צומת תפוח
צומת תפוחצילום: פלאש 90

לאפי שלבי, בן דודו של המחבל מונתסר שלבי שסייע לו לאחר שביצע את פיגוע הירי בצומת תפוח בו נרצח יהודה גואטה הי"ד ונפצע קשה בניה פרץ, ירצה עשרה חודשי מאסר בלבד, זאת במסגרת הסדר טיעון מקל.

בנוסף, ישלם הסייען תשלום פיצויים למשפחות הנפגעים.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו מתח ביקורת על קבלת הסדר הטיעון: "שחרור סייעני טרור לאחר מעצר של חודשים ספורים בלבד מהווה מחדל חמור המאפשר את המשך שגשוג מפעל הטרור האסלאמי בלא שיורתע. פסק הדין הנוכחי סוקר שורת פסקי דין אשר מהווים מחדל ארוך ומתמשך של מערכת המשפט הצבאית בטיפול במעטפת הטרור".

עו"ד בלייכר פירט כי "בפסק הדין עצמו מנוסח היטב הצורך בהרתעה כנגד מעטפת הטרור, אך הלכה למעשה בית המשפט לא מספק את ההרתעה הנדרשת. הנאשם לאפי שלבי בן דודו של המחבל הרוצח ישוחרר בקרוב בהוראת בית המשפט, ויתוגמל עם שחרורו במינוי לראשות מועצת תורמוס עיא בשל שותפותו בסיוע לבן דודו המחבל. הגיע הזמן שהתביעה הצבאית ושופטי בית המשפט הצבאי ייקחו אחריות ויעצרו את פסטיבל הטרור אשר חוגג על מערכת המשפט הישראלית", סיכם עו"ד בלייכר.

בהחלטתו ציין השופט כי טווח הענישה תואם את הפסיקה הקיימת, והביא פסקי דין רבים בהם ניתנו עונשים מקלים לסייענים הכוללים חודשי מאסר מעטים.

נזכיר כי בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בנוגע להסדר הטיעון הציג ר' אלישע גואטה, אביו של יהודה גואטה הי"ד, בפני השופט את התנגדות המשפחה להסדר המקל. לדבריו הסדר כזה הינו "פרס לטרור", וכן "זו פרסומת אדירה להמשך טרור, זה פרס לסייענים. ככה לא תמנעו את הטרור הבא, את הפיגוע הבא".

לפי כתב האישום המתוקן מואשם הסייען לאפי שלבי במתן מקלט למחבל לאחר ביצוע הפיגוע. לאפי הינו בן דודו של המחבל מונתסר שלבי, שרצח ביריות את יהודה גואטה הי"ד ופצע קשה את חברו בניה פרץ.

בכתב האישום תואר כי לאחר שנמלט המחבל מזירת הפיגוע ביקש ליצור קשר עם בן דודו - לאפי. כשנפגשו המחבל ולאפי שלבי ניסו להיפטר מהרכב בו נסע המחבל, וחשבו על מקומות מסתור עבור המחבל עצמו.

בהמשך נעצר לאפי שלבי בחשד שסייע למחבל להימלט. לפני כשבועיים, כשהוא עדיין נתון במעצר, נבחר לאפי לראשות הכפר תורמוס עיא. כאמור, ביהמ"ש הצבאי יהודה במחנה עופר קיבל את הסדר הטיעון המקל בעניינו.