פרופ' אבי לוי
פרופ' אבי לוי צילום: באדיבות שאנן

מה יהיה הסוף עם המחלוקות עקובות מדם שיש בעם ישראל? שמאל וימין, חרדים ודתיים, דתיים וחילוניים, ספרדים ואשכנזים, תושבי הארץ ומתיישבים, ועוד. אין כמעט נושא או תופעה או התרחשות שלא קורעת את העם למחנות. האם המחלוקות והשסעים הם חלק בלתי נפרד מהווייתנו כעם?

כדאי שנתבונן על כך מזווית ראייה אחרת: האם נוכל לתאר את העולם היהודי, ללא הרמב״ם וכתביו? והרי חייו וכתביו לוו בביקורות קשות דוגמת סיפור רבינו יונה ור׳ יחיאל מפריס ששרפו את כתביו, או לחילופין מי יכול לתאר את עולם הרוח היהודי בלי החסידות? - האם אנו זוכרים שכל הופעת החסידות הייתה מלווה בהתנגדות קשה, ברדיפה, בהלשנה ועוד? והיום אנו יונקים כולנו מתורת הבעש״ט והגאון מוילנה.

זו תופעה שקיימת בעם ישראל, מעין סוג של חוקיות-טבע: לאורך ההיסטוריה, בכל פעם שעם ישראל עמד בפני יצירה חדשה או עליית מדרגה או שלב חשוב בהתפתחותו של העם – צומחת לה מחלוקת שמובילה לקרעים ושסעים קשים בין קבוצות שונות בעם. תמיד בתחילת דרכה, המחלוקת מבעירה ומסעירה, כאשר לכל אחד מהצדדים ברור שהאמת והצדק האבסולוטיים עמו ואלוקים לצדו, אבל לאחר ששוככת האש והקוצים נשברים, תמיד אחד מהצדדים מתרכך ועושה מאמץ להקשיב לרעהו. כך, מתחילה להתבשל הבנה בין הצדדים שהשלמות האמיתית היא ביכולת לשלב בין שתי גישות, ועל ידי כך מתאחדים הכוחות לכדי כוח שלישי עוצמתי והרמוני שמשלב בין שני הכוחות, כשכל צד מפרה ומעצים את השני. לכן, אנו מחויבים ללמוד, להכיר ולהעמיק גם בתפישות שנוגדות את דעתנו כדי להצמיח מתוכן את המדרגה השלישית העליונה. יש תקווה, יש נצח ויש עתיד, רק אל ייאוש כלל ולזכור תמיד שההרמוניה בוא תבוא.

זהו, הסתיימה תקופת האבות ומתחילה תקופת השבטים שמלווה במחלוקת קשה ועקובה מדם בין האחים, שמתבטאת בשנאה יוקדת וקנאה וחסרת מעצורים כלפי יוסף עד לכדי ניסיון רצח. עד כדי כך עמוקה המחלוקת, כאשר כל צד מתחפר עמוקות בעמדותיו ובטוח שדרכו חיונית והכרחית להקמת עם ישראל. כך דרכם של שמעון ולוי, ראובן ויהודה, יהודה ויוסף ועוד, כאשר תהליך הבירור לא מסתיים לגמרי בספר בראשית, אלא ממשיך כשעם ישראל נכנס לארץ וממשיכים המאבקים עד למלכות דוד ,ומאוחר יותר בהתפצלות בין ישראל ויהודה. כך זה מבוטא בנבואת יחזקאל: ״ואתה בן אדם קח לך עץ אחד וכתוב עליו ליהודה ולבני ישראל חבריו ולקח עץ אחד וכתוב עליו ליוסף עץ אפרים... וקרב אותם אחד אל אחד, לך לעץ אחד, והיו לאחדים בידיך״. גם ביחסי האחים בבית יעקב, ולמרות המחלוקת הקשה יוסף ואביו יעקב מחזיקים בתפקיד הצד ממתן, שפועל להנמכת להבות השנאה והקינאה, ותמיד הם נשארו אחיו. ״את אחי אנכי מבקש״, ״לך ראה את שלום אחיך״.

מחלוקת היא לגיטימית, מאתגרת ומונעת התנוונות מחשבתית ולרוב טוב שהיא קיימת, אבל כדי להביא אותה לדרגה השלישית ההרמונית המעצימה, חובה לזכור תמיד גם בשיאי המחלוקת שאחים אנחנו. גם בכל הנוגע למחלוקות הקטנות בבית: בזוגיות, בעבודה ובכל סביבת חיינו, עלינו לזכור ולהפנים, שאחים אנחנו ואחים סולחים, מכילים, ובכך מקבלים את יתרונות המחלוקת ומזעירים את חסרונותיה.

פרופ' אבי לוי הוא נשיא המכללה האקדמית דתית לחינוך שאנן בחיפה

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו