקו לנו בני ישראל אשר הפכו לעם בארץ ישראל. בחדר החורבן נפגוש את התקווה, ובחדר הכיסופים את הזיכרון. את מלחמת השואה אנו שורדים באמצעות ארבעת המוטיבים המקרבים אותנו אל התקומה.

לסיכום החוויה והחיבור האישי לסיפור, עמודי יצירת הזכוכית שליוו אותנו לאורך החוויה ייהפכו לעמודי האמונה, האחריות, התקווה והזיכרון, וביניהם יוקרנו תמונות המבקרים שצולמו בכניסה כחוליה הבאה בשרשרת הדורות היהודית.

באתר תשעים טונות של זכוכית שנפרסו והונחו שכבה על גבי שכבה ביצירה מרשימה ומעוררת השראה. על אומנות הזכוכית חרוטים שמות המייצגים את שושלת הדורות של העם היהודי, מאדם הראשון דרך אברהם אבינו ושרה אמנו ועד שיבת העם היהודי לירושלים בעת החדשה.

מנהרות הכותל

הסיור לוקח את המבקר במנהרת הזמן חזרה לירושלים הקדומה. מדרגות הכניסה של מנהרות הכותל מובילות את קהל המבקרים לעולם תת־קרקעי קסום שבו כל אבן מספרת סיפור. בתחנת הפתיחה אפשר להביט בדגם פיזי של הר המוריה, המקום שבו הוקם לימים בית המקדש. באמצעות חלקים מודולריים לומד המבקר את תולדות ההר והסביבה.

בד בבד ניתן לצפות בהדמיה תלת־מימדית חדישה ומרהיבה של הר הבית, המאפשרת מבט ב־360 מעלות על מבנה בית המקדש השני. האנימציה ממחישה את שלבי הבנייה והחורבן שעברו על הר הבית ועל הכותל מאז ועד היום.

במהלך הסיור יגלו המבקרים מבנים וממצאים ארכיאולוגיים נדירים המספרים את סיפורה של העיר ירושלים לפני אלפי שנים, יכירו את החיים וההרגלים של אבות אבותינו וכן ילמדו על האדריכלות ועל שיטות בנייה קדומות שהעסיקו את חוקרי ירושלים מאות בשנים.

לפרטים נוספים ולהזמנת סיורים: www.thekotel.org או 5958*.