איילת שקד
איילת שקד צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אין דבר שאיילת שקד, שרת הפנים היום ושרת המשפטים לשעבר, הייתה גאה בו יותר מההישג של גיוון הרכב שופטי בית המשפט העליון. בשנים שבהן עמדה בראש הוועדה לבחירת שופטים, מטרתה המוצהרת הייתה למנות לבית המשפט שופטים שמרנים, כלומר כאלה שנוטים לפסוק על פי לשון החוק וכוונת המחוקק, ולא על פי פרשנות יצירתית התואמת את ההשקפה הפרוגרסיבית, ברוח מורשתו של הנשיא האקטיביסט המיתולוגי אהרון ברק. למעשה, לא קשה לראות שהמאגר העיקרי שממנו באו אותם שופטים שמרנים היה זה של בכירי המשפטנים מבני הציונות הדתית, שבדרך כלל מזוהים לא רק עם שמרנות אלא גם עם דעות ימניות וגישה אוהדת לערכי דת ומסורת. היוצא מן הכלל הוא השופט האחרון שמונה בוועדה בראשות שקד, פרופסור אלכס שטיין, הנחשב אולי לשופט השמרן מכולם למרות שאינו חובש כיפה. יש לציין שהשינוי המשמעותי למדיי בהרכב השופטים עדיין אינו ניכר בפסיקות בית המשפט העליון, גם משום שרוב השופטים השמרנים הם חדשים ולכן אינם מוזמנים להרכבים שדנים בתיקים החשובים, וגם משום שנשיאת העליון חיות מתמרנת בהרכבים כדי לקבל את הפסק המתאים להשקפתה.

זהותם האידיאולוגית של השופטים שעתידים להתמנות בקדנציה הזאת היה אחד החששות הגדולים שעלו כאשר הוקמה הקואליציה הנוכחית, שהימין מהווה בה מיעוט. החשש לרגרסיה בתהליך האיזון הכה-חיוני של גיוון הרכב בית המשפט היה אמור להיפתר באמצעות ציר של שלושה פוליטיקאים מהימין החברים בוועדה לבחירת שופטים: יו"ר הוועדה ושר המשפטים גדעון סער, השרה איילת שקד וחבר הכנסת שמחה רוטמן. שיתוף פעולה של השלושה יחייב את שאר חברי הוועדה להגיע איתם להבנות כך שלפחות מחצית מהשופטים שייבחרו יהיו שמרנים. זאת על פי הנוסחה המכונה 'חוק סער' אשר קובעת כי לצורך היבחרות לבית המשפט העליון דרושה תמיכה של לפחות שבעה מתוך תשעה חברי הוועדה.

אלא שלמרבה הצער, מסתמן שגדעון סער לא מעוניין להפעיל את 'חוק סער' ולשתף פעולה בבלוק אחד עם שקד ועם רוטמן. בעת הרכבת הממשלה דאגו אנשי ימינה שתיק המשפטים יימסר לסער, והבהירו שמדובר באיש ימין שניתן לסמוך על עמדותיו והחלטותיו. מפלגת 'תקווה חדשה' של סער רצה לבחירות עם מצע בתחום המשפט שהבטיח דברים רבים שערבו לאוזן הימנית. אבל כשם שסער מאכזב בכך שזנח את רעיון פיצול תפקיד היועמ"ש והעדיף במקום זה להתמקד בחוקים אנטי-דמוקרטיים שימנעו את בחירת נתניהו לראשות הממשלה, כך הוא מאכזב גם בעניין בחירת השופטים. השבוע יצאו פרסומים שלפיהם מאחורי גבם של שקד ורוטמן, סער כרת דיל עם השופטים חברי הוועדה לבחירת ארבעה שופטים שאיש מהם אינו ימני או לפחות שמרן. בינתיים נשמעה צפירת ארגעה זמנית כאשר ברגע האחרון החליט סער לדחות את כינוס הוועדה בגלל העדר הסכמה.

הכדור נמצא כעת בידי בנט ובעיקר בידיה של שקד. אם סער יחליט לא לספור אותה ואת רוטמן, הדרך היחידה שלה למנוע את מסמוס ההישג הכי גדול בקריירה הפוליטית שלה הוא איום בהפלת הממשלה. בלעדיה אין לבנט ולפיד 61 ח"כים, והם לא יוכלו לחוקק חוקים ולהוציא לפועל את מדיניותם. גם אם גדעון סער מאכזב באופן לא מפתיע, שקד חייבת לעמוד על כך שלפחות שניים מבין ארבעת השופטים החדשים יהיו בעלי גישה שמרנית. זו ההזדמנות שלה להוכיח שלמרות האכזבות הרבות שהנחילה לבוחריה היא עדיין לא ויתרה סופית לא עליהם ולא על הערכים שהיו מרכז עולמה עד לפני כמה חודשים.

גאון, שקדן ואיש אמת

לא נראה לי שהוא ידע משהו על המקום המשמעותי השמור לו בליבי, וככל הנראה הוא לא הכיר אותי כלל. אבל כשהגיעה השמועה על כך שהגאון הרב שלמה פישר השיב את נשמתו לבוראה, היה ברור לי שלהלוויה שלו אני רוצה וצריך להגיע.

את השיעורים שנתן בביתו ברחוב הקבלן בשכונת הר-נוף בירושלים התחלתי לפקוד לפני כ-33 שנים, על פי המלצת מורי ורבי הרב יהושע רוזן הי"ו. בפני 20-30 איש שנקבצו בסלון ביתו, בשעות אחר הצהריים הארוכות בשבתות של קיץ ובמוצאי שבתות ארוכים של חורף, הוא עמד עם הסטנדר שלו והעביר את שיעוריו - השיעורים הכי יפים ששמעתי מימיי. השיעור נמשך כשעה, למעלה ממחציתה הוקדש לסוגיה תלמודית עיונית, והשאר לדרשה באגדה. אין לי מושג לפי מה בחר את הנושאים, ואת המקורות לשיעור ('מראי מקומות') שפרסם מראש בשכונה מעולם לא זכיתי להכין. השיעורים, שאת תמציתם אפשר למצוא בספרו הלמדני 'בית ישי', היו מסודרים ובנויים לתלפיות, וניכר היה שזו לא הפעם הראשונה ולא השנייה שהוא מלמד אותם. הרצאת הדברים שלו הייתה מהירה למדיי והוא לא חזר על שום דבר פעמיים. אבל ההסברה שלו הייתה כה רהוטה וחדה שגם ללא הכנה מוקדמת אפשר היה ליהנות מהשיעור. אם לא זכיתם לטעום בחייו, עשרות שיעורים מצולמים שלו ניתן למצוא באתר 'ישיבה' של ישיבת בית אל.

אם בחלק התלמודי של השיעור זכינו לטעום מחריפותו עוקרת ההרים, בחלק האגדה שלאחריו באה לידי ביטוי בקיאותו העצומה בכל חלקי התורה. בדרשות האגדה שלו אפשר היה לשמוע שילוב של כל מקורות היהדות: תנ"ך ומפרשיו, שני התלמודים, מדרשי אגדה, פוסקים, ספרי המחשבה הפילוסופיים של תקופת הראשונים, ספרי חסידות, זוהר וקבלה. גאון התורה הזה, שגדל במאה שערים ולמד ולימד כל חייו בישיבות חרדיות, לא נמנע גם מפילוסופיה כללית. פעם, כששילב באחת מדרשותיו דברים של הפילוסוף הדני סרן קירקגור על עקידת יצחק, ניגש אליו אחד הלומדים בתום השיעור כדי לשאול איך בדיוק מאייתים את שמו של הרב הזה, קירקגור. דרשותיו שוכתבו ונדפסו מאוחר יותר בספר שנקרא גם הוא 'בית ישי'. קריאה בספר מאפשרת להתרשם מתילי-תילים של רעיונות ומקורות שהוא מביא בכל פרק על קצה המזלג, ומהם ניתן להוציא ולהרחיב כמה וכמה שיעורים. רק כשנתיים זכיתי להיות משומעי השיעור בביתו, אבל מדרשות האגדה שבספרו אני לומד ומלמד עד היום.

והייתה עוד סיבה שבגללה הרגשתי חובה להגיע לישיבת איתרי בירושלים ביום חמישי בלילה לפני שבוע. ידעתי שהרב פישר, או ר' שלוימה פישר כפי שהוא נקרא בפשטות בפי כל, לא יזכה להלוויה שהולמת את גדלותו העצומה בתורה. בדור שבו גדולי תורה בדרגתו מובאים למנוחות עם מאות אלפי מלווים, את ר' שלוימה פישר ליוו כמה אלפים. אינני יודע את כל הסיבות לכך, אבל אחת מהן הייתה מידת האמת שלו, שהביאה אותו למסקנות שלא תמיד הלכו בתלם. הוא לא נרתע מלהחזיק בדעות עצמאיות, שחלקן לא מקובלות בעולם התורה החרדי וחלקן פחות אהודות בישיבות הציונות הדתית. בלימודו העיוני הוא העז לדחות את דבריהם של גדולי האחרונים, ולמרות חרדת הקודש כלפי תורתו של החזון איש שעליו כתב דברי הערצה מופלגים, הוא לא נמנע מלחלוק גם עליו כשנראה היה לו שדבריו אינם ההסבר הנכון בסוגיה. התוצאה של דעותיו העצמאיות הייתה שהוא היה שייך לכולם אבל לא היה שייך לאף אחד.

ובכל זאת, אפשר היה לראות שמדובר באחד הגדולים אשר בארץ לפי הרכב הקהל שנאסף ללוותו. היו שם כמובן רבני ותלמידי ישיבת איתרי, בית המדרש שבו למד ולימד וחי במשך עשרות שנים, כשהוא פוקד את ביתו ומשפחתו רק בסופי שבוע. והיו שם רבנן ותלמידיהון, חרדים וסרוגים, וביניהם תלמידי חכמים מופלגים, גדולי תורה בעצמם, שר' שלוימה פישר היה עבורם כתובת כשנזקקו להתייעצות עם תלמיד חכם עצום שאפשר לדבר איתו על כל נושא וכל סוגיה. הם, שהיו בקשר עמו לאורך שנים, בוודאי יודעים ויידעו לספר הרבה יותר. המעט שידעתי לספר כאן, זוהי תרומתי הדלה לכך שהגאון והשקדן העצום הזה לא יהיה בגדר תלמיד חכם שלא נספד כהלכה.

לתגובות: eshilo777@gmail.com

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו