שרולי ברונכר ומשה חבושה
שרולי ברונכר ומשה חבושהצילום: יצחק קלמן

יה ריבון | משה חבושה ושרולי ברונכר | קליפ

אי אפשר היה לצפות את זה. חיבור מוזיקלי בין הסטטיק של המגזר החרדי, המפיק והזמר שרולי ברונכר, יחד עם הפייטן המפורסם והמצליח ביותר בז'אנר הירושלמי – משה חבושה, שסגנונו העיראקי והכבד מאפיינים אותו יותר מכל בארבעים שנות יצירה. תוסיפו לזה את הקליפ המודרני והצבעוני שאמנם אינו כולל, כמו בשיריו האחרים של ברונכר, רקדנים ותנועות מהירות, אבל כל תזוזת גוף קלה וכל הרמת ידיים של חבושה מרימה איתה עשרות אלפי גבות של עוקבים ומעריצים אדוקים שאינם מבינים מאיפה החיבור המפתיע הזה נפל עליהם, חלקם טרם גיבשו עד עתה עמדה על שיתוף הפעולה המסקרן.

עם כל זאת, חבושה שומר על סטייל אצילי והופעתו הווקאלית, כמו זו הויזואלית, מלאות אצילות וכבוד, השילוב האתני של הפזמון, יחד עם נגינתו בעוד ובכינור מאשרות לנו שאכן מדובר במשה ולא בכפיל. שרולי היטיב לעבד את היצירה בשילוב חצי פיוט, חצי שיר, אם כי במילים ברמה נחותה בצורה קיצונית ודרסטית אל מול שירתו של רבי ישראל נג'ארה בפזמון, ובין לבין מהאוול, דאנס ומוטיבים מוזיקליים משני העולמות – הפיוט והפופ.

למעשה, זוהי אינה 'הירידה לעם' הראשונה של חבושה. לפני כחמש עשרה שנה הוציא הפייטן את האלבום 'קל כנשר' שכולו פיוטים בעיבודים קלילים ומינימליים, קצביים ובליווי אורגן, כאשר בזמנו הסביר חבושה את המהלך כהנגשת הפיוטים לנוער. זכור לטוב מהאלבום הפיוט 'מה נאוו עלי' בטראנס ובעיוות קולי שזכה לפופולריות רבה.

ובחזרה אלינו – לצד הקליפ המושלם, ההצטנעות הצבעונית של שרולי שלא הופיע עם שיער מחומצן ועם איורים שובבים על חולצת טריקו והמראה ה'בוצ'לי' של חבושה, די בלטה לרעה הסצנה עם הנערים הצעירים סביב השולחן כאשר אוטומטית נשלף בקבוק עראק ונמזג לנוכחים הקטינים, למרות שניכר שהמחזיקים בכוס הם חבושה ושרולי עצמם בלבד, בכל מקרה – בעצם שילוב האלכוהול סביב הפיוט ובני הנוער יש טעם לפגם.

בסופו של דבר מדובר בשיתוף פעולה מרענן ומפליא שיש לקוות שיפתח את השער לשילובים נוספים בין הדורות ובין פערי התרבויות שמצד אחד ינגישו לצעירים את הדורות הקודמים ומצד שני יעברו בנעימות גם באוזני המבוגרים ויהיו גשר המתווך בין פער השנים, דרך צלילי המוזיקה.