חסד של אמת
חסד של אמתצילום: זק״א

כ-200 מתנדבי זק"א אשר עברו הסמכת מחלץ התאמנו יחד עם חיילי יחידת החילוץ הארצית (יחצ"א) במשך עשרה ימים באתר הרס ברחוב הצנחנים בלב שכונת מגורים בתל אביב.

האתר דימה אירוע קריסת מספר רב של מבנים בשכונת מגורים כתוצאה מפגיעה ישירה של טילים, כשבתוכם למעלה מ-300 נפגעים חלקם לכודים והרוגים.

במשך עשרת ימי התרגיל פעלו מחלצי יחידת החילוץ של פיקוד העורף יחד עם צוותים של מתנדבי זק"א בחילוץ חללים ופצועים מדומים מתוך ההריסות, כמו כן תרגלו עבודת מודיעין אוכלוסייה וסיוע במשימות חילוץ באתר הרס. חיילי יחידת החילוץ מהווים כוננים להקפצה מיידית בשעת אמת לכל אירוע אסון בארץ ובעולם.

במסגרת שיתוף פעולה רב שנים בין זק״א לפיקוד העורף זומנו המתנדבים מכל רחבי הארץ לקחת חלק בשמירה על כשירות מבצעית ותרגול שיתופי הפעולה דומה ככל האפשר להתנהלות בזמן אמת. במהלך האימון תרגלו המתנדבים שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שפותחו במיוחד למשימת תיעוד חללים באסון המוני ואשר יסייעו למערך זיהוי החללים הארצי של מדינת ישראל.

צילום: זק״א
צילום: זק״א

רס״ן במיל׳ חיים אוטמזגין קצין מטה ביחצ״א ומפקד היחידות המיוחדות בזק״א: "מתוך הבנה והכרה בחשיבות וביכולת של מתנדבי זק״א, תירגלו המתנדבים יחד עם קציני וחיילי היחצ"א את כל התהליך של התנהגות באתר אסון המוני החל מחילוץ הנפגעים דרך טיפול מקצועי בהרוגים שחולצו מתוך אתרי ההרס. מתנדבי זק״א הוכיחו שמירה על כשירות מבצעית ברמה גבוהה וזכו להערכה רבה בקרב קציני ומפקדי היחצ״א".

חיים וינגרטן ראש אג"מ זק"א: "בזמן אמת, מתנדבי זק"א הפרוסים בכל רחבי הארץ ישמשו ככח חלוץ לכוחות ההצלה והחירום הלאומיים. ניסיונם הרב של מתנדבי זק״א בטיפול באירועים ואסונות ברחבי העולם הציב אותם בשורה אחת יחד עם כוחות החירום שיופעלו בעת אסון לאומי".

דובי ויסנשטרן, מנכ״ל ארגון זק״א שהשתתף בתרגיל: ״הקשר העמוק עם פיקוד העורף בכלל ועם היחצ״א בפרט הוכיח כי שיתוף הפעולה חשוב ומועיל לטובת עם ישראל בשגרה ובחירום. הנהלת ארגון זק״א עושה ותעשה הכל על מנת להעניק למתנדבי זק״א את הכלים בביצוע המשימות המצופות מהם בשעת חירום, למען הצלת חיים וכבוד המת בארץ ובעולם".