נשות הכותל
נשות הכותלצילום: מעין ברבי / TPS

ארגון 'עם אחד' המאגד תחתיו ארגונים יהודיים הפועלים לחיזוק הזהות היהודית שיגר היום (חמישי) מכתב לראש הממשלה נפתלי בנט בו הוא מביא את התנגדותם הנחרצת של חלקים נרחבים ביהדות התפוצות ליישום מתווה הכותל ולחלוקת הכותל המערבי.

כותבי המכתב, יושבי ראש "עם אחד" הרב שלמה ורדיגר וד"ר שמואל (יירבינג) ליבוביץ׳ טוענים במכתבם כי "אין בכוחו של מתווה הכותל לקרב את יהודי התפוצות לישראל מאחר והתרחקותן של קבוצות אלה מישראל נובעת משחיקה בזהות היהודית".

לעומת זאת, מבהירים במכתב כי "חלוקת הכותל תעמיק את הקרע ותרחיק מישראל את הקהילות המזדהות עם מסורת ישראל והמעורבות יותר מכולם בפעילות לחיזוק הזהות היהודית בקרב כלל שכבות האוכלוסייה היהדות בחו״ל".

"הכותל הוא הלב של העם היהודי", נכתב במכתב. "למרות השוני בינינו, כולנו מתאחדים סביב הכותל. מול אבניו, כולנו מתרגשים מהחיבור למסורת ולהיסטוריה בנות אלפי שנים של עמנו. חלוקת הכותל פירושה פילוג של עם ישראל וגט כריתות בין הקבוצות השונות בעם. המתווה הנוכחי ינציח את הפילוג באבנים, כפשוטו" הזהירו הכותבים.

כמו כן, הם מוסיפים נציגי הארגונים היהודים בחו"ל, "יישום מתווה הכותל ובלקניזציה של המקום הקדוש מהווה פגיעה במסורת התפילה בת אלפי שנים וישלח מסר ברור שמדינת ישראל וויתרה על הערכים המקודשים העומדים בבסיס שותפותנו".

לכן מבהירים נציגי הארגונים היהודים בחו"ל לבנט, "חלקים נרחבים מיהדות התפוצות, במיוחד האלה החשים את הקרבה ואת הזיקה הגדולות ביותר לישראל, מתנגדים נחרצות לחלוקת הכותל המערבי. כל ניסיון ליישם את המתווה יוביל למאבקים מיותרים שרק יקעקעו את הכוח המאחד של הכותל כסמל הכמעט אחרון לאחדותו של עם ישראל".