אגרוף (אילוסטרציה)
אגרוף (אילוסטרציה)צילום: iStock

התקבל ערר שהגיש עו"ד אופיר שטיינר מארגון חוננו, בבקשה לפתוח מחדש תיק חקירה בגין תקיפת בחור יהודי על-ידי צעיר ערבי שנסגר לאחר יום אחד בלבד.

סגירת התיק לאחר יממה מהגשת התלונה קרתה בלא שנעשו כל פעולות חקירה בתיק, ובטענה כי ההליך הפלילי אינו מתאים לבירור המקרה.

מהמשטרה נמסר לכתבת חדשות 12 ליה ספילקין כי לאחר קבלת הערר הוחלט לבחון את התיק בשנית, ולהגיע למיצוי החקירה.

התקיפה אירעה לפני כשבועיים במפעל מזון בישוב אלפי מנשה. מ', שהחל לעבוד לאחרונה במפעל, סבל מהתנכלויות יומיומיות מצד העובדים הערבים במקום. בוקר אחד כשהגיע מ' למקום העבודה החל התוקף לקלל אותו, ואף הכה אותו באגרוף לבטנו.

מ' ניגש להתלונן אצל מנהל המחלקה, שניסה לפייס בין השניים, ולאחר מכן התפטר ועזב את המפעל. בהמשך פנה מ' למשטרה על מנת להגיש תלונה כנגד עובד המפעל שתקף אותו.

להפתעתו, גילה מ' כי למחרת הגשת התלונה במשטרה, התיק נסגר ללא כל זימון של המנהל או התוקף לחקירה. בהודעה שקיבל מ' נכתב "התקבלה החלטה לסגור את התיק ללא ביצוע חקירה פלילית מהעילה שנסיבות האירוע בכללותן אינן מתאימות לפתיחה בחקירה. מדובר באירוע שההליך הפלילי אינה מסגרת מתאימה לבירורו".

מ' פנה לארגון חוננו על מנת להגיש ערר על ההחלטה. לדבריו "מצער מאוד שמשטרת ישראל בחרה לא לחקור את התקיפה נגדי. אני הותקפתי על ידי עובד ערבי במפעל רק בשל היותי יהודי. אני מקווה שהמשטרה תתעשת ותחדש את החקירה עד שתשים ידיים על התוקף, והוא יקבל את עונשו", מסר מ' לאחר סגירת התיק.

עו"ד אפרים שטיינר מארגון חוננו המייצג את מ' הגיש ערר בבקשה לפתוח את החקירה מחדש. בערר נכתב כי מעשי אלימות פיזיים נוגעים באופן הישיר ביותר לביטחונו של אדם ולזכותו הבסיסית למניעת פגיעה בגופו, וכי "קם חשד ממשי באשר להיות התקיפה כזו שנעשתה מתוך מניע גזעני" אשר ניתן להשית בעתיה את כפל העונש המקסימלי.

עוד צויין בערר כי "לא ברור כיצד הגיעה משטרת ישראל לכדי החלטה לפיה אין מדובר באירוע לו נגיעה להליך הפלילי. מדובר באירוע בו פליליות מובהקת.. אין אלא לתמוהה תמיהה רבה על החלטה זו, בה תקיפתו של אדם ופגיעה בגופו תוך חשד ממשי כי הדבר נעשה ממניע גזעני, אינם נתפסים כאירוע שיש לבחון בכלים פליליים". בהמשך נכתב כי ישנם עדים לתקיפה אשר ניתן לזמנם לחקירה, וכי סגירת התיק במקרה חמור שכזה, בחופזה ובלא ניסיון לחקור את האירוע, עומדת בניגוד לעמדת המחוקק ועלולה לפגוע בביטחון האזרחים.

לאחר הודעת המשטרה על פתיחה מחודשת של החקירה מסר עו"ד שטיינר "הכאת אדם בבטנו היא מסוכנת, ורק במזל לא הובילה לפגיעה חמורה יותר בבריאותו של מרשי. משטרת ישראל סגרה את התיק בהחליטה כי אין מדובר במקרה שיש לאכוף במישור הפלילי. לא יעלה על הדעת כי תקיפה אלימה, ודאי כזו לגביה קיים חשד שנעשתה ממניע גזעני, לא תיחשב כבעלת משמעות פלילית. שהרי, השמירה על בטחון האזרחים ומניעת שימוש בכוח הזרוע, ודאי ממניע גזעני, הינן מהמרכזיות שבמטרותיה של מערכת אכיפת החוק.

"על-מנת להבטיח את ביטחונם של האזרחים, על גורמי אכיפת החוק להציג עמדה ברורה, בהתאם לעמדת המחוקק ופסיקת ביהמ"ש - יש למצות את הדין עם הפוגע בגופו של אחר, בפרט כאשר מדובר בפגיעה על רקע גזעני-לאומני. על כל פנים, אנו מברכים על מוכנות המשטרה לשקול את הדברים בשנית ולפתוח בחקירה, גם אם בדיעבד", הוסיף.

כאמור, בעקבות הגשת הערר ע"י עו"ד שטיינר, החליטה משטרת ישראל לפתוח את תיק החקירה מחדש ולבצע פעולות נוספות בתיק.