אוריאל לקס
אוריאל לקסצילום: יחצ

אחד האירועים המעניינים בלוח השנה היהודי, הוא המפגש הקבוע בין סיפורו התמוה של יוסף לחנוכה, שבשבתותיו נקראות מדי שנה הפרשיות של סיפור יוסף. במאמרו הפנומנאלי "יוסף וחנוכה" מסביר הגרי"ד סולוביצ'יק את הקשר בין הדברים.

בפרשות הנקראות סביב חנוכה, מופיע מס' פעמים "איש". "ויוותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו..." (בראשית לב, כה); "וימצאהו איש והנה תעה בדרך" (שם לז, טו); וכן בסדרת המפגשים בין יוסף ואחיו "דבר האיש... העד העד בנו האיש... וקומו שובו אל האיש...". רש"י מבאר, כי האיש שפגש את יוסף בדרך לאחיו היה המלאך גבריאל, שאחראי להוציא לפועל את ההיסטוריה היהודית. בדרכו, מבאר הגרי"ד כי הביטוי "איש" מופיע בנקודות החשובות לייעוד של העם היהודי.

הקב"ה מנהיג את העולם בשלוש דרכים: לעתים הוא פועל לבדו ללא קשר לאדם (לדוג': בריאת העולם); ולעיתים שולח שליח, שתפקידו להעביר את המסר האלוקי (לדוג' משה ויציאת מצרים). בדרך השלישית, הקב"ה נותן לאדם ליטול את היוזמה, והאדם הוא שעושה את הפעולה. 

דרך פעולה זו לרוב רצופה קשיים. ה"איש" עימו נאבק יעקב, או ה"איש" שפגש את יוסף והדריך אותו אל אחיו שמכרוהו לעבדות, מופיע כדמות עלומה, מסתורית. יוסף היה שנוא ע"י אחיו. הוא נמכר והיה לעבד במשך 13 שנה. גם אחרי עלותו לגדולה הוא עדיין היה בודד, "וישימו לו לבדו ולהם לבדם". 

יוסף היה מכשיר בהגשמת הייעוד של עם ישראל בירידתם מצרימה, אך הקושי בדרך היה עצום. גם מהמכבים נדרשה הקרבה. הקב"ה אומנם עזר להם לנצח, אך בדרך הטבע, כשהאדם הוא המוביל, ולא בעזרת אבנים שנפלו מהשמיים. 

גם השדכן, שפועל להמשיך את הייעוד של עם ישראל, הוא שליח. הקב"ה מזווג את הזיווגים, אבל בפועל השדכן הוא מי שפועל בשביל זה. להציע שידוך זה לא פשוט ולא תמיד נעים, אבל גם אחרי שכבר מסכימים לנסות לשדך, ישנו המאמץ לשכנע את 2 הצדדים. להעביר תמונה. ועוד אחת. ומס' טלפון לבירורים. להסביר שהמרחק לא באמת משנה, להסביר שבמציאות הוא נראה הרבה יותר טוב מהתמונה והוא פשוט לא יודע להצטלם. וסוף סוף, אחרי עשרות(!) ניסיונות, יש דייט. וזה לא מצליח, אז נפרדים. את הלופ הזה עוברים לא פעם אחת, אלא עשרות. אבל אתה, השדכן, תפקידך רק לחייך ולעודד, "לא נורא, פעם הבאה".

"והאיש מחריש לה לדעת ההצליח ה' דרכו אם לא" (בראשית כד, כא). ברגע שאליעזר, השדכן הראשון, פוגש את רבקה, מכנה אותו התורה "איש". הוא עכשיו ממשיך את עם ישראל, את ההיסטוריה והייעוד היהודיים. וכמו בימים ההם גם בזמן הזה, השדכנים, כמו המכבים, נמצאים בתפקיד החשוב ביותר – המשכת השולשלת, ההיסטוריה והייעוד של עם ישראל.

הכותב הוא רכז שגרירים ב-'שגרירים בלב', מיזם השידוכים מטעם המרכז האקדמי לב המציין 57 זוגות מאורסים בשנתיים האחרונות.