איתמר בן גביר
איתמר בן גבירצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עיתונאי "ישראל היום" מתי טוכפלד חשף בטורו השבועי מה קורה מאחורי הקלעים בנושא חוק השבות, המאבקים בליכוד ומה אמר יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר לחברי סיעת הליכוד בדיון הסגור.

מדובר בתיקון לחוק השבות שאותו מבקש להעביר בן גביר, שיקבע כי להגדרה הקיימת - שיהודי הזכאי לעלות לישראל על פי החוק הוא מי שאמו יהודייה ומי שעבר גיור - תוסף המילה "כהלכה", כך שמי שעבר גיור רפורמי, או כזה שאינו מוכר על פי ההלכה, לא ייכלל בהגדרת הזכאות לעלייה.

בן גביר היה משוכנע שאחרי שיגבש את האופוזיציה, יוכל לפנות לימינה ולתקווה חדשה. להפתעתו, בעוד בציונות הדתית ובמפלגות החרדיות מיהרו להסכים ולחתום על החוק, בליכוד הדברים לא עברו חלק.

לפי טוכפלד, כמה מחברי הכנסת של הליכוד התנגדו ואמרו שתוספת המילה "כהלכה" עלולה לפגוע בזרמים הלא־אורתודוקסיים. אחרי דיון בסיעה, החליטו בליכוד לאפשר חופש הצבעה בעניין.

"בן גביר זעם, והודיע כי במידה שבליכוד לא יתיישרו באופן מוחלט - גם הוא יפסיק את שיתוף הפעולה עם האופוזיציה" כתב טוכפלד. "גם לנו, הבהיר להם בן גביר, יש חוקים שהם לא בדיוק כוס התה שלנו, כמו למשל הקמת בית חולים בסכנין. אבל למען אחדות האופוזיציה אנחנו מצביעים בעד, כדי לא לפורר את השורות ואת הברית החשובה. אבל זה לא יהיה חד־צדדי. החוק הזה הוא בציפור נפשנו. ולא ניתן שבליכוד, בגלל שיקולים ליברליים כאלה ואחרים, יחליטו שהם נותנים חופש הצבעה".

מסר דומה הועבר ליריב לוין, גם מכיוון ראשי הסיעות החרדיות: חופש ההצבעה של הליכוד בנושא זה לא מקובל עליהם לחלוטין.

לוין הציע לבן גביר לבוא לסיעת הליכוד ולהסביר לחברי הכנסת על מידת נחיצות החוק. האירוע הבלתי שגרתי, שבו בן גביר ירצה בפני ראש האופוזיציה וחברי סיעתו, יתקיים לאחר חנוכה.

טוכפלד מציין כי בן גביר יגייס לצורך העניין שניים, שאת דבריהם יציג במהלך הרצאתו: הראשון הוא מנחם בגין, שתמך באופן נלהב ובלתי מסויג בתיקון. השני הוא הרבי מלובביץ', שבמשך 20 שנה נלחם על התיקון, שבזמנו הסיעות החרדיות היו מסויגות ממנו. היום, כשהסכנה שעליה דיבר אז נראית מוחשית ומאיימת מבחינתם, הן כמובן תומכות ללא סייג.

"ראינו את חברי הליכוד, מראש האופוזיציה ועד לשרים בכירים לשעבר וחברי כנסת, ממלאים את הבמה השבוע בכפר חב"ד, באירועי חג הגאולה של החסידות", אומר בן גביר. "ראינו את החום והאהבה שהם מקבלים שם, ונראה לי שתהיה זו עזות מצח מצידם לא לתמוך באופן גורף בחוק שהרבי כל כך ניסה לקדם, וזעק מדם ליבו שיש לתקן".