יוסי דגן
יוסי דגן צילום: Sraya Diamant/Flash90

אחרי התאונה הקטלנית לפני כניסת השבת ליד עופרים, בה נהרגו שני ילדים תושבי השומרון, יוצא ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן במתקפה חריפה מול הממשלה ואומר כי אסון התאונה הטראגי יכול היה להימנע.

בדבריו, מתייחס דגן לנתונים שפרסם קצין התנועה של מחוז ש"י, פקד תומר אליה, לפיהם 13 ניידות של משטרת התנועה פועלות במרחב השומרון. לדבריו של דגן הטענות שלו לא מגיעות כלפי תומר או השוטרים שעובדים כהגדרתו: "במסירות נפש, לפעמים תוך סיכון נפש ממש".

"הטענה שלי", מסביר דגן, "היא כלפי המערכת המדינית, ממלת ישראל והמשרד לביטחון הפנים. צריך להבין, 13 ניידות בכל מרחב שומרון - זה כולל את מועצה אזורית שומרון ששיטחה הוא כ-12% משטח מדינת ישראל, אבל מרחב שומרון כולל גם את השטח המועצות האזוריות בנימין ובקעת הירדן, שנמצאות כחלק ממרחב זה. זאת אומרת - כמעט 25% משטח כל מדינת ישראל עם 13 ניידות. זה דבר אבסורדי ולא נותן מענה".

לדבריו, "אם יש 13 ניידות רק על השטח הזה אז בוודאי שתומר והפקודים שלו, יחד עם לא מעט מתנדבים מקרב התושבים שלנו שעובדים במסירות רבה כדי להציל חיים, זה טיפה בים.
הבעיה היותר קשה היא שאנחנו מתעלמים מהצד השני שנמצא כאן ביהודה ושומרון - מהרשות הפלשתינית - חלק מגיע ממניעים של לקיחת כסף לכיס ובחלק מהמאבק בתאונות הדרכים הרשות הפלשתינית מחבלת ממש בכוונת מכוון".

הוא מבקש להמחיש את דבריו. "אחרי התאונה האיומה בה נהרגו אורי ורואי לפיניק ז"ל משבי שומרון, שהיה גם כן מקרה דומה. ערבי מהרשות הפלשתינית שנסע בצורה מטורפת, נהרג ולקח איתו שני ילדים מתוקים של משפחת לפיניק. הייתה לי ישיבה עם גלעד ארדן שהיה אז השר לביטחון הפנים ועם המפכ"ל דאז רוני אלשייך, והוסיפו עוד שמונה צוותים כך שהכמות הוכפלה למה היא היום. אבל מה שנודע לי אז, וזה לא השתנה לצערי, שעל פי הסכמי אוסלו הרשות הפלשתינית אמורה לשתף פעולה, המשטרה הפלסטינית – מה שנקרא, הם אמורים לקבל את הדו"חות ולאכוף אותם בתוך הערים והכפרים שבשליטתם".

עוד מוסיף דגן כי "הם, מסיבות פוליטיות וחבלניות - עברייניות שלהם, לא מוכנים לשתף פעולה וכתוצאה מכך אין ערך כמעט לפעילות האכיפה. יותר מזה, אי אפשר אפילו לשים מכמונות מהירות קבועות כי הם לא משתפים פעולה והדואר של ה'רשות הפלשתינית' קיבל הוראה לא להעביר את הדו"חות, ולכן יוצא מכך אכיפה בררנית כחפי נהגים ישראלים, אז איו מכמונות מהירות. אין גם אכיפה מספקת על רכבים שהורדו מהכביש - 'משטובות' - ונוסעים בצורה לא בטיחותית, כמי הרכב של המנוולים שנסעו כמו מטורפים ב'משטובה' ופגעו בבני משפחת מעודד ביום שישי.

"יש תת אכיפה ומה שהמטרה מצליחה לעשות זה טיפה בים, אבל הבעיה המרכזית היא שממשלת ישראל מתייחסת לכבישים ביהודה ושומרון כאילו אנחנו באפריקה, וגם הכביש הספציפי הזה וכן כבישים גדולים אחרים ברחבי יו"ש נמצאים ללא תשתיתיות מנימיליות, ללא תאורה ועם סיבובים מסוכנים", מוסיף דגן.

"כשאני שבתתי רעב לפני כמה שנים בשביל שיסללו כבישים חדשים, ב'ארץ נהדרת' עשו מערכון שהמתנחלים סוחטים את המדינה. אבל בפועל, גם הכביש הספציפי הזה הוא כביש שאף ממשלה לא היתה מוכנה לקבל מצב, שכביש כזה היה עובר בתוך הקו הירוק, וממשלות ישראל עדיין חושבות שאזרחי יהודה ושמרון הם סוג ד' במדינה הזאת. כל עוד שלא ישנו את התשתיות ולא יאכפו את עבריינות התנועה, כולל מול העבריינות של הרשות הפלשתינית, אנו עלולים לראות חלילה אסונות כאלו", סיכם ראש מועצת שומרון.

נזכיר כי ביום שישי האחרון רכב "משטובה" לא חוקי עשה סיבוב פרסה מסוכן סמוך לישוב עופרים ופגע ברכבם של בני משפחת מעודד, תושבי הישוב ברוכין שבשומרון. כתוצאה מהתאונה נהרגו שני ילדי המשפחה, הללי וטוב ראי, והוריהם מאושפזים במצב קשה בבית החולים.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו