מפקד כלא גלבוע מעיד בפני הוועדה
מפקד כלא גלבוע מעיד בפני הוועדהצילום: דוברות

מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית העיד היום (רביעי) בפני ועדת הבדיקה הממשלתית למחדל בריחת המחבלים מכלא גלבוע.

במסגרת עדותו גילה בן שטרית כי "חיילות חובה ששירתו בארגון סורסרו" על ידי הסוהרים בכלא, כדי לספק את צרכיהם המיניים של המחבלים הכלואים.

''אירוע הסרסרות זה היה אירוע מכונן", הדגיש בן שטרית שלא שימש כמפקד הכלא בעת ביצוע המעשים הללו.

שרת התחבורה מרב מיכאלי הגיבה: ''הודאת מפקד כלא גלבוע על סרסרות בחיילות בכלא כבר ב-2018 מזעזעת. כבר בזמן אמת דרשנו לחקור את הטענות אבל עכשיו, בוועדה שהקים השר בר-לב לבדיקת התנהלות הכלא אני בטוחה שיתגלו כל הליקויים והזוועות שהתרחשו בכלא בשנים האחרונות ונוביל לתיקון, תחקור וענישה של מי שעשו את המעשים המחרידים האלה''.

בפתח עדותו על בריחת המחבלים סיפר מפקד הכלא: "סומנתי על ידי נציבת שב"ס כאחראי לאירוע, כזה שכשל. היא פנתה לשר בר-לב בבקשה להדיח אותי עוד טרם בדקו את נסיבות האירוע. אני אבא לילדים, התחושות קשות", אמר.

בן שטרית אמר בקול חנוק: "אני מרגיש לבד. אני החל מליל האירוע הואשמתי כאחראי למחדל, כאשם למחדל, עוד טרם תחילתה של בדיקה כלשהי. החל מליל הבריחה בכל דרך שהייתה – הואשמתי כאחראי ואשם לאירוע. אני גם יודע לומר שסומנתי על ידי נציבת שב"ס כאחראי. פרי האשימה אותי כנראה בגלל הלחץ שהיה עלי".

מפקד הכלא אמר בוועדה: "זה כלא מורכב וביטחוני, הוא התנהל כחצי שנה לפני כניסתי ללא מפקד קבוע. חצי שנה כלא ללא מפקד, שמתנהל על ידי ממלא מקום זה חריג, אולי כתוצאה מהיעדר מממשלה קבועה וחילופי שרים במשרד לביטחון הפנים הקידומים בארגון נתקעו.

"בתקופת החפיפה היינו בתחלואת קורונה גבוהה שהשפיעה על התנהלות כלא גלבוע, קיבלתי אחריות גם על כלא שאטה והפכתי למפקד בכיר בשני המתקנים. אני חייב לציין שכשבועיים אחרי כניסתי לתפקיד, מפקד המחוז הצפוני מודיע לי שהסגן שלי עובר לכלא אחר. במשך שלושה-ארבעה חודשים הייתי בלי סגן. ראיתי בזה אתגר ועבדתי קשה לילות, חגים, שבתות. ראיתי בזה אתגר פיקודי ומבצעי".

הוא הוסיף: "בכלא גלבוע יש שישה מגדלי אבטחה, בפועל יש תקן לשני מגדלים לאיוש מתוך השישה. שני המגדלים שפעלו צפו על שני קטעים בחומה, אני דרשתי לאייש עוד מגדלים".

רק ארבעה מתוך ששת המגדלים בכלא היו מאוישים. "הוספתי מיוזמתי עוד איוש למגדל נוסף מתוך כוח האדם הקיים. אם היה לי כוח אדם - כל ששת המגדלים היו מאוישים בסוהרי הבטחה. עשיתי פעולות 'שובר שגרה' ומדי פעם איישתי את המגדלים הריקים כדי לתת תחושה שיש בהם סוהרים".

בן שטרית אמר עוד כי בעקבות הבריחה של ששת האסירים הביטחוניים, "שעה לאחר מכן כל ששת המגדלים אוישו. עכשיו ירדתי לאיוש של שלושה מגדלים אחרי שהאסירים הביטחוניים פונו".