לוד
לודצילום: Flash90

שירות הביטחון הכללי פיענח פיגוע ירי שאירע בחודש מאי האחרון בעיר לוד, בו נפצע יהודי באורח קל עד בינוני.

הפיגוע האירע במהלך התפרעויות "שומר החומות". היהודי נפצע כתוצאה מירי לעבר קבוצת יהודים ברחוב אקסודוס בלוד.

לאחר חקירה של שירות הביטחון הכללי בשיתוף משטרת ישראל, נעצרו שני מחבלים תושבי לוד בסוף שנות העשרים לחייהם - אמסאלם חסונה ועייד חסונה.

במסגרת חקירתם בשב״כ עלה כי השניים הם שביצעו את פיגוע הירי ואף היו מעורבים בהתפרעויות נוספות שאירעו בעיר לוד במהלך מאי 2021. עם תום החקירה הוגש לבית המשפט המחוזי בלוד כתב אישום המייחס לנאשמים, בין היתר, ביצוע עבירות של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, ירי בנשק חם, סחר בנשק ושיבוש מהלכי משפט, כל אחד ע"פ חלקו.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד תומר שטיינברג, שני הנאשמים הינם קרובי משפחה. במהלך מבצע "שומר חומות" החלה התקהלות מחוץ לביתם של הנאשמים, אשר נכחו במקום כשהם רעולי פנים ומצוידים באקדחים. משהבחינו כי חלק מן המתקהלים הינם יהודים, שלף אמסאלם את אקדחו וירה באוויר שתי יריות במטרה להפחיד את התושבים היהודים שהגיעו למתחם.

לאחר מכן הלכו הנאשמים לבניין מגורים סמוך המשקיף למתחם ההתקהלות, והחלו לירות יחדיו מספר רב של יריות לכיוון התושבים היהודים אשר נכחו במתחם. אמסאלם זיהה כי אחד הנוכחים במתחם משתייך למד"א, וירה לעברו ממרחק 10 מטרים כדור שפגע ברגלו של המתנדב ופצע אותו. בשלב זה ברחו שני הנאשמים מן הזירה והסתירו את האקדחים במקום מסתור.

במועד אחר במהלך "שומר חומות", אמסאלם סבר כי רכב אשר התקרב לביתו הינו רכב של יהודים, ומשכך ירה שלושה כדורים באוויר במטרה להפחיד את השוהים ברכב. בהמשך אותו הערב יצא הנאשם מביתו והסתובב ברחבי העיר כשהוא נושא את אקדח טעון ורובה קלאצ'ניקוב באופן גלוי. כמה ימים לאחר מכן, מכר אמסאלם את הקלאצ'ניקוב לאדם אחר בתמורה ל-45,000 ₪.

נוסף על האמור, היה אמסאלם מעורב באירוע התפרעות בעיר בעת הלווייתו של מוסא חסונה ז"ל, במסגרתו יידה מספר אבנים אל עבר כוחות משטרה אשר נכחו במקום.

בהמשך יצא אמסאלם את גבולות הארץ לטורקיה, בין היתר בכדי להקשות על איתורו ושב לישראל זמן רב לאחר מכן – במהלך חודש נובמבר 2021.

בגין האירועים המתוארים, נאשם אמסאלם חסונה בעבירות של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, ירי מנשק חם, נשיאת נשק, אבזר ותחמושת, שיבוש מהלכי משפט, סחר בנשק, הפרעה לשוטר בנסיבות מחמירות והתפרעות. עייד חסונה מואשם בעבירות של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה בצוותא, נשיאת נשק, אבזר ותחמושת ושיבוש מהלכי משפט.

במקביל לכתבי האישום, הוגשה נגד השניים בקשת מעצר עד לתום ההליכים, בה כתב עו"ד שטיינברג בהתייחסו לכל אחד מן הנאשמים כי: "במהלך התקופה הרלוונטית למעשים החזיק המשיב מספר כלי נשק, אשר היו זמינים עבורו לשימוש, והוא אף לא היסס להשתמש בהם לצורך פגיעה ביהודים על רקע מהומות חודש מאי. נגישותו של המשיב לאמצעי לחימה ובחירתו להשתמש בהם מתוך מניע לאומני ואידיאולוגי ממחישות את מסוכנותו המופלגת כלפי אדם, כלפי הציבור וכלפי המדינה".

בהודעת השב"כ נמסר כי ''שירות הבטחון הכללי ומשטרת ישראל רואים בחומרה רבה מעורבות של אזרחי ישראל בטרור וממשיכים ללא הרף, גם בחלוף זמן, לפעול בנחישות לפענוח כלל אירועי הטרור שבוצעו במהלך מבצע "שומר החומות" ולמיצוי מלוא חומרת הדין עם המבצעים''.

ארגוני ימין מתכננים לקיים ביום ראשון הקרוב "צעדת דגלים" בלוד וברמלה. "נניף כולנו את דגלי ישראל, נדליק אור חנוכה. בואו בהמוניכם", נכתב במודעה לקראת האירוע.

לנוכח התנגדות ארגוני שמאל קיצוני הגיב עו"ד יוסף אקרמן, מנהל המחלקה המשפטית בארגון "עד כאן": "צעדת דגלים ברמלה ולוד היא צעד אשר יחזק את גאוות תושבי האזור כולו. ישראל היא מדינה ריבונית וככזו מותר לתושביה להניף את דגלי ישראל בכל זמן ועת".