הרב זלמן מלמד ביום העיון לדייניםאתר ישיבה

כשישים אברכים ודיינים השתתפו בכנס חנוכה של כוללי דיינות בשיתוף 'לכתחילה' - המערך הארצי של בתי הדין לממונות, שהתקיים בישיבת בית אל.

ראש הישיבה הגבוהה בבית אל הרב זלמן מלמד בירך את המשתתפים, ואמר כי אנו מצויים בתקופה גדולה, ועל אנשי התורה כולם להתאחד, על אף חילוקי הדעות ויחד עם ריבוי הגוונים, כדי לרומם את עם ישראל ולשנות את פני המדינה.

עוד אמר הרב מלמד, כי על הדיינים להיות אנשי חיל, אנשי אמת שאינם משנים את דעתם בעקבות לחצים מבחוץ. הוא הדגים את הדברים בהתייחסו לנושא פסיקת המזונות הנהוגה בבתי הדין, ואמר כי "בנושא המזונות, לפי דעתי, יש מבתי הדין שאינם נוהגים כדין, וגורמים למצוקות איומות ונוראות אצל האנשים הגרושים. יש אנשים שמשכורתם פחותה מהחיוב של המזונות שמחייבים אותם, וזה לא יכול להיות על פי התורה. אני מתבייש שיש לנו צורה כזאת של פסיקה. אנחנו צריכים להיות אנשים אמתיים, ולא להתחשב בלחצים של תנועות הנשים, שמכתיבות לדיינים מה לעשות".

הרב אריאל בראלי, רב היישוב בית אל, פתח את יום העיון בנושא, מורכבות הפסיקה בתקופה בה אין סנהדרין ויש קושי לתקן תקנות. הרב נתן דוגמאות לפתרונות יצירתיים, והדגיש יחד עם זאת כי יש לשמור על כללי ההלכה.

הרב עידו רכניץ, מנהל רשת ארץ חמדה גזית, הציג את התאוריות השונות בהתייחסות לחברה בע"מ, והציע כיצד יש להתייחס לחברה בבתי הדין.

הרב ניר אביב, ראש כולל דיינות בישיבת הכותל, הציג את תכנית הכשרת הדיינים של לכתחילה, ודיבר על חשיבות הרחבת והעשרת הידע של הדיינים בתחומים מקצועיים המשיקים לעבודתם, על מנת למטב את עבודתם המקצועית.

הרב אהרון פלדמן, דיין ברשת ארץ חמדה, דיבר על המעמד ההלכתי של דרישת הרישום בטאבו. השופט בן ציון גרינברגר, הרצה על חוק הבוררות, והדגיש בפני המשתתפים את הצורך להישמר מטעויות פרוצדורליות, אשר עלולות לסכן את קיומו של פסק הדין.

בסיום הכנס, עלו המשתתפים כולם, לבית המדרש של ישיבת בית אל אשר התמלא מפה לפה, לשמיעת שיעור מאת דיין בית הדין הגדול, הרב ציון לוז.

הרב יצחק זאגא, יו"ר לכתחילה, הדגיש את הערך העצום של הקמת מערך לכתחילה, הודה לישיבת בית אל על הארוח והארגון של הכנס, והזמין את הציבור להיכנס לאתר החדש של לכתחילה בו אפשר למצוא את בתי הדין, פסקי דין, עדכוני המערך החדש, ועוד.