סיון רהב-מאיר
סיון רהב-מאירצילום: אייל בן יעיש

סבתא רחל בדיוק עמדה להתחיל בהדלקת נרות חנוכה. ביקרנו אצלה השבוע בתל־אביב. הבאנו את הנינים להדלקת נרות אצל סבתא רבתא שלהם, בת ה־87.

היא בדיוק לקחה את הגפרור, אז הושטתי יד לסלולרי, כדי לצלם. הקשתי את הקוד של המכשיר, האצבע כבר נשלחה לאפליקציה של המצלמה, אבל בדרך ראיתי שיש שלוש הודעות ווטסאפ חדשות, וכבר ראיתי את ההתחלה של שלושתן, למרות שלא נכנסתי לווטסאפ.

ענבל, עורכת אחת מתוכניות האקטואליה, שאלה אם אשב אצלה מחר באולפן עם אייטם על חנוכה. ניר, בן של חברים, התקבל בארצות־הברית לתוכנית לימודית שאנחנו מכירים מקרוב ורוצה לדבר על זה. ההודעה השלישית נפתחה במילים "ברוך דיין האמת" ובלי להיכנס אליה הבנתי שאמא מבוגרת של קולגה שלי, שהייתה חולה מאוד, נפטרה זה עתה.

מה היה לנו כאן? אייטם למחר, התייעצות חשובה אך לא דחופה בענייני לימודים, והודעה על פטירה. התודעה נחטפה לשלושה כיוונים שונים, שכל אחד מהם מצריך חשיבה ויישוב דעת, וגם ניסוח של תגובה מתאימה, בעוד סבתא שלי כבר עם הגפרור ביד.

יש אינספור יוזמות חדשות להבראת היחסים הדיגיטליים שלנו – "מהפכת הקשב" היא עמותה חדשה שמנסה לשנות דפוסים בחברה, "גלגל הצלה – מהפכת הנוער" הוא מיזם של צעירים שמטרתו בהתמכרות לרשתות החברתיות ולהגן על הילדים הקטנים מחשיפה לתכנים פוגעניים, "תנו לגדול על שקט" מנסה לעכב את הגיל שבו נותנים סמרטפון לדור הבא, ועוד־ועוד. בכל פעם שאני כותבת כאן על הנושא, מספרים לי עוד גל של מיזמי גמילה חדשים.

אבל השלב הבא, כך נראה לי לפחות, הוא לא רק השלב של "און" או "אוף". של המלצות לכבות את המכשיר ולשים אותו בצד. נכון, אצל רבים מאיתנו יש כבר עתה שבת מול ימי החול, ובעתיד לדעתי הנורמה האנושית תהיה "יום ללא מסכים" בשבת. אבל בימות החול, כולנו זקוקים כרגע לאפליקציות שיעשו סדר, כשהטלפון כן איתנו.

אפליקציות שייכנסו לתוך הווטסאפ וידרגו מה דחוף ומה לא. שיידעו לסנן ולמיין ולאזן. להקפיץ לקדמת הבמה רק את מה שבאמת צריך עכשיו, למשל הבייביסיטר שפתאום שואלת שאלה דחופה, ולהשאיר את שלוש ההודעות האלה בצד, לאחר כך. דמיינו שלפני שליחת הודעה למישהו, תוכלו לדרג בעצמכם אם היא דחופה או לא, והאם להפריע לו גם באמצע אירוע משפחתי. דמיינו פונקציה שסורקת עבורכם את 1,456 ההודעות בדיון על מסיבת חנוכה בקבוצת האימהות של הגן ומסכמת את מה שבאמת צריך לדעת (בארבע מילים: תביאי מגש ירקות חתוכים). אומת הסטארט-אפ מוזמנת להתגייס לאתגר.

ואולי לא סתם המחשבות האלה עלו בראשי מול נרות החנוכה של סבתא. חנוכה הוא חג של מאבק על האור והאש שלנו, מול תרבות זרה וסוחפת. בימים ההם, בזמן הזה.