ד"ר חנה קטן
ד"ר חנה קטן צילום: יפעת צדוק ליאור

בתוך 'זמרת הארץ' ששלח יעקב ליוסף היה גם מעט הצרי שהועבר מצרימה עם 'אורחת הישמעאלים' שלקחה איתה את יוסף מצריימה. לצרי היו תפקידים רפואיים רבים בימי קדם, והוא היה בעל ריח נעים וחזק.

לריח היה תפקיד חשוב בבית המקדש, כפי שאנו רואים בהקטרת הקטורת. הקטורת הייתה עשויה מאחד עשר סממנים שהשילוב שלהם גרם לריח ייחודי.. אחד מהסממנים היה בעל ריח חריף ולא נעים, ודווקא כשהוא היה מעורב בעשרת הסממנים האחרים הוא הוסיף יחוד חיובי ביותר לריח הכללי שנדף מהקטורת.

חז"ל אומרים שעיזים ביריחו היו מתעטשות מהריח שנדף מבית המקדש בירושלים, ושנשים בירושלים לא היו צריכות להתבשם מפני שריח הקטורת נח על פני כל העיר.בתקופת חז"ל יצא שמעו של ריח שמן האפרסמון, שמן שהופק מפירותיו ומגזעו של שיח האפרסמון שזהותו ודרך גידולו היו סוד חקלאי של תושבי עין גדי.

תחושת הריח מועברת ע"י חלקיקים שנודפים מהחומר בעל הריח, ונקלטים בעזרת קולטנים מיוחדים שבריריות שבתוככי האף; הגירוי הכימי הופך לאנרגיה חשמלית, שעוברת דרך עצבים מיוחדים למוח, ובו מתקבלת תחושת הריח. האדם מסוגל להבחין במספר רב מאוד של ריחות שונים. הפרשנות המודעת לריח מסוים – כמו היותו נעים או בלתי נעים - תלויה הן בגורמים אובייקטיביים והן בגורמים סובייקטיביים, וכך מגיעים לאמרה הידועה: 'על טעם וריח אין להתווכח'…

לעיתים מתרחשת הפרעה בחוש הריח, זה יכול לקרות על רקע פגיעה ברירית ההרחה, פגיעה עצבית או פגיעה מוחית. קיימות גם תסמונות המאופיינות בפגיעה בחוש הריח, וחלקן קשורות לאי-פריון על רקע הורמונלי, תסמונת קלמן. מי שאינו יכול להריח - אינו יכול לברך ברכת נהנין על בשמים, גם לא על בשמי ההבדלה; אולם יש פוסקים שהתירו למבדיל להוציא ידי חובה בברכת הבשמים את השומעים, גם אם הוא עצמו אינו מריח כלל.

החלבונה, אותו צמח שמסופר עליו שהוא נותן 'פייט' טוב לוירוס הקורונה, ידוע כמפיץ ריח רע שמשתרבב בסימני הקטורת האחרים וריחו נבלע בתוכם וכך נוצר ריח ניחוח. זהו רמז לאחדות ששוררת בין חלקי העם - אשכנזים עם עדות המזרח, מסורותיים עם שאינם, עשירים עם עניים, וכן הלאה. יחדיו הופכים את עם ישראל לבליל נעים של ניחוחות..

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו