ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץצילום: Avi Dishi/Flash90

אגודת "אפרת" הודיעה היום (רביעי) כי היא תומכת ברפורמת ההפלות שאותה מקדם שר הבריאות ניצן הורוביץ.

אגודת אפרת רואה ערך בהחלשת הוועדה להפסקת היריון והגברת זכויות הנשים לבחור ולקבל החלטות בנוגע לגופן.

לדברי רותי תדהר, עובדת סוציאלית בכירה באגודת אפרת, "הוועדות להפסקת הריון אינן רלוונטיות כיום ואינן מבצעות את תפקידן. הן גורם מיותר ופולשני. זכות האשה להחליט בעצמה ולבדה בדבר המשך קיום הריונה".

האגודה קוראת לרופאי הנשים לצייד את הנשים בידע הקשור להריון ולהפלה. "זה משהו שלא תמיד ניתן להן והן יוצאות מבולבלות מאוד מהאולטרסאונד הראשוני", הוסיפה תדהר. "כמו כן, יש להעניק שהות בת 48 שעות בין היוודע דבר ההריון למועד קיום ההפלה. הריון והפלה הן צעדי אל-חזור. ההחלטות הללו מצריכות חשיבה ושהות אישית של קצת יותר מכמה שעות בודדות".

מאז הקמתה בשנת 1977 סייעה אגודת אפרת ללמעלה מ-80 אלף נשים שביקשו לשמור את הריונן אך לא קיבלו תמיכה בנושא מסביבתן הקרובה. בכל יום פונות ל"אפרת" עשר נשים בממוצע המבקשות לבחור בהריון, על אף ההפתעה שהביא עימו, ומחפשות אוזן קשבת ותמיכה בבחירתן.

בנוסף, "אפרת" מעניקה תמיכה כלכלית לאחר הלידה הכולל ציוד לתינוק, חבילות חודשיות עם טיטולים, מזון ועוד. כמו כן לאחר הלידה מציעה האגודה ליווי והכוון תעסוקתי, עזרה במיצוי זכויות והשתתפות בתשלום למעון לאימהות החדשות המעוניינות לחזור למעגל העבודה.

כפי שפורסם, עשרות שנים פועלות בישראל וועדות להפסקת היריון שמטרתן לצמצם הפלות מיותרות וכעת, מפרסם העיתון 'ידיעות אחרונות', כי שר הבריאות ניצן הורוביץ יוזם רפורמה בתחום. השר מעוניין לצאת ברפורמה שמטרתה להקל על נשים שמעוניינות להפסיק היריון.

הצעדים החדשים יכללו את שינוי הטופס הקיים והקלת השאלות בו וכן קידום חקיקה שמטרתה לאפשר לכל אישה עד השבוע ה־12 להפסיק את ההיריון – מבלי שתיאלץ להופיע בפני ועדה להפסקת היריון בבתי החולים כפי שמחייב החוק כיום. במשרד מבקשים להעביר חלק ניכר מהאחריות לתהליך לקופות החולים.

"זה אמור להיות מובן מאליו – הזכות על גופה של אישה, היא של האישה בלבד", אמר השר הורוביץ. "כל החלטה, או הליך רפואי, כמו הבחירה האם לבצע הפלה, חייבת להיות בידי האישה. אין לנו זכות מוסרית להחליט עבורה איך לפעול עם היריון לא רצוי. המצב כיום, שנשים נאלצות לעבור הליך תשאול משפיל ולספק הסברים מדוע הן מבקשות להפסיק היריון לא רצוי הוא הזוי. הנהלים מיושנים בצורה מגוחכת"